Mario Hernandez, chef för World Padel Tour gjorde en intervju för tidningen ”Expansion”, han talar om spännande ämnen, som lönsamheten i WPT.

En motor mindre 2020

Under en atypisk säsong som präglas av pandemin, World Padel Tour var tvungen att minska antalet planerade turneringar i år: 25 vid basen, 11 i slutet. Till skillnad från andra sporter har WPT kunnat anpassa sig till situationen och låta mästerskapet utvecklas. För att händelserna skulle kunna fungera smidigt var det absolut nödvändigt att gå i kameran medan biljettintäkter är en av de viktigaste drivkrafterna av ekonomin i World Padel Tour.

”Vi var tvungna att ersätta personer som hade tagit biljetter till stängda turneringar, så årets biljettförsäljning visade sig vara 80% lägre än väntat. . När det gäller VIP-paket faller vi nästan 100% ned ... ”, känner igen Hernando. Ett slag för kretsens konton.

Strategin för World Padel Tour

Kretsen drar nytta av många sponsorer, inklusive en som sticker ut, gruppen Estrella Damm, huvudägare och "chef" för WPT.

Partners som vi måste lägga till företag som erkänts nationellt och till och med internationellt : El Corte Inglés, Adeslas, Lacoste klockor; och många varumärken från padel, Bullpadel, Head, Nox etc. Nyligen ett nytt partnerskap med bilmärket Cupra och den berömda Formentor, kretsens officiella bil och bil med flera stjärnor i padel global. Varumärket satsar helt klart på padel, vars värden är mycket lika hans.

”Vi kan skapa affärer för våra sponsorer, oavsett om de är premium, tjänstemän eller tekniska partners. Vi ger dem en notoritet som gör att de systematiskt kan öka sin försäljning, varför de företag som arbetar med oss ​​har en avkastning på mer än sex gånger sin andel! ” försäkrar Hernando.

Strategin för World Padel Tour att utvecklas internationellt bygger inte enbart på sponsorer. Arrangörer som väljer att anordna ett sådant evenemang utanför Spanien drar nytta av reducerade priser, utöver utställningar som marknadsför evenemanget. Nu fokuserar vi på internationaliseringen av padel kommer oundvikligen, med tanke på den senaste historien, att få positiva återverkningar i framtiden.

WOrld Padel TOur bakom stängda dörrar Madrid

En ny källa för att skapa tillväxt

Du undrar vad som är huvudorsaken till inkomst World Padel Tour ?

Som Mario Hernando berättade för tidningen Expansión: " Det här året, det enda sättet att öka vår affärsvolym är genom tv-rättigheter. Vi pratar om 40% tillväxt i år, vilket innebär att folk vill se spelen! “

För närvarande i Spanien tillhör tv-rättigheterna TV-kanalen GOL och WPT har tecknat avtal med SKY Sports Italia, men också med Nordic, ett bevis på att showen av World Padel Tour lockar en alltmer internationell publik.

Ianiv Vodovosoff

Ianiv är andalusisk. Han brinner för padel i över 10 år men också inom marknadsföring. Jämför, studera, länka sport till marknadsföring, sådan är dess nisch.