På sin officiella Twitter - sedan vidarebefordrade på hans Instagram-sida- Fernando Belasteguin ville skicka ett nytt meddelande till varumärken: vikten av att stödja unga spelare.

Kungens tal

 Minns för några veckor sedan, Bela hade redan utmanat sponsorer att uppmuntra dem att satsa på unga människor.

"Grattis Javi och Miguel, och tack till varumärkena som litar på dem. Förhoppningsvis hjälper detta varumärken att stödja pre-previas och previas-spelare. Således kommer de att kunna träna mer, och det kommer att göra mer konkurrenskraft och SHOW”, skriver han denna gång med hänvisning till kvalificeringen av Leal/Semmler för quarterbacks.

vacker tweet

Botten av problemet

Det räcker inte med att inkriminera varumärken som inte sponsrar unga pre-previas och previas-spelare, vi måste förstå varför varumärken gör det inte genom att sätta sig i en sponsringschefs skor.

Faktum är att bara de spelare som spelar i kvartsfinalerna i lottningen World Padel Tour -det vill säga 16 spelare och 16 spelare som ofta är lika- dra nytta av en strömning (och fortfarande bland tjejer sänds bara två fjärdedelar...)

Endast spelare som spelar i semifinalerna i lottningen World Padel Tour -det vill säga 8 spelare och 8 spelare som ofta är lika- dra nytta av en tv-sändning.

Med en synlighet som är reducerad till bilderna av spelaren som WPT publicerar på sin webbplats, till spelarnas sociala nätverk (mer eller mindre arbetade) och till artiklarna i specialiserad press, ROI ibland verkar komplicerat att uppnå för ett varumärke.

Brist på synlighet är den stora orsaken till att varumärken har svårt att satsa på spelare av padel. Hur vänder man trenden?

World Padel Tour Xenia Clasca hög boll

Vilka lösningar?

Det första som kunde hjälpa omedelbart skulle vara en strömmande återsändning av alla matcher i World Padel Tour -från den första pre-previa matchen till finalen-. Detta skulle vara en total förändring av policyn för WPT, som inte vill filma dessa möten för tillfället, förmodligen för att det ännu inte är tillräckligt lönsamt. Men i och med att nivån stiger i kvalet kan vi tro att fler och fler kommer att bli intresserade av de här matcherna.

Le World Padel Tour också förbjudet att ta bilder, eller filma matcherna till pressen och andra spelare. Denna kontroll skadar i slutändan alla de spelare som inte spelar huvuddraget. Man kan faktiskt förstå att WPT inte vill ägna resurser till matcher av mindre betydelse men specialiserade webbplatser delar gärna dessa bilder av padel hög nivå. Och det skulle i hög grad hjälpa spelare att sälja sig själva till sponsorer...

En annan lösning för spelaren kan vara att ta hand om sina sociala nätverk för att öka sin synlighet. Vi kan ta exempletAlba Galan. Hon är ingen toppspelare, men hennes personlighet och hennes 48 000 Instagram-följare hjälper henne att få fler sponsorer, och därmed leva från sin passion. Det är självklart svårt att be en spelare om det padel att bli en influencer på sociala nätverk, men detta överskott av funktion kan vara mycket användbart för honom...

Från hans namn kan vi gissa hans spanska och italienska ursprung. Lorenzo är en flerspråkig passionerad sport: journalistik efter yrke och evenemang genom tillbedjan är hans två ben. Han är den internationella gentleman Padel Magazine. Du kommer ofta att se det på de olika internationella tävlingarna, men också på de stora franska evenemangen. @ögapadel på Instagram för att se hans bästa bilder på padel !