Koncentration är vad som kommer att göra skillnaden mellan seger och nederlag. I själva verket kan bristen på koncentration få spelare att göra så kallade "ovanliga" misstag, och den negativa spiralen utlöses, och det är svårt att stoppa.

Koncentrationen måste vara hela tiden och total i spelet, du har absolut kontroll över spelet och resultaten kommer att visas i enlighet därmed. Spelare förblir fokuserade i sitt spelmönster och glömmer miljön runt fältet, en partner som kan göra misstag, ingenting hindrar spelaren fokuserat för att uppnå sitt mål.

En spelare vars förtroende har överträffat rädslan för att förlora är en fullbordad spelare.

5-tekniker för att utveckla din koncentration

  1. Identifiering av distraktioner

Dessa är flera faktorer: yttre faktorer (publik, buller, motståndare osv.), Interna faktorer (brist på säkerhet, rädsla, negativa tankar, etc.). Det är viktigt att för att arbeta med dessa olika faktorer har vi dem närvarande under träningen. Vi kan till exempel installera ett ljudsystem som efterliknar atmosfären i en tävlingsmatch (buller, publik, etc.).

  1. Kontrollera din vision

Detta är avsett att avskräcka dig från alla faktorer som kan distrahera dig under spelet. Se verkligen inte bort från bollen, din lagkamrat, motståndarnas position, men stoppa inte hans titta på publiken under punkten.

  1. Fokusera inte på resultatet

Falla inte i felet med att bara fokusera målet och resultaten. Koncentrationen minskar eftersom spelaren tror att han har uppnått sina mål och sedan blir för instabil, sårbar, och därför händer felen.

När din koncentration bara är baserad på resultatet förblir koncentrationen ömtålig, för i slutet kommer du inte att vara lugn och rädslan för att vinna kommer att fånga dig.

  1. Användning av nyckelord

Korta, enkla och direktmeddelanden är de bästa sätten att hålla fokus på under hela matchen.

  1. Använda rutiner

Upprättande av rutiner kan hjälpa spelare att upprätthålla och utveckla sin koncentrationsnivå. Av särskild vikt gör rutinerna också idrottaren att få andetag och koppla från situationen ett ögonblick. I själva verket tillåter dessa inte bara musklerna avslappning och syresättning, utan hjälper också till att tänka och fokusera på vad som kommer att uppnås därefter.

En av specialisterna i genren är Rafael Nadal där han går så långt som att sätta sina flaskor vatten vid sidbyte exakt på samma plats, i samma riktning ...

Alexis Dutour

Alexis Dutour brinner för paddla. Med sin utbildning i kommunikation och marknadsföring ställer han sina färdigheter till tjänst för padeln för att erbjuda oss artiklar som alltid är mycket intressanta.