Det är i Madrid, i huvudstaden i landet med 4 miljoner spelare som ledningskommittén för World Padel Tour (WPT) presenterade kalendern för sin fjärde upplagan.

Vid detta mycket efterlängtade evenemang har tjänstemän uttryckt önskan att starta en revolutionerande 2016-kampanj, huvudmålet är att spela mer och nå en bredare publik så att padeln kan regera på alla breddgrader.

Här är de viktigaste elementen som kommunicerades under presentationen av WPT 2016, kampanj som ska utlösa intresset för padeln på den internationella scenen ... Gör dig redo, säsongen börjar i Gijón 28 Mars ...

15-datumen är indelade i 10 Open, 4 Masters (Monte Carlo, Barcelona, ​​Valencia, Buenos Aires) och 1 final Masters (Madrid).

I 2016 kommer 6 nya spanska städer att ha sin turnering WPT, och Malaga är den stora frånvarande trots sin status som spetsens fästning. Sevilla är den enda andalusiska scenen.

Kvinnors paddel hedras med tillkännagivandet av fler turneringar att spela, en ökning av prispengar, ökad medieexponering och fler spel att spela på den centrala banan.

Närvaron utomlands är en viktig byggarbetsplats för vår favoritsport och ett verkligt ämne av aktualitet i Spanien. I 2016 kommer vi att ha en Challenger-turnering i Lissabon, en Master i Monte-Carlo, en annan i Buenos Aires officiella utställningar i Rom (under ATP-turneringen) och Miami, så det förblir ett test i Östeuropa eller i Persiska viken som ska tillskrivas.

Elias Estrella dödsfallPå sportnivå, låt oss komma ihåg skapandet av Elias Estrella-trofé, belöna den unga spelarens uppenbarelse för varje turnering, en hyllning till den unga begåvade argentinern försvann i november 2015. I enlighet med spelarnas krav kommer några mindre förändringar att visas i reglerna (coaching, vilotid och kineinsatser).

På media och övergångssidan drivs den integrerade mediehanteringen av World Padel Tour bekräftas och flera spanska idrottsjournalister ingår nu i kretsens "kommunikationsteam" sedan skrivandet av Padel Magazine, vi hoppas också att information kommer att finnas på franska.

Tillväxt och internationalisering är därför de argument som används för att möta utmaningen att göra padellen känd för "resten av världen", det måste sägas att med 150000 åskådare i centralspåret, 7.2 miljoner alla media, 15 miljoner reproduktioner Youtube och 435 h av TV, padel fans förväntar sig inte mindre!

Jean-Marc Hérard - Padel magazine

Presentation av PowerPoint

Jean-Marc Herard

Jean-Marc Herard är kroniker Padel Internationell tidning. Barcelona-spelaren erbjuder oss en mer internationell vision om padel med särskilt hans kolumn Padel Surr. JMH är skannern för världspadeln.