Om det finns ett varumärke som inte längre ska presenteras i världen av padel, det är verkligen Varlion. Mycket närvarande i Latinamerika och Europa har den varit mycket framgångsrik i många år och tänker inte sluta där.

Medan för några veckor sedan hölls den första Open av padel i Frankrike, i Toulouse, varumärket Varlion, som presenterade tävlingens officiella pala, var naturligtvis närvarande nära Palais des Sports André Brouat. Det var ett tillfälle för oss att prata en stund med Felix Regalia, dess grundare och verkställande direktör.

Lite historia

Alltid integrerad i panorama av padel professionell, Varlion samarbetar för närvarande med fantastiska spelare som Miguel Yanguas, Veronica Virseda, Barbara Las Heras, Jessica Castello eller vår franska Thomas Leygue. Tidigare var det även stora namn inom disciplinen som representerade varumärket i 20×10 som t.ex. Pablo Lima eller Carolina Navarro.

Thomas Leygue Premier Padel Qatar Major 2022

Det berömda varumärket grundades i Argentina 1993 och gjorde sin debut i Buenos Aires. Två år senare föddes den första palan, tänkt och designad av dess grundare, och det var från det ögonblicket som äventyret på riktigt började för varumärket, med marknadsföringen av denna pala i Spanien och Sydamerika. Men låt huvudintressenten berätta denna vackra historia.

"Jag heter Felix Regalia, jag är argentinare och jag skapade varumärket Varlion 1993. Jag är advokat och när jag började i detta äventyr hade jag ingen koppling till padel. Jag började hitta mitt yrke inom produktdesign och det var därför vi bestämde oss för att designa våra egna föremål. Detta val är genomtänkt i syfte att sälja en exklusiv produkt som skiljer sig från vad konkurrenterna erbjuder.".

"Det längsta monopolet i historien om padel"

”Vi startade 1993 och från 1995 började vi exportera våra produkter internationellt, till exempel till Brasilien eller Spanien. 1999 tog vi beslutet att flytta våra strukturer från Argentina till Spanien. Vi har därmed skapat en första fabrik.

2001/2002 blev Varlion marknadsledare inom produktinnovation och kvalitet. Vi kunde behålla detta ledarskap även inom den kommersiella sektorn fram till 2014. Detta monopol är klart det längsta i historien om padel.

Under 2017 var vi av olika anledningar tvungna att stänga olika fabriker i Spanien. Produktionen har flyttats till Sydamerika i syfte att exportera våra artiklar inom Mercosur (Brasilien, Argentina, Mexiko, Chile, etc.) för att bekämpa den just nuvarande protektionismen.

Sedan kom Covid-19 och vi var tvungna att se över vår strategi genom att stänga vår fabrik i Latinamerika för att återvända till Spanien. På samma sätt har vi i flera år på något sätt försökt lära företag baserade i Asien att tillverka våra palas enligt kriterierna som anges i våra specifikationer, men tyvärr har vi inte kunnat göra det för tillfället. Så vi föredrar att fortsätta tillverka dem själva, åtminstone alla så kallade premiumprodukter.

"Vi kunde se att tidigare 2015 var de latinamerikanska och spanska marknaderna annorlunda. Men sedan dess padel har utvecklats i ”hög hastighet”, inte bara i Argentina eller Brasilien utan även i länder som Mexiko, Chile eller Ecuador som inte har en så hård protektionistisk politik som andra stater. Detta gjorde det lättare att importera vissa produkter till dem. Nu är det vanligt och lättare att kunna implementera våra sortiment via lokala distributörer, för Varlion som för alla andra märken. Globaliseringen av idrotten har möjliggjort denna förändring av situationen".

"Vi vill bli marknadsledare igen"

”När vi etablerade oss i Latinamerika avstod vi från distributionen av våra produkter i Spanien. Detta beslut straffade oss hårt eftersom vi så småningom gick ner i vikt på marknaden. Under en tid rådde ett priskrig mellan distributörer och ett marginellt sätt att sälja. Det är av denna anledning som vi har beslutat att inte längre sälja i Spanien och Europa på två år. Det var ett väldigt svårt val och ett tungt beslut men det var nödvändigt att ta sig ur denna spiral av kommersiell korruption som fanns på den tiden.

Sedan januari 2021 har saker och ting förändrats och så småningom har vi återöppnat marknader i Europa genom att skapa våra egna försäljningskanaler. Vår enhet baserad i Madrid designar produkterna och distribuerar dem i Spanien, Portugal, Frankrike och Italien. En annan i Nederländerna, i Amsterdam, bidrar till utvecklingen av varumärket i norra Europa. När det gäller Amerika arbetar vi med kända och testade oberoende distributörer.

Vårt huvudmål är att återta vår ledande position på marknaden, som vi förlorade för några år sedan genom att komma tillbaka starkare, med starkare kommersiella team i slutet av 2024″.

”Idag är det svårare att utvecklas”

”När det gäller premiumprodukter hade vi en marknadsandel på drygt 50 % och för övriga varor i sortimentet som textilier eller skor runt 35 till 40 %. Vår närmaste konkurrent hade en marknadsandel på 10 till 15 %.

Idag återvinner vi dessa marknadsandelar inom distributionssektorn men vi tror att vi har tappat mer än 80 % under vår frånvaro. Det är därför vi kan säga att vi har en enorm tillväxtpotential, oberoende av världsmarknaden, som också har utvecklats avsevärt. Förutom att det idag är svårare att utvecklas. Förut var den dominerande marknaden faktiskt spansk, men nu har situationen förändrats. Distributionen sker på internationell nivå. Vissa varumärken som kommer från tennis har redan ett välorganiserat kommersiellt distributionsnät och för ett varumärke som måste sätta allt på plats från början så går saker och ting långsammare”.

"Det är mycket troligt att Varlion kommer in på tennisen"

Vi tror att tennismärken idag lyckas ta sig ur spelet eftersom de redan är etablerade. Det är ett handikapp som vi bär på men som vi ska försöka minimera genom att hitta de mest lämpliga lösningarna. Vi vill befästa vår närvaro genom vårt eget nätverk i högpotentialländer som Frankrike, Italien, Spanien och Skandinavien. Efteråt är det sant att vi också tappar möjligheter på andra marknader som Sydafrika eller Japan..

"Tennis och padel är närmare varje dag och det är jag glad över att se. Tennisförbunden i många länder främjar padel som här i Frankrike. Och ur strategisk synvinkel är det mycket troligt att Varlion kommer in på tennismarknaden. Detta skulle tillåta oss att ta ett stort steg framåt i försäljningen av våra produkter eftersom när padel kommer att anlända till USA, Japan eller Kina kommer varumärket att distribueras och kännas som en helhet genom tennis och padel.

"Mellanöstern har stor potential"

”I Europa kan vi se att det finns två typer av marknader.

Först och främst de så kallade ”konsoliderade” marknaderna, dvs med hög potential och redan väl utvecklade. Och så kommer de som har stor potential men som är på väg att växa. Spanien är den viktigaste marknaden i världen och den har lyckats återhämta sig ett bra momentum efter Covid. I samma situation kommer du inte att hitta något annat land. Sedan kommer Sverige som är en välutvecklad marknad som upplevde en otrolig boom efter pandemin vad gäller erbjudanden (mark, utrustning etc.)

Och så hittar vi länder med stor potential men som fortfarande är under utveckling, som Italien, Frankrike, Norge och Danmark. Dito för den latinamerikanska marknaden. Detta förnyas snabbt. I Argentina, spåren av padel håller på att få en makeover och trots en dålig ekonomisk situation är vi säkra på att padel kommer att explodera ännu mer de kommande åren.
Denna boom kommer att spridas över hela den sydamerikanska kontinenten som Panama, Chile eller Uruguay.

"England och Tyskland är mycket viktiga länder som ser det padel växa mer och mer i dem. Om någon frågar mig vilka är de länder där padel måste slutföra sitt inträde, skulle jag säga dessa två samt Frankrike, Italien och Skandinavien. Hittills är det de mest livliga marknaderna. Om vi ​​lämnar Europa för ett ögonblick för att gå utanför gränserna skulle jag säga länderna i Mellanöstern som Kuwait, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och naturligtvis Qatar. För Varlion är detta en viktig möjlighet med tanke på de högkvalitativa produkter vi designar, men för tillfället har vi tålamod eftersom vi inte vill gå i fällan att ha dåliga distributörer på plats. Detta kan vara skadligt för varumärket.

"Vi har tilltro till padel Franska "

"Frankrike bevisar varje dag att padel är på god väg att bli en referenssport.

Vi tänker tack vare denna franska människa Padel eller till och med tack vare det stora mötet på Roland-Garros anordnat av Premier Padel och med stöd av det franska tennisförbundet att padel kommer att växa snabbare. Vi är här som officiell sponsor för evenemanget eftersom vi tror på padel Franska. Vi tror till och med att det kan bli nästa överraskning på den europeiska marknaden ! "

Sebastien Carrasco

Framtida naturläkare och brinner för padel, Seb är hälso-/mat-herren för Padel Magazine. Han jonglerar mellan pala, quinoa och eteriska oljor. Sedan snart två år tillbaka har han tagit itu med nyheten om den lilla gula bollen med samma passion.

Tags