Möte med Gabriel Aguirre Borrel, ägare av Aguirre y CIA, och Alfredo Peñalver, VD för ett av de mest prestigefyllda varumärkena i padel : Bullpadel.

Hur började allt? De svarar på våra frågor.

Padel Magazine : Kan du berätta historien om Bullpadel ? Hur varumärket föddes

Gabriel Aguirre Borrel Alfredo Peñalver (AP): Bullpadel föddes 1995 av fackföreningen mellan flera argentinska och spanska proffs, även om allt sattes upp i Spanien. Tio år efter skapandet, 10, av ett stort företag köpte Aguirre y Cía varumärket. Vi trodde padel skulle kunna bli en internationell sport, för i Spanien var den redan populär. Så här är vi i det här fallet.

Vi hade möjlighet att skapa ett nytt varumärke, från 0, eller köpa ett redan befintligt varumärke på marknaden vid den tiden. Efter att ha analyserat alla möjliga alternativ valde vi att köpa Bullpadel.

PM: Varför Bullpadel och inte ett annat märke?

AP: eftersom Bullpadel var ett 100% varumärke padel, en av de äldsta på denna unga marknad, och särskilt i Spanien, som passade perfekt med vad vi tänkte uppnå och som vi har uppnått idag: ett specialiserat varumärke padel, som kan skapa och utveckla de bästa produkterna för att utöva denna sport i alla möjliga kategorier.

En annan aspekt som vi hade från dag ett: att gå vidare med de bästa spelarna. Vi tecknade därför snabbt toppspelare. Den allra första var Cristian Gutiérrez (2005). 2008 satsade vi på padel feminin med Necky Berwig, sedan Iciar Montes 2010 och Cata Tenorio 2011.

År 2015 gick Maxi Sánchez med i laget Bullpadel med varumärkets stjärnpala: Vertex.

Ett år senare tog vi ett stort steg framåt genom att bli den officiella textilsponsorn för den viktigaste kretsen i världen: World Padel Tour. Vi har utrustat domarna, volontärerna, värdinnorna och all personal i organisationen. När detta ”stora” år slutade, undertecknade vi Paquito Navarros återkomst och födde Hack.

År 2019 stärker vi damteamet med Alejandra Salazar. Från denna födelse föddes en linje med bagage signerad AS och palaströmmen.

PM: Det är en vacker historia som skapades mellan Bullpadel och Paquito Navarro, eller hur?

AP: Ja exakt. Det är som en kärlekshistoria (skrattar). Paquito började spela padel 1995 med en pala Bullpadel (den berömda palaen med Bull terrier som logotyp). Senare bytte han varumärke, och i december 2016 korsade våra vägar igen. Det var en kopia och klistra in av vår bana; början av padel samma år och vi träffas flera år senare med stor mognad.

Vi har satsat på honom som världens nummer 4 i 1 år nu, och det blev verklighet i slutet av förra säsongen. Vi är mycket nöjda med dess framgång, till vilken Bullpadel bidragit mycket. Vi måste inse att vårt mål är gemensamt; med mycket arbete och lust hjälper vi utvecklingen av denna sport på internationell nivå.

PM: Vi kan säga att det har skett en strategiändring vid Bullpadel de senaste åren? Vi kan se det särskilt med logotypen. Hur gick den här utvecklingen av företaget?

AP: Ja, allt började verkligen när Bullpadel köptes av Aguirre och Cia. Saken var enkel: om vi ville bli den främsta specialisten inom padel, vi kunde inte ha en hundlogotyp. Vi letar alltid efter att ge konsumenterna den bästa tekniken i våra produkter för bästa möjliga praxis, och vi kände att en hunds ansikte inte visade den idén om tekniken vi ville förmedla.

Och jag tror att vi har lyckats. Våra produkter behöver inte ha ett fullt namn för att känna igen varumärket. Endast B överför allt arbete vi gör uppströms: innovation, teknik och kvalitet.

PM: Vad kan vi säga om utvecklingen av padel i Spanien ? Går framtiden genom internationaliseringen av padel ?

AP: Le padel Idag är en mycket utvecklad marknad som ständigt utvecklas i relation till distributionskanaler, befintliga varumärken, klubbar osv ... men som fortsätter att utvecklas. Logiskt sett är andelen förändringar mycket högre i länder där padel har just fötts och ber om att bli känd, bara i länder som Spanien där padel är redan mogen.

PM: Har du en anekdot att berätta för oss?

AP: Jag har verkligen en. För att ha Paquito Navarro signerad måste jag låta en av våra chefer vinna. Men det måste förbli mellan oss ...

 

Julien Bondia

Julien Bondia är lärare padel på Teneriffa (Spanien). Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina handledningar och taktiska/tekniska artiklar padel.