Padelvärlden blomstrar idag. Skapandet av varumärken, samhällen och klubbar har tillåtit denna marknad att dyka upp och stöds av ett av de största idrottsförbunden, FFT. Framträdandet av dessa aktörer kommer att göra det möjligt för padellen att uppfylla sina sociala och kommunikationsmål.

Denna satsning på många företags framtid gör att denna marknad kan utvecklas dag för dag. Mycket populär i Spanien och Latinamerika, den här nya sporten har tillräckligt med data för att bli en referenssport på det franska territoriet.

Vi har sett att denna marknad har alla nödvändiga kvaliteter som kan etableras i stor skala i Frankrike. Svårigheterna med synlighet, strategi och ekonomisk lönsamhet kan bara fyllas av de olika rollerna för kommersiella och institutionella strukturer som FFT. Medvetenheten om FFT i 2018 visar en stark önskan att påskynda denna utveckling och att denna nya idrottsutövning blir en inkomstkälla för denna skådespelare.

Lanseringen av varumärket 4PADEL eller SETTEO TEAM CUP, som representerar den största team-padel-tävlingen i Frankrike, visar att denna marknad ständigt växer med tillräckligt med finansiella medel för att starta nya projekt.

Därmed kommer synligheten för denna sport att bli viktigare med tiden och vi kan bevittna bekräftelsen av denna nya marknad från 2019. Faktum är att året efter skulle kunna vara padelår med en avsevärd ökning av antalet projekt, licenstagare och media.

Begreppet social praxis som studerats på denna marknad är ännu inte väl definierat. Denna kollektiva praxis kan karakteriseras som social praxis när padlen kommer att vara känd i större skala.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation på IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutliga avhandling om framväxten av padel i Frankrike som en sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i 5 år i Frankrike, är jag glad över att kunna dela mina färdigheter.