Med anledning av dess 5-årsjubileum, La Toupie Bleue delar med dig den andra delen av sitt nya avsnitt: "Gör ett "par 5" medan du stannar padel ! "

Denna månatliga kolumn syftar till att ge dig 5 tips/rekommendationer/delningar kring temat resor padel och själva praktiken.

I vår första del delade vi med dig 5 bra övningar ... innan du lämnar!

För den här andra delen delar vi här med oss ​​av 5 tips kring temat "flyg för din resa padel i Europa ".

Försenat, inställt eller överbokat flyg... vad ska man göra?

La-toupie-bleue-överbokning

I en vanlig affärsrelation är det villkoren i det kontrakt som tecknas mellan kunden och ett företag som styr deras ömsesidiga förpliktelser. Flygsektorn har upprepade gånger visat fingret under de senaste åren med covid-19-pandemin respekterar inte alltid de skyldigheter som åligger den.

Att skydda användare och deras rättigheter är grundläggande för den franska regeringen och mer allmänt för Europeiska kommissionen.

Även om en hel del ibland opålitlig eller ofullständig information populariseras och blir falska föreställningar, är det viktigt att skilja det sanna från det falska om vad vi skulle kunna förvänta oss av ett flygbolag som till exempel ser att deras flyg är försenat, eller som ställer in sitt flyg eller vem som har överbokat (principen att sälja en och samma "säte i kabinen" två gånger, ibland omöjliggör effektiv incheckning på avresedagen).

Detta sammanfattande dokument från juli 2022 från Generaldirektoratet för konkurrens, konsumtion och bedrägeribekämpning (GGCCRF) gör att du kan se tydligare.

Korsets väg att få ersättning ... Det finns specialiserade sajter

Företag som drabbats av covid-19-pandemin har sett sina pengar "smälta som snö i solen", vilket kan ha försvagat deras ekonomiska stabilitet.

Förseningar i att ta hand om ersättningsfiler, falska missförstånd av kundförfrågningar, önskan att göra processhandlingar krångligare genom att multiplicera förfrågningar om dokument... så många element som kan avskräcka många av er.

Vissa företag är verkligen skrupelfria och (kanske) misslyckas med att komma ihåg Montrealkonventionen som förenar reglerna för internationella flygtransporter.

Advokater, eller till och med rådgivare för ett rättsskydd som du skulle ha, kan göra det möjligt att sammanställa en fil om övertagande av ansvar, om ersättning, som, vi hoppas det för dig, kommer att lyckas.

Vissa företag har specialiserat sig på att kompensera passagerare efter en tvist med deras flygbolag. För att bara nämna två av många: det holländska företaget VOL-REARDE.FR eller det franska företaget som stöds av FrenchTech: REFUNDMYTICKET.ET

Dessa två företags starka försäljningsargument ligger i det faktum att de inte debiterar dig något om de inte vinner ditt fall!

Att visa ditt koldioxidavtryck blir mer och mer av en säljare

Ett bevis på att de ekologiska insatserna i resor kan börja konkurrera och inte motsätta sig de ekonomiska argumenten för aggressiv prissättning, vill flygbolagen vinna i transparens.

För resenärer som vill kunna jämföra koldioxidutsläppen från en viss flygning, försöker företag i allt högre grad att kommunicera sitt koldioxidavtryck.

Utan att hamna i "greenwashing" är det upp till var och en att uppleva en vistelse padel i förhållande till dess värderingar och övertygelser för skydd av miljön. För sin del, La Toupie Bleue, sedan 1er januari 2022, har antagit utmaningen att inte längre sälja mekaniska landsportaktiviteter med förbränningsmotorer, till exempel utöver vistelsen padel som sådan.

Planet ja, men tåget i allt detta, verkligt alternativ?

Som en del av 2021 års klimatlag har EU-kommissionen tagit upp frågan om kortsiktiga flygresor de senaste månaderna. Det långsiktiga målet är att eliminera flygförbindelser för inrikesflyg i händelse av ett alternativ med tåg på mindre än 2h30.

Man skulle inte behöva vara för visionär för att tro att en flygförbindelse Lille/Bryssel inom en mer eller mindre nära framtid kanske inte längre är möjlig.

Lösningar som föreslås av järnvägsbolagen skulle då kunna vara vissa alternativ.
Ofta på grund av okunskap om hur det går att boka en tågbiljett, ibland på grund av en tidigare dålig upplevelse (ibland avlägsen), är tågets reflex inte alltid automatisk.

En sida som OMIO.FR (tidigare GOEURO) gör att du kan ha lite mer synlighet på tåg eller till och med bussförbindelser.

Hur man navigerar i nebulosan av webbplatser där man kan köpa en flygbiljett

Onlineköp av en flygbiljett (i torrtrafik) är nu vanligt, om inte nästan automatiskt. Vi är nu långt ifrån den enda kontaktpunkten för flygbolaget som gav dig en lång pappersbiljett som försiktigt halkades in i sitt fodral eller från den fysiska resebyrån som öppnade sina dörrar för dig och säljer en enkel flygbiljett till dig.

På webben fördubblar många sajter sin energi och sin uppfinningsrikedom för att uppmuntra dig att klicka för att komma in i deras universum och sedan köpa din dyrbara sesam.

Obehagliga överraskningar kan också ackumuleras när biljetten har köpts (oväntade extra kostnader, okänd ändring av villkoren för tillgång till kabinbagage, etc.) på så kallade "jämförande" webbplatser.

Om vi ​​gynnar kundnöjdhet OCH effektiv support i händelse av en tvist med flygbolaget, skulle vi hänvisa dig till sajter som t.ex. OPTIONWAY.COM som egentligen är researrangörer, som La Toupie Bleue men specialiserat sig på försäljning av flygbiljetter.

Genom att gå igenom deras hemsida som ser ut som en lambdaprisjämförelsesida (men som inte är en sådan) kommer du att vara säker på att bli ordentligt omhändertagen av en researrangör. Officiella resebyråer (registrerade ATOUT FRANCE) har inte samma skyldigheter och inte heller samma verksamhet som ett flygbolag. Franska resebyråer har alla en obegränsad finansiell garanti utöver ett professionellt civilrättsligt ansvarsavtal anpassat till denna specifika sektor.

Så redo, gå, lyft!!


Remi Collat

Byråns grundare La Toupie Bleue erbjuder teman om praktik och semester padel i Europa. Stayspecialisten padel tvekar inte att ge oss sin åsikt om dessa teman.