Nöje och frihet av och i idrott: nya trender för utövare. Begäran efter övningen förändras i samhällen. De privata strukturerna som erbjuder inomhusfotboll har förstått detta väl; tack vare sitt erbjudande har utövarna inte regelbunden träning, de kan komma oregelbundet och när de vill (förutsatt att det finns fria fält). Men federationer motsätter sig ibland dessa rörelser inom den privata sektorn.

För att illustrera dessa kommentarer om inomhusfotboll och entusiasmen för denna övning kan vi lita på en artikel från Sport Stratégies. Den här artikeln belyser siffror från Soccer Park. Företaget består för närvarande av 40 franchisetagare (25 100% ägda och 15 franchisetagare) och representerar en årlig omsättning på 15 miljoner euro. Deras ledord är " croissance », För antalet centra och för mångfalden i erbjudandet. Faktum är att fler och fler franchisetagare kommer in på marknaden och erbjuder nu också padel i deras centrum. De utvecklar också en stor del av evenemang: födelsedagar, fotbollskurser, företagsevenemang etc. Centrerna är lätta att anpassa och kan erbjuda andra aktiviteter, särskilt för engångsevenemang.

Mot denna rörelse har federationen försökt stoppa eller åtminstone bromsa den. Hon började utveckla futsal, men det senare skiljer sig från inomhusfotbollserbjudandet, som praktiseras på syntetiskt torv och rymmer två lag mellan 4 och 6.

Dessutom kämpar federationen för att ta ledningen, det begränsar fortfarande utövare för mycket: läkarintyg, träning, match på helgerna. Och dessa begränsningar, den privata sektorn förstod det väl och kringgick dem inför denna vilja från utövaren av självövning.

Slutligen har den privata sektorn tagit på sig en massa skalor och makt, vilket har bromsat federationens vilja.

Pierre Lemonnier

Pierre studerade STAPS och validerade en magisterexamen i sportledning efter att ha studerat i Reims, Frankfurt och Lille. Jag upptäckte padel 2014 under mitt Erasmus-år i Frankfurt tack vare en spansk vän. Fan det är bra padel !