Padels varumärken är engagerade i ett riktigt krig för att sponsra de bästa spelarna i världen och få synlighet bland allmänheten. Vi kommer att se vilket varumärke som är mest representerat i den globala topp 30.

Bullpadel, det mest representerade varumärket

Det spanska varumärket Bullpadel är den med det största antalet spelare från världens topp 30 under kontrakt, med sex spelare, alla rankade i topp 20.

Spelare under kontrakt:

  • Fede Chingotto : 4:e spelare i världen
  • Martin DiNenno : 6:a
  • Paquito Navarro : 11:a
  • paul cardona : 15:a
  • Alex arroyo : 19:a
  • Juan Tello : 20:a

Siux ramper upp

Varumärket Siux Padel representeras särskilt av dess rubrik, Franco stupaczuk, 5:e världsspelare, med vilken varumärket nyligen presenterade en pala med hans image (Electra ST4 Stupa Pro). Även om varumärket endast sponsrar en spelare i världens topp 20, tecknade det, strax före VM, unga lovande spelare från kretsen i september förra året, med värvningen av Leo Augsburg (20 år), Alex Chozas (21 år) och Tino Libaak (19 år).

Spelare under kontrakt:

  • Franco Stupa : 5:a
  • Leo Augsburg : 24:a
  • Alex Chozas : 26:a

Varumärken som förlitar sig på ikoniska figurer

Vissa varumärken väljer att samarbeta med en exceptionell spelare, en världskänd idrottare, för att förkroppsliga deras värderingar. Detta är särskilt fallet med Head, Nox et Adidas, som bygger på emblematiska figurer med starkt globalt genomslag och stor popularitet.

Head samarbetar med världsnummer 1 Arturo Coello, spansk stjärna som tillsammans med sin partner Tapia, dominerar världskretsen. Varumärket har lanserat produkter, som racketen Head Coello Pro 2025, i hans bild.

Det spanska varumärket Nox förlitar sig också på sin musa, världens nummer 1 Agustin Tapia, en sann ikon för padel. Han började sin professionella karriär med ett racket Nox och samarbetade för att skapa en komplett kollektion, inklusive skor, racketar och outfits. Det spanska märket nyligen tecknat den 14:e spelaren i världen, Edu Alonso.

När det gäller Adidas, det tyska varumärket gynnas av stor synlighet tack vare Ale Galan, för närvarande världsnummer 3, som skrev historia på den professionella kretsen vid sidan av juan lebron.

Babolat, den mest representerade bland världens topp 10

juan lebron, för närvarande rankad på 8:e plats i världen och en nyckelfigur inom padel, är varumärkesambassadören Babolat i tävlingar Premier Padel i flera år. Det franska varumärket räknas också till sina idrottare, Coki Nieto, rankad 9:a i världen och nyligen vinnare av Master Final i Barcelona, ​​tillsammans Jon sanz.

Skillnader mellan varumärken i topp 30

Varumärkena delar världens bästa spelare, och det är tydligt att det finns en stor skillnad mellan idrottare under kontrakt med olika märken. Wilson, som hade legenden Belasteguin som en padelikon för sitt varumärke på den professionella kretsen innan han gick i pension i december förra året, har nu valt Javi garrido som ny ambassadör. Märken som LOK et Drop Shot också etablera sig som referenser i padelvärlden, med värvning av spelare från Top 10 världen.

  • LOK : 1 spelare (mike yanguas, 7:a)
  • Wilson : 2 spelare (Javi garrido, 12 och Luciano Capra, 27:a)
  • puma : 1 spelare (Momo González, 13:a)
  • Drop Shot : 2 spelare (Jon sanz, 10 och lucas campagnolo, 29:a)
  • DJO : 1 spelare (Jairus Baptist, 22:a)
  • Kuikma : 1 spelare (Maximilian Sanchez, 23:a)
  • Joma : 1 spelare (Juan Esbri, 26:a)
  • Oxdog : 1 spelare (Javier Barahona, 30:a)
  • Taktiska Padel : 1 spelare (Lucas Bergamini, 16:a)
  • Godkänn : 1 spelare (sanyo gutierrez, 18:a)

Som alltid, en önskan att utrusta dig själv, riktning padelbutiker eller riktning butiken för din favorit padelklubb.

Nicolas Fillaudeau

En stor sportentusiast och före detta tennisspelare, upptäckte jag padel för några år sedan utan att egentligen lägga ner mycket tid på det. Sedan blev jag beroende av den här sporten genom att utöva den och se de första padelmatcherna. Ser fram emot att dela 2025 års nyheter med dig!