Vi har sett att den ekonomiska lönsamheten för klubbar padel kan visa sig vara lång även om produkten är lovande för framtiden. Vi ser faktiskt att denna praxis lockar fler och fler människor varje dag. Det är dock fortfarande för lite känt att hoppas på en snabb lönsamhet för klubbarna. padel. Kostnaderna för att skapa dessa klubbar är fortfarande ganska höga, det tar år för en klubb att få en verklig avkastning på investeringen.

I ett andra steg analyserade vi begreppet social praxis för denna aktivitet, och vi kom slutligen överens om att padel har många element som bevisar arten av denna praxis. I själva verket, enligt teorin om social praxis, padel innehåller många element som denna teori påminner oss om, men denna idrottsutövning är fortfarande för lite utvecklad för att bekräfta dess natur.

Tack vare vittnesmål från många yrkesmän drog vi slutsatsen att denna praxis för tillfället bara är en kollektiv praxis. Idag rättfärdigar inte skapandet av samhällen, professionella nätverk inom klubben liksom de olika aktiviteter som organiseras av klubben för närvarande. Dessa element främjar verkligen sociala band, men det tar tid innan det finns en verklig rörelse. padel i Frankrike där alla kretsar hör om denna sport.

Vi avvisar inte idén att det kommer att bli en social praxis i framtiden och därmed skapa en riktig idrottsrörelse som åter kommer in i franskarnas idrottsmentalitet, såsom tennis eller fotboll.

För vår tolkning beslutade vi att sammanföra två nära besläktade teman.

Som tidigare sett har padel har en ekonomisk lönsamhet fortfarande för svag och en praxis som inte är tillräckligt stark för att bli en social praxis. Vi kan se att dessa två element är komplementära. Vi såg faktiskt i vår litteraturöversikt att framgången med stavgång förklaras av dess förmåga att ha blivit en social praxis.

Som ett resultat kommunicerades aktiviteten ordentligt och verkliga samhällen skapades för att leva och dela denna produkt. Således har alla företag sett sina investeringar i den här produkten lönsamma.

Det är av denna anledning som vi associerar aktörernas ekonomiska lönsamhet med praxisens natur. Affärsmodellen för padel förblir för tillfället ganska ömtålig eftersom kommunikationen kring denna praxis fortfarande är, trots allt, blygsam. Dessutom utan att glömma att padel behåller bilden av en "rik" sport, de bildade samhällena är inte tillräckligt varierade för att hoppas kunna nå fler och fler sociala kretsar.

Så vi har flera element som visar att denna sport fortfarande utvecklas och det kommer att ta ett tag innan vi ser en verklig rörelse.

Vi tror därför att den ekonomiska modellen för aktörerna på denna marknad endast kan dra nytta av ökad lönsamhet genom bildandet av en social praxis, dvs. en praxis där padel ses inte bara som en sport utan ett sätt att samlas och skapa sociala band mellan konsumenter utan också mellan konsumenter och producenter.

Detta är redan fallet i vissa klubbar, men denna trend måste bli större för att nå maximalt människor och få samhället att förstå att denna idrottsutövning kan bli en plats att träffa nya människor men också nya professionella projekt.

Men varför gör klubbar i padel fortsätta att skapas överallt i Frankrike?

Vi har faktiskt sett att arten av denna praxis såväl som den ekonomiska modellen som bara förlitar sig på hyra av mark, lärare och organisering av turneringar förblir ganska blyg. I själva verket, även om det förblir ganska svagt, satsar entreprenörer på framtiden, för de flesta ser faktiskt att denna praxis är en del av franskarnas idrottsvanor inom en snar framtid.

Vi har sett att padel har stöttats sedan 2014 av FFT och att det tog cirka fyra år att se riktiga projekt byggda kring denna sport (nationella turneringar, sponsring, presentation av sport vid större sportevenemang, Paris värdstad i ett steg av world padel tour).

Detta lugnar entreprenörer och upplever en möjlighet att utnyttja. Trots denna fortfarande låga lönsamhet ser vi att klubbarna diversifierar sin verksamhet för att bli attraktiva.

Vi har märkt att praktiskt taget alla klubbar är specialiserade på försäljning av derivatprodukter av olika slag. Det finns faktiskt inget behov av att knacka på dörren hos tillverkare av sportutrustning för att köpa sportutrustning, klubbar erbjuder vissa produkter inom sina inneslutningar, allt från försäljning av racketar, kläder och bollar till catering i form av barer för återställa efter en del av padel. Detta främjar bildandet av sociala band mellan spelare och gör det möjligt att dra nytta av en ytterligare inkomstkälla.

Ett helårsabonnemangssystem skapas också för att behålla sina kunder och driva dem att spela billigt med en plats som reserveras varje vecka. Vi ser denna marknadsföringsstrategi i många idrottsklubbar men till skillnad från dem främjar den skapandet av samhällen och en familjär atmosfär mellan spelare.

Detta förklaras av närvaron på klubbar padel jämfört med exempelvis en "urban fotboll" -klubb, som förblir ganska låg och därför gör atmosfären gynnsam för möten och skapandet av sociala band. Dessutom talar många klubbchefer om ett ganska rättvist spel och vänlig mentalitet från spelarnas sida som inte finns i alla sporter. Detta främjar utvecklingen av denna marknad och sportens attraktivitet.

Således tillåter hela denna marknadsföringsstrategi klubbar att dra nytta av merintäkter till lägre kostnader. Detta kan förklara det faktum att många klubbar padel skapas varje år trots en marknad i början av utvecklingen, en idrottsutövning som fortfarande är för lite känd i Frankrike och en ekonomisk lönsamhet för klubbarna för länge. Satsningen på många klubbägares framtid bygger på utvecklingen av samma marknad i Spanien, ett grannland, vilket är ett mycket starkt argument för tillväxten av dessa klubbar i Frankrike.

 1-tema 
Marknadssynlighetü Utveckla extern kommunikation och inte bara nöja sig med “mun till mun”.

 

ü Medvetenhet om att FFT nu ser padel som en hävstång för tillväxt.

 

ü Den padel skulle kunna hjälpa tennis att återhämta sig, är ledare nu fokuserade på att utveckla padel.

 

ü Företag måste stödja denna utvecklingsstrategi (kampanjer, sponsring etc.)

 

ü Främja trovärdigheten för denna sport i Frankrike, så att denna sport inte blir en "modefluga".

 

ü Konsumenternas roll är mycket viktig för att attrahera de mest kommersiella strukturerna och få företag att satsa på en blomstrande sport.

 

ü Sponsring är ett väsentligt inslag för en sportmarknad. Det är därför som padel måste fortsätta att fokusera på konkurrens.

 

ü Alla dessa element kommer att främja sportens inflytande på nationell nivå.

 

2-tema
En kollektiv praxis i skapandetü Idrottsövning är fortfarande för lite känd för att hoppas på en god lönsamhet endast baserat på anställning av grunder, träning ... etc.

 

ü Den naturliga utformningen av en social övning över tid kommer att främja klubbarnas lönsamhet och påverkan av denna sport.

 

ü Entreprenörer satsar på framtiden och ser att denna praxis blir en del av franska sportvanor.

 

ü Klubbarna diversifierar sin verksamhet för att bli attraktiva (derivatprodukter, catering, prenumerationssystem året runt etc.)

 

ü En atmosfär som främjar bildandet av sociala och professionella länkar.

 

ü Fortsatt skapande av klubbar padel i Frankrike visar att trots alltför lång ekonomisk lönsamhet har många klubbar använt data från den spanska marknaden för att göra en bra satsning på framtiden i denna praxis.

 

 

 

 

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.