Tillbaka till KUIKMAs ursprung. Många av er ställer frågor till oss om innebörden av KUIKMA och hur Decathlon kom överens om detta varumärke.

Vi kommer att förklara allt för dig.

KUIKMA: lagkul

KUIKMA är 100% -märket padel från den franska gruppen Décathlon. Den har utplacerats på padel i februari 2019. Och hon firar sitt första år snart.

Men namnet KUIKMA är faktiskt ett ord som kommer från de amerikanska indianerna och betyder "lagkul" på aztekiska. I dessa avlägsna tider spelade vi redan boll. Uppenbarligen är det varken padel eller någon annan bollsport som vi känner till idag, men aztekerna använde termen "KUIKMA" för att hänvisa till att ha roligt som ett lag i spel.

KUIKMA: ett internt val

KUIKMA är också ett val som gjorts internt, av Decathlon-gruppen. Precis som med andra varumärken involverar Decathlon sina anställda i valet av deras namn. "Istället för att gå igenom en kommunikationsruta för att validera ett namn, involverar vi gruppen i detta strategiska val som är namnet och det är KUIKMA som har validerats ”, förklarar Frédéric Oudeville, chef för Kuikma Padel.

För att ta reda på mer:

Hejdå Artengo! Kuikma, ett 100% varumärke padel

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.