I anledning av PadelReference.com All Star 2025 organiserad vid Padel Tryck på Bassin d'Arcachonförsäljningschefen Frankrike & Benelux av Tecnifibre, Thibaud Berland, blickade tillbaka på varumärkets första år av massiva investeringar i padel, strategin som implementerats kring racketen curvaoch utsikterna för framtiden.

En helt omdesignad strategi

”Det här är vårt första riktiga år med satsning på padel”, säger Thibaud Berland. Efter flera säsonger av observation, Teknisk fiber beslutade att accelerera sin utveckling på denna marknad under 2025 med en ny strategi.
”Vi ändrade vår strategi helt. Det är ett tvåårigt projekt, initierat av Victor, vilket gjorde det möjligt för oss att börja med spelaren och bygga en sammanhängande produkt. Vi studerade konkurrenterna och framför allt identifierade vi en exakt vinkel: förmågan att generera en negativ vinkel"En avgörande faktor mellan bra spelare och den allra högsta nivån."

Denna forskning ledde till skapandet av curva, ett symboliskt racket för Tecnifibres återupplivande inom padel.

Konkreta resultat från första året

Efter nio månaders drift talar siffrorna för sig själva:
"Vi har observerat att 90 % av spelarna förbättra sin bana när de passerar över curvaDetta är inte historieberättande; det är en verklig produktfördel.

Feedback från influencers, innehållsskapare och gamers De som testade racketen var särskilt positiva. "Låt oss vara ärliga: våra gamla racketar var mindre förfinade. Idag representerar Curva den första stenen i en ny era för Tecnifibre.

En snabbt växande fransk närvaro

På nationell nivå har Tecnifibre stärkt sin synlighet bland de bästa franska aktörerna.
"Vi är idag kl. nästan 10 % av spelarna i den franska topp 100 utrustad med Tecnifibre. Målet är att nå 15% i 2026"Inte efter dominans till varje pris, utan med genuin varumärkeskonsekvens och prestanda."

Tanken: att bygga en solid bas i Frankrike innan man gradvis utökar denna närvaro internationellt.

Ambitionen slutar inte där. Tecnifibre har full avsikt att etablera sig på världsscenen:
"Vi kan ännu inte prata om större värvningar för 2026, men Vi siktar på att vara bland de 20 bästa spelarna i världen inom två till tre år.Det är vår plan, och arbetet är redan igång.

Spelare Gonzalo Alonso, som redan är under kontrakt, förkroppsligar denna strategi perfekt: "Han är en utmärkt ambassadör för diamantform"Och han är inte långt ifrån topp 20."

Ett sortiment som kommer att utökas under 2026

Efter lanseringen av curvaTecnifibre förbereder nästa steg.
"I början av 2026 kommer vi att lansera en kraftfull ny serie, baserat på diamantformen, följt av en andra höjdpunkten producerad under andra halvåret. Så småningom kommer vi att ha tre till fyra intervall : runda, droppe vatten et diamantalla inspirerade av innovationer från Curva.

Intäktsmässigt tar padel en allt viktigare roll.
"Idag, den Padel representerar cirka 10 % av vår omsättning i Frankrike, jämfört med mycket mindre för några år sedan. Målet är att nå 20 till 25 % inom två till tre år. "

Internationella affärer är fortfarande en prioritet: "USA är mer fokuserat på pickle bollMen Europa och Sydamerika är viktiga marknader för oss. I Spanien arbetar vi redan med flera stora aktörer: marknaden är mättad, men vi måste vara där, och Tiden kommer att vara på vår sida.. "

"Vi tog oss tid att göra saker rätt, och idag börjar vi om starkare än någonsin. Curva är..." början på ett nytt kapitel för Tecnifibre i padel.

Franck Binisti

Franck Binisti upptäckte padel på Club des Pyramides 2009 i Paris-regionen. Sedan dess har padel varit en del av hans liv. Du ser honom ofta turnera Frankrike för att täcka stora franska padelevenemang.