Joffrey Gilant, verkställande direktör förSinne Padel Affär, återvänder för oss till historien om Esprit Padel Shoppa såväl som marknadsartiklar padel.

En idé som är från 2019

Det måste sägas att det alltid har fått mig att trivas med att följa med spelarna i padel i sina inköp av utrustning padel. När jag jobbade på klubben (Esprit Padel), flera gånger om dagen gav jag råd och vägledde spelarna så att de gjorde bästa möjliga val av racket. 

Trots detta råd insåg vi att några spelare återvände till klubben med racketar som de hade köpt online, av två huvudsakliga skäl, priset och utbudet. 

Vi försökte därför utöka sortimentet för att kunna erbjuda ett bredare sortiment av produkter. Men vi insåg snabbt att vi aldrig skulle ha samma djup i sortimentet som en webbutik och att vi aldrig skulle kunna konkurrera med dem på pris. 

Paradoxalt nog var kunderna inte nödvändigtvis nöjda med servicen från dessa webbsajter, ofta utländska, med logistik, kundservice som inte var särskilt smidig och eftermarknadsservicen var osäker. 

Det var här idén att skapa en webbsajt föddes. Det var 2019, men med explosionen av klubbaktivitet hade vi lite tid att verkligen starta den här typen av projekt. 

Sedan kom Covid... och idén mognade tack vare diskussioner med två andra klubbchefer (David och Charles) som också ville starta en webbutik. Vi tog oss därför tid att fundera över projektet för att skapa något som verkligen liknade oss, med fördelen att vi har slagit ihop våra varumärken och våra produkter för att ha ett lite mer omfattande erbjudande från start.

Fokusera på kundupplevelse

I början kämpade vi med sajter som erbjöd hundratals racketreferenser, tusentals klädesplagg, accessoarer osv. Det var därför nödvändigt att särskilja oss på ett annat sätt.

Vi fokuserade på kundupplevelsen från början genom att försöka återge samma upplevelse online som på klubben. Och jag tror att det var vad spelare från hela Frankrike gillade. Detta översattes från första timmen till personlig distansrådgivning baserad på spelarens behov, snabb orderhantering och smidig eftermarknadsservice, särskilt på franska. 

Och jag tror att alla dessa faktorer har gjort det möjligt för oss att växa och utöka vår katalog lite i taget för att komma fram till en erbjudandestorlek som inte längre har något att avundas de största globala aktörerna.

"Jämföraren"

För dem som inte är bekanta med det här verktyget kommer jag att presentera det för dig med några ord. Vi har skapat och utvecklat en racketkomparator som gör det möjligt för spelare att jämföra flera racketar på ett ögonkast: EL COMPARATOR! 

För detta har vi betygsatt alla våra racketar från 1 till 100 på deras 6 huvudkriterier:

  • effekt
  • Kontroll
  • Komfort
  • Snurra
  • tolerans
  • manövrerbarhet 

Varje racket har därför sex toner som visas i form av ett radardiagram. Och tack vare sökfältet precis ovanför diagrammet kan du välja vilken racket som helst för att jämföra den med den du har framför dig. 

Tanken nu är att förbättra den så att den blir ännu mer intuitiv och ergonomisk, men en sak är säker: den glädjer våra spelare som använder den!

Detta verktyg möter ett verkligt behov för spelaren som tvekar mellan flera racketar. Men för de som börjar padel och som kommer till en webbutik med hundratals racketreferenser är det alltid ganska komplicerat för honom att göra ett förval av racket så att han kan välja mellan några racketar. Det är därför vi funderar på ett sätt att ta itu med denna fråga. Jag hoppas kunna prata med dig om det snart!

En stark närvaro på sociala nätverk

Jag lanserade min YouTube-kanal, mitt Instagram-konto och till och med mitt TikTok-konto för några månader sedan! 

Tanken bakom detta är att dela Esprit-äventyret så mycket som möjligt Padel Handla med entusiaster padel. Vi hittar därför videor i vlogg-format som vår "Black Friday"-video där vi tog med oss ​​en kamera under vår största dag på året, för att visa alla hur aktiviteten går inom 'Spirit Padel Affär. Detta gör att kunderna kan bli involverade i teamets dagliga liv genom att upptäcka ansiktena på människor som de kan ha interagerat med via e-post, meddelande eller telefon. 

Men vi hittar främst rådsfilmer på olika teman. padel som utrustning, taktik, teknik osv. 

I synnerhet lanserade jag mina sociala nätverk eftersom jag upptäckte att det saknades utbildningsinnehåll padel I Frankrike. Det var därför jag bestämde mig för att göra det själv för att dela maximalt värde. Enligt min åsikt är det ett bra sätt att ge tillbaka lite av allt som padel under de senaste sex åren, och också ett intressant sätt att kommunicera kring Esprit Padel Affär.

Ur en personlig synvinkel var det en riktig förändring och en stor utmaning för mig! Jag är i grunden en introvert, och det var inte så lätt att prata framför en kamera, speciellt när vi var tvungna att filma scener på klubben inför spelare eller till och med inför mina medarbetare (skratt).

Men hallå, det är alltid trevligt att lära sig nya saker, det är lite som ett nytt projekt i sig för mig! 

Och sedan är jag ganska bra stöttad i det här nya äventyret, Paul, som jag jobbar med i det här videoprojektet, hjälper mig mycket dagligen. 

Fysiska butiker kommer alltid att ha sin plats

Nätköp har blivit mer utbrett de senaste åren, allt fler konsumenter har vant sig vid att göra sina köp på nätet, jag först och främst. Till exempel går jag inte längre till snabbköpet, jag beställer online och hämtar sedan mina matvaror vid drive-thru. 

Att köpa online är generellt sett bekvämare och sparar oss tid, särskilt i en värld där allt tenderar att gå snabbare. Spelare som Amazon har drivit marknaden mot allt snabbare service och logistik, vilket gör det enklare att handla online. 

Men jag tror ändå att fysiska butiker alltid kommer ha sin plats. Faktum är att vissa människor alltid vill gå till butiken för att kunna se, röra vid produkterna och sedan gå iväg med dem. Det är så det är, och jag tror inte att det kommer att förändras. Det finns något för alla, och det är fantastiskt! 

Angående padel, vi ser några butiker frodas i regionen och det är trevligt att se eftersom jag tror att vi behöver dem för att stödja utvecklingen av padel i Frankrike. 

Fysisk butik vs onlinebutik

För nu har jag turen att veta båda eftersom innan jag satte upp Esprit Padel Shop, jag jobbade inom Esprit Padel där det finns en liten fysisk butik. 

Och uppenbarligen är den stora fördelen med ett fysikförsäljningsställe att kunna visa, få spelare att röra och till och med prova utrustningen innan de säljer den. Och av erfarenhet är det alltid lättare att sälja ett racket efter att ha testat det än på distans. 

Fördelen med en webbutik jämfört med en fysisk butik ligger i dess katalog. Vi erbjuder faktiskt ett brett urval av utrustning som en fysisk butik aldrig kommer att kunna ha. Idag har vi runt 6000 produktreferenser på vår sida, det skulle krävas en 1000 m2 butik för att få plats med alla, och ännu mer (skratt)!

Priserna är ofta mer fördelaktiga även där, vilket inte är försumbart speciellt när man vet priset på utrustningen. padel.

Ta det steg för steg

Sinne Padel Butiken går bra med tresiffrig tillväxt varje år. Vi har lyckats etablera oss på den franska marknaden som ledande med en marknadsandel som uppskattas till cirka 25 %. Det vill säga att ett racket av fyra köps på Esprit Padel Affär. 

Det är en marknad där marginalerna är ganska låga, så vi är skyldiga att producera volym för att fortsätta utvecklas i en mycket konkurrensutsatt värld. Faktum är att många människor ser marknaden för padel som nya Eldorado där du kan tjäna mycket pengar snabbt och enkelt, men så är det inte speciellt om du har långsiktiga mål. Många nya spelare börjar med att försöka sticka ut från mängden med mycket aggressiva priser, men detta är ingen bra långsiktig strategi, som vissa har upplevt. För vår del är vårt mål att vara så attraktiva som möjligt för konsumenten, det innebär att ge en annan service, ett konkurrenskraftigt pris och en topp eftermarknadsservice så att våra kunder är glada att köpa från sinne-padel-shop.com ! 

När det gäller våra mål tittar vi på vad som händer i andra europeiska länder och självklart när vi ser utvecklingen av padel i vissa länder ger det oss idéer och önskemål om expansion. Vi funderar på det men vi vill inte skynda oss, det är därför vi tar det steg för steg för tillfället. I vilket fall som helst kommer vi att hålla dig informerad på våra sociala nätverk och här vidare Padel Mag!

Xan är ett fan av padel. Men också rugby! Och hans inlägg är lika slående. Fysisk tränare av flera padel, han avslöjar atypiska inlägg eller behandlar aktuella ämnen. Det ger dig också några tips för att utveckla din kroppsbyggnad för padel. Det är uppenbart att han påtvingar sin stötande stil som på fältet padel !