SOFEP-fonden, som förvaltas av MCH Private Equity har beslutat att investera i ”All for Padel” för att stärka koncernens internationella expansion. Denna enhet, som skapades 2018, syftar till att följa med och stödja spanska företag att utvecklas internationellt.

Som en påminnelse, varumärket Allt för Padel (AFP) är Adidas licens för racketsporter, inklusive naturligtvis padel. Den skapades 2010 och har skapat en solid varumärkesimage som gör att den nu kan vara en av marknadsledarna.

Ett lovande samarbete

Industrins framväxt padel under de senaste åren har gjort det möjligt för företaget att expandera till världens fyra hörn.

Faktum är att under hela dess utveckling, All For Padel har lyckats etablera sig i inte mindre än 40 länder.

Den 18 november, Spanien Oman Private Equity Fund (“SOPEF”) tillkännagav officiellt sitt inträde som minoritetsinvesterare i AFP. Denna verksamhet syftar till att konsolidera utvecklingen av företaget men också att påskynda dess internationella expansion genom att dra nytta av de möjligheter som denna mer än livliga marknad erbjuder. Följaktligen kan detta nya partnerskap vara en riktig välsignelse för Adidas, som söker betydande ekonomiskt stöd för att implementera sina nya strategiska planer.

Landet av padel Allt för Padel

"Befästa vår status som marknadsledare"

Som vi berättade lite tidigare, Allt för Padel finns i 40 länder och arbetar hand i hand med klubbar, föreningar och internationella förbund. Dess huvudsakliga mål är att utveckla disciplinen över hela världen. Dessutom vill byrån presentera projekt med högt mervärde såsom tillverkning av utrustning men även installation av banor samt utbildning av framtida tränare via All For Padel Akademi. 2021 hade AFP en omsättning på cirka 30 miljoner euro. Ambitiös och självsäker skulle den senare sikta på en ökning med 70 % för innevarande år.

Selon Jose Luis Sicre, medgrundare och VD för All For Padel "SOFEP:s inträde i företagets kapital förutsätter att vi skulle kunna dra nytta av bättre sätt att strukturera oss och stärka de projekt vi har på gång. Dessutom har de alla gemensamt att göra padel internationellt och befästa vår status som marknadsledare.”

Luis Parras, en partner på SOPEF, talade också om denna nya allians.

"AFP representerar en stor möjlighet för oss när vi försöker utveckla vår närvaro internationellt. Dessutom var det många nyckelelement som fick oss att besluta oss för att investera i detta företag. Adidas är verkligen ett kraftfullt varumärke med en mycket bra positionering på padel och framför allt en stor professionalism från dess ledningsgrupper under de senaste åren.”

Sebastien Carrasco

Framtida naturläkare och brinner för padel, Seb är hälso-/mat-herren för Padel Magazine. Han jonglerar mellan pala, quinoa och eteriska oljor. Sedan snart två år tillbaka har han tagit itu med nyheten om den lilla gula bollen med samma passion.

Tags