Vi kan se utvecklingen av centrum 100% padel, multisportcentra inklusive ett 5-fot-fotbollscenter som integrerar padel eller till och med tennisklubbar som erbjuder padel... Så vad är du snarare?

Multisport (inklusive fotbollscentra inomhus) har alla intressen av att komma igång av samma skäl som tennisklubbar. Multisport har en stor kundbas och ofta utrymme i sina centra för att utveckla denna sport. De Padel är ett bra sätt att diversifiera centrum och positionera sig i en framtidssport. Det är en låg investering som genererar små eller inga fasta lönekostnader.

När det gäller skapandet av centra 80-100% Padel, min åsikt om padel är mer blandad. Är det lönsamt en ren klubb Padel ? För närvarande är de pionjärer som går in på Padel generellt skapar strukturer som är nästan lönsamma eftersom: de är av hög kvalitet, de har monopol på regionen, de erbjuder inomhusbanor när tennisklubbar erbjuder utomhusaktiviteter, timpriser möjliggör en intressant omsättning om uthyrningsgraden i domstolen är hög.

Så om en struktur Padel är väl placerad, en pionjär i sin region och av kvalitet, bör komplexet vara lönsamt. Tvivlet för framtiden är hur skapandet av 1000 domstolar i Padel av FFT om 3-4 år, kommer att påverka Padel.

För om vi gör ett litet jämförande bord över en tennisklubb inför en privat klubb får vi det.

Frågan är, "Varför skulle vi spela i framtiden på en 100% klubb?" Padel om vi till slut kan spela i den offentliga tennisklubben bredvid oss ​​för mindre? ".

Svar på problemet :

Således är det viktigaste utvecklingsmedlet i Frankrike att bygga mark av padel i tennisklubbar med stöd av FFT. De padel behöver betydande synlighet hos lojala kunder som behöver bli förvånade eller testa nya metoder. Från och med nu kommer det att bli nödvändigt att fokusera på att utveckla utbildning för att introducera de yngsta till denna nya praxis.

För människor som inte spelar tennis men som älskar sport är privata komplex en mycket viktig utvecklingsaxel. Detta gör det möjligt att inte betala en prenumeration för året och särskilt att spela och marknadsföra nya sporter som padel särskilt futsal. En sport som badminton är mer närvarande i privata strukturer eftersom det är en sport som många gillar men att spela en gång i taget.

Det finns mer tvivel för närvarande om skapandet av en ren struktur Padel. Å andra sidan, om den rena klubben Padel är av kvalitet, har monopol på sin sektor, är den enda som erbjuder inomhus i sin region, har skapat en kvalitetsdynamik inom sin struktur med spelare och lärare som tillåter att ha en pol av Padel konkurrenskraftigt, då kan det vara mycket lönsamt. Tyvärr i Lyon, Padel Centrala Lyon var tvungen att ansöka om konkurs efter två år på grund av resurser och lönsamhet.

Den verkliga frågan för 100% komplex Padel Att se de multisportkomplex som har varit tvungna att skada ekonomiskt är hur man hanterar lågtrafik. Oavsett vilken sport som ännu inte är förankrad i fransmännens gener kommer den privata strukturen att ha svårt att göra lönsamma dessa lågtrafikstimmar.

Det är därför många externa aktörer är involverade i utvecklingen av padel som varumärken med organisering av många evenemang eller turneringar. Varumärken måste för framväxten utveckla ett större sortiment av produkter, särskilt för barn. Varför inte ha samma strategi som i Spanien? Varumärkena erbjuder en mycket kvantitativ och kvalitativ marknad till skillnad från vårt land. Dessutom har media i förhållande till padel göra det möjligt att vidarebefordra nyheter och information.

Ytterligare information:

  • Information hämtas från expertis från Romain Taupin:
  • http://www.fichier-pdf.fr/2017/04/30/etude-sur-le-marche-du-padel-francais/?a=captcha#dl
Antoine Sarroste

Antoine Sarroste studerade padel. Han erbjuder oss sin expertis kring utvecklingen av padel i Frankrike.