Italien utvecklar praxis för padel et de transalpina klubbarna ger sig själva medlen för att lyckas, särskilt genom att erbjuda utövare många inomhusbanor. Den tillväxten har varit exponentiell i ett år.

Italien satsar på inomhus

Det är inte alltid lätt att spela utomhus och vikten av att kunna spela inomhusmatcher är avgörande. Italien har förstått detta väl och 2020 markerade en ökning av skapandet av inomhusbanor. År 2019 var 220 inomhusbanor användbara, eller 23% av alla tillgängliga strukturer.

Enligt våra kollegor från Mr Padel Paddel, cap på 500 inomhusbanor, dvs. 27% av totalen, uppnåddes 2020 trots ett mycket svårt år. Mer exakt har 24 klubbar mer än fyra inomhusbanor och 75% av inomhusbanorna är samlade i fyra regioner: Lazio i mitten av landet, Lombardiet, Emilia-Romagna och Piemonte i norr.

Täck befintlig mark

För att göra det möjligt för spelare att njuta av både sommar och vinter satsar Italien också på den halvtäckta, en mångsidig modell. För närvarande, tre omslagsversioner finns tillgängliga :

  • ett industriellt skjul som erbjuder bättre isolering på vintern men minskar den maximala spelhöjden på sommaren;
  • en dyrare luftballong som är känsligare för dåligt väder, främst användbar från november till mars;
  • en dragkonstruktion som representerar rätt kompromiss mellan skjulet och varmluftsballongen med diskret vinterisolering, sidogardiner som kan öppnas helt på sommaren med intrycket av att leka under ett stort paraply för att skydda mot solens strålar medan du njuter sidoluft.

I kolumnerna i Corriere dello Sport sätter Leonardo Ravizzini, kommersiell chef för företaget Ecover Srl, i perspektiv nyttan av en inomhusfält med ROI : ”Inför utvecklingen av praxis är det viktigt att ha en adekvat affärsplan, med planering av kvitton och kontroll av risker kopplade till dåligt väder. Investeringen gör det möjligt att nå övergångspunkten från 4: e eller 5: e året". 

Bygga framtiden

Täckning av en eller flera domstolar är inte inom räckhåll för alla transalpina klubbar och tillväxten av praxis padel säkerställer inte att ett sådant projekt lyckas.

”Det är viktigt att ha en företagarvision av verksamheten och att följas av yrkesverksamma inom sektorn, förklarar Leonardo Ravizzini. Med sin erfarenhet kan de hjälpa till bygg ett kommersiellt erbjudande som kommer att vara avantgardeinklusive marknadsföringen inom en snar framtid.

Le padel upplever otrolig utveckling och hoppar över steg. Det låter absurt men Covid-19 accelererar sin utveckling och förkortar distansen med andra sporter.

Med detta nya väsentliga erbjudande för de mest flitiga utövarna och tillfälliga spelare som vill ha en hall på vintern når Italien en bredare publik och främjar tillgången till padel samt dess attraktionskraft.

 

 

François Miguel Boudet Journalist padel idrott

Jag är en sportsjournalist som bor i Barcelona och uppenbarligen ett fan av padel.

RMC Sports, L'Equipe Magazine, Sport24, Infosport +, BeIN sports och nu pricken över i: Padel Magazine ! ;)