I en tid då alla pala-märken släpper sina nya modeller för säsongen 2022 som närmar sig med stormsteg, Padel Magazine hade chansen att byta med Antonio Martins (General Manager för varumärket Cartri).

Du känner uppenbarligen Cartri, ett spanskt varumärke som specialiserat sig på design av palas i 6 år men också utrustning dedikerad till padel.

Dess huvudfabrik ligger i Spanien och varumärket vill vara nära sina kunder och prioritera kvalitet.

Antonio Martins fotopalasväskor

Ett positivt år

I denna första del av intervjun Anthony Martins inventerade de senaste 6 åren patron på marknaden padel.

"Resultaten av dessa 6 år är otroliga. När jag gav mig ut på padel Jag hade aldrig föreställt mig att få en så stark utveckling. Jag tror att det senare beror på det allvar som vi har kunnat föra ut på marknaden. Vi har lyckats genom att tillverka våra racketar i Spanien och hålla samma priser i alla länder.

I början tog vi bara hand om att designa produkter för andra märken men med tanke på tillväxten av padel vi bestämde oss för att gå ut på egen hand och inte längre arbeta för andra företag.

På internationell nivå har vår utveckling varit mycket god, inte minst tack vare de relationer som vi kunnat knyta de senaste åren. Jag är mycket nöjd med vad vi har uppnått eftersom vi nu är en del av de 15 bästa pala-märkena.”

Sverige och Argentina förtjust i Cartri

Grundaren av varumärket fokuserade på den globala närvaron och de mest lovande marknaderna för sina produkter. Spanien förstås, men även Sverige, Argentina ...

"Sverige är ett av de länder där vi säljer mest palas. Och det land som överraskade oss mest är Argentina.

Även om vi känner till alla ekonomiska svårigheter på den argentinska marknaden så säljer vi många palas i det här landet. Argentinare är mycket känsliga för kvaliteten på våra produkter eftersom vår tillverkning fram till förra året var 100 % spansk, vilket har gett oss ett stort erkännande på marknaden. Vi ses tydligt som ett premiummärke.

Cartri Shield Alpha banner

De skandinaviska länderna är mycket viktiga mål för oss och Argentina också, eftersom det är lite vaggan för padel. Nyckelmarknaderna är för närvarande Frankrike, Italien, Sverige, Danmark, Argentina, Mexiko och Brasilien.

Vi finns för närvarande i 27 länder. Vi skulle vilja nå 40 år 2022 och sedan styra denna utveckling så att vi fortfarande kan leverera till våra distributörer utan problem."

Satsa på Frankrike

"Jag tror att Frankrike om några år kommer att vara en marknad som kommer ikapp Spanien. Historiskt sett har den ett bra avtryck i tennis och lite i taget kommer många spelare av denna sport att förgrena sig mot padel som i Spanien eller andra länder.

Frankrike är ett stort land av idrottare, som har alla nödvändiga egenskaper för att bli ett stort land padel (infrastruktur, spelare, närhet till Spanien och den spanska befolkningen på det franska territoriet) ”

Även om padel i Frankrike har redan upplevt en boom Jag tror att det fortfarande finns mycket att göra, det är för närvarande bara 30% av dess utvecklingskapacitet. Många bra spelare kommer ut ur skuggorna och gör sig mer och mer kända, speciellt i den kvinnliga kategorin med spelare i topp 30, jag tänker till exempel på Alix Collombon och Léa Godallier.

Det är en marknad som vi vill satsa på och 2022 närma oss vissa spelare för att lättare komma in i detta geografiska område.

Det är fortfarande väldigt komplicerat eftersom marknaden är minst sagt stängd, men jag tror att vi har tillräckligt med seriösa och kvalitetsprodukter för att göra vårt intåg mer seriöst i Frankrike”.

Cartri Tamarit Speed ​​​​X 2022

En del av den delokaliserade produktionen

En viktig förändring av det spanska varumärket är naturligtvis flyttningen av en del av dess produktion till Asien (modellerna i Premium-serien tillverkas fortfarande för hand i Spanien).

VD förklarar:

"Vi var tvungna att se över vår tillverkning och plats av en uppenbar anledning: kostnader.

Efter vår utveckling och de olika marknader som vi går in på är det faktiskt omöjligt i vissa länder för människor att köpa en racket för 300 euro. 2021 var det första året vi började tillverka palats i Asien.

Vi har en fabrik i Kina men vi kontrollerar kvaliteten i Spanien i våra lokaler. Så vi kan garantera kvaliteten till slutkonsumenterna. Tillverkningsmetoderna är desamma som i Spanien och detta gör att vi kan fortsätta att producera kvalitetsmaterial ”.

Cartri Pro Line 2022

Damerna presenterade för 2022

För att avsluta detta samtal anförtrodde Antonio Martins varumärkets nyheter och dess mål för nästa år.

"Som många vet på Cartri producerar vi alla typer av material, från palas till textilier inklusive sportväskor.

För 2022 kommer vi att släppa en ny klädkollektion som enligt mig är den bästa vi har gjort hittills.

Vi har också utökat vårt utbud av pala men vi är också mycket stolta över att ha släppt en speciell kollektion för Beachtennis och Pickleball, sport som är mycket utbredd i USA och som exporteras mer och mer i Europa.”

"Angående sponsring av spelare - spelare, mvårt mål för nästa säsong är att satsa hårt på kvinnor genom att sammansätta ett TEAM CARTRI på 8 spelare.

För ordens skull är jag väldigt fäst vid dem för hemma finns det bara kvinnor: mina två döttrar heter Carlotta (CAR) och Trini (TRI), därav namnet CARTRI.  I mitt företag finns det många kvinnor och dito i min fabrik i Kina. Jag är väldigt fäst vid den här idén om att satsa på kvinnor ”.

Team Padel Maj

laget Padel Magazine försöker erbjuda dig sedan 2013 det bästa av padel, men också undersökningar, analyser för att försöka förstå världen av padel. Från spelet till vår sportspolitik, Padel Magazine står till din tjänst.