Grégory Silberfeld, chef Oxdog i Frankrike och Belgien, berättar om sin personliga resa och uppenbarligen strategin förOxdog, som lägger "vikten på innovation och teknik till tjänst för idrottares prestation".
Han diskuterar också utmaningarna på den franska marknaden, den nya utvecklingen som kommer och vikten av ett nära samarbete med aktörer för att förfina erbjudandet.
Från innebandy till padel
"Jag gick in i padelvärlden genomOxdog när vi introducerade denna sport. Ursprungligen är jag en före detta internationell innebandyspelare, och jag upptäckte Oxdog 2012 när de använde sin utrustning. Min partner och jag märkte snabbt en betydande skillnad i deras produkter jämfört med andra märken, vilket ledde till att vi arbetade nära dem.
Under 2016 lanserade vi ett eget distributionsföretag för sportutrustning, främst inriktat på innebandy, och vi var först med att erbjuda produkterna Oxdog i Belgien, Frankrike och andra europeiska länder. Vi arbetade nära med Oxdog på design av innebandyklubbor, och detta partnerskap utvidgades naturligtvis till padel.
Under 2019 eller 2020, Oxdog nådde ut till oss för att utforska nya horisonter. Efter att ha nått förstaplatsen i innebandy 2017, försökte varumärkets chefsingenjör, en koldioxidexpert, ta sig an nya utmaningar. Vi funderade på flera sporter där kol spelar en viktig roll. Med uppkomsten av padel, särskilt accelererad av covid-19-pandemin, beslutade vi till slut att padel var en mer intressant möjlighet för oss. Det var så jag blev involverad i padel, genom utvecklingen av denna sport inomOxdog. "
Strategin förOxdog
"Oxdog är ett svenskt varumärke som grundats av ett litet team på fyra personer beläget i norra Sverige, nära Lappland. Deras tillvägagångssätt är unikt, eftersom de tar sig tid att utveckla kvalitetsprodukter med stor uppmärksamhet på detaljer. Till exempel, innan vi lanserade vårt första racket ägnade vi två och ett halvt år åt att designa och testa det med toppspelare innan vi ens övervägde att släppa det på marknaden. Denna strikta produktutveckling har varit nyckeln till vår framgång.
Vi förnyade också med en patenterad teknologi, Power Ribs, som är små ribbor på sidorna av racketen designade för att eliminera vibrationer, kontrollera sweet spot (träffzonen) och öka kraften. Denna innovation gör att vi kan tillverka racketar som kombinerar både kraft och kontroll. Oxdog investerar en betydande del av sin årliga budget i forskning om ny teknik. För oss är kvalitet och innovation fortfarande en prioritet med en långsiktig vision. Vår strategi är inte att byta racket varje år, utan bara när ny teknik introduceras. Det som fungerar bra behöver inte ändras. Det är inte obligatoriskt att byta racket varje år. Vi gör detta bara när nya teknologier, funktioner eller funktioner representerar en betydande förbättring jämfört med tidigare modeller.
Vi erbjuder racketar som lämpar sig för en mängd olika spelare med våra 12 olika modeller, allt från nybörjare till spelare på hög nivå. Dessutom racketarna som används av våra bästa spelare är identiska med de som är tillgängliga för allmänheten.
När det gäller priset på våra produkter har vi valt att hålla samma pris över hela världen och inte erbjuda rabatter, eftersom vi anser att kundens investering motiveras av kvaliteten på våra produkter. Prisintervallet för racketar ligger mellan €130 och €330, vilket motsvarar ett genomsnittspris på marknaden. Våra produkter är byggda för att hålla och även om de kan verka dyrare vid köptillfället, visar de sig vara mer kostnadseffektiva i det långa loppet.
vid Oxdog, lägger vi stor vikt vid spelare, eftersom vi vet att de är de första som ger oss värdefull information för utveckling och förbättring av nya produkter. De är inte bara spelare, de är våra partners. Som vi ofta säger, vi måste ta hand om dem och lyssna på dem, för det är de som visar detOxdog förbättrar deras prestanda."
Dess utmaningar på den franska marknaden
"En av de största svårigheterna, särskilt i Frankrike, var att få varumärket accepterat Oxdog på en marknad där vanorna är väl förankrade. I Belgien, införandet avOxdog var relativt enkelt eftersom butikerna är mer öppna för att välkomna nya varumärken. Men i Frankrike är det en annan historia. Att gå in i en butik med en obekant produkt är en stor utmaning. Franska återförsäljare är tveksamma till att ta till sig produkter de inte känner till eller aldrig har hört talas om.
Det är därför jag valde att samarbeta med Padel Magazine. Din mediebevakning och testning av våra produkter har varit avgörande för att lugna franska konsumenter. Genom denna exponering började jag få samtal från intresserade butiker, vilket hade varit mycket svårare utan detta stöd. En annan utmaning i Frankrike var att få kunderna att förstå att vi inte erbjuder rabatter. Franska konsumenter, mer än belgiska konsumenter, förväntar sig ofta rabatter. Det tog mig ett tag att ingjuta tanken att vår produkt säljs till ett rimligt pris, utan rabatter, men erbjuder förstklassig kvalitet.”
Nya produkter kommer snart
”När vi lanserar nya racketar och kollektioner baseras våra beslut främst på feedback från våra spelare och kunder. Genom att lyssna på dem kan vi enkelt identifiera förbättringsområden och förstå deras förväntningar, vilket gör att vi kan utveckla kollektioner av bättre kvalitet varje år, anpassade till marknadens krav och som kan möta behoven hos ett större antal aktörer. Denna närhet med spelarna som väljer Oxdog är nyckeln till ständig utveckling. Det är enkelt, vi är på marknaden för att göra den bästa produkten, och för att göra det är det viktigt att förstå marknaden.
När det kommer till vad som är nytt för den kommande säsongen föredrar vi att hålla de viktigaste innovationerna hemliga fram till lanseringen. Vi kan dock berätta i förväg att vi jobbar på ett unikt racket som vi är säkra på kommer att dra till sig mycket uppmärksamhet.”
Nytt fan av padel, jag är fascinerad av denna dynamiska sport som kombinerar strategi och smidighet. Jag finner i padel en ny passion att utforska och dela med dig på Padel Magazine.