Varje sport måste omges av kommersiella strukturer. Vi kommer nu se att det finns en riktig vurm runt de franska spelarna av padel. Vi ser att prestanda lockar sponsorer i alla sporter.

Pour le padel, som är en blomstrande marknad, främjar ankomsten av sponsorer till denna marknad denna sports trovärdighet. Tävlingen gjorde det möjligt för vissa spelare att hitta sina yrken och därmed representera Frankrike i många officiella tävlingar från padel som på kretsen av World Padel Tour. Detta har lockat stora sponsorer av sportutrustning som Babolat,Nox, Head, Asics som är nummer ett på skomarknaden padel med 75% marknadsandel i Spanien (källa: sportbuzzbusiness) eller företag som helt enkelt letar efter mer synlighet som CIC och andra FFT-partners. Idag satsar varumärken på framtiden för padel, vilket bidrar till dess formalisering.

Det försäkrar spelarna att det finns en riktig struktur bakom sporten och att deras prestationer kan belönas. Faktum är att många spelare av padel i Frankrike, tack vare sina nivåer, undertecknade kontrakt med stora märken av sportutrustningstillverkare, med samma mål för varumärket som i alla sporter, att förmedla bilden av varumärket tack vare inflytelserika idrottsmän i deras egen sport.

Således är detta fördelaktigt för varumärken, för spelare men också för padel som ser sin image och dess utveckling växa år efter år och erbjuder evenemang som är möjliga genom att stora varumärken kommer på marknaden.

Detta kommer i framtiden att lösa det största problemet på denna marknad idag, synlighet och driva människor att investera i denna sport genom att skapa fler klubbar av padel i de stora städerna.

 Tema 2: En marknad som betjänar spelare
Ett verkligt intresse för att utveckla andan av konkurrenso Skapa en riktig konkurrensanda för att uppmuntra spelare att överträffa sig själva och behålla dem i träningen.

o Varje turnering hanteras av FFT och organiseras av klubbarna

o Skapande av olika typer av turneringar (P100, P250, P500, P1000)

o Detta system driver klubbar att bli FFT-godkända för att kunna organisera turneringar och få tillbaka fler kunder.

o Var försiktig så att du inte är överflödig i driften av turneringen, vilket kan tröttna på vissa spelare.

Kommersiella strukturer kring denna tävlingo Ankomsten av sponsorer till denna marknad främjar trovärdigheten hos denna sport.

o Stora sponsorer från tillverkare av sportutrustning finns på marknaden såsom Babolat, Head ... etc.

o Det lugnar spelarna och fördjupar dem helt i övningen.

o Bilden på denna sport växer tack vare ankomsten av stora sportmärken.

o Lösning för att lösa synlighetsproblemet.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.