Nöje och frihet genom och inom idrotten: nya trender för utövare. Begärningarna om praxis utvecklas i samhällen. Privata strukturer som erbjuder fotboll inomhus har förstått detta väl; tack vare deras erbjudande har utövarna ingen regelbunden övning, de kan komma oregelbundet och när de vill (förutsatt att det finns gratis mark). Men federationerna motsätter sig ibland dessa rörelser inom den privata sektorn.

För att illustrera dessa ord om fotboll inomhus och spänningen kring denna övning kan vi lita på en artikel från Sport Strategies. Den här artikeln belyser siffror från Soccer Park. Detta företag består för närvarande av 40-franchisetagare (25-ägda 100% och 15-franchisetagare) och representerar en årlig omsättning på 15 miljoner euro. Deras motto är " croissance För antalet centra och för mångfalden i erbjudandet. Faktum är att fler och fler franchisetagare kommer till marknaden och erbjuder nu också padel i deras centrum. De utvecklar också en stor del av evenemang: födelsedagar, fotbollskurser, företagsevenemang, ... Centrumen är lätta att anpassa och kan erbjuda andra aktiviteter, speciellt för engångsevenemang.

Mot denna rörelse har federationen försökt stoppa eller åtminstone bromsa den. Hon började utveckla futsal, men det senare skiljer sig från inomhusfotbollserbjudandet, som praktiseras på syntetiskt torv och rymmer två lag mellan 4 och 6.

Dessutom kämpar federationen för att ta steget, det tvingar fortfarande för många utövare: läkarintyg, träning, match på helger. Och dessa begränsningar, den privata förstod det väl, och kringgick dem, inför denna vilja från utövaren av självpraxis.

Slutligen har den privata sektorn tagit på sig en massa skalor och makt, vilket har bromsat federationens vilja.

Pierre Lemonnier

Pierre studerade STAPS och validerade en magisterexamen i sporthantering, efter att ha studerat i Reims, Frankfurt och Lille. Jag upptäckte padel 2014 under mitt Erasmusår i Frankfurt tack vare en spansk vän. Fan, hur bra är padeln!