Alexis Fifuentes använderPESTEL-analys. Denna analys gör det möjligt för oss att förutse påverkningar som påverkar vår målmarknad. Denna analys kan därför perfekt hjälpa alla projektledare, varumärken eller spelare i padeln att analysera en marknad.

policy:

Den nationella idrottspolitiken är strukturerad kring fyra handlingsområden:

Utvecklingen av idrott för alla, med inriktning på målgrupper längst från idrotten.

Organisationen av hög nivå sport, är Frankrike fortfarande en erkänd idrottsnation på grund av den viktiga utbildningen av toppidrottare. Det är fortfarande mångsidigt i de flesta sporter genom att ha strukturer som CREPS som tillhandahåller idrottsinfrastrukturkvaliteter för ungdomar och deras stöd i högpresterande sport.

Frankrike har också INSEP som är kontinuiteten i idrottsförberedelserna hos dessa unga idrottsmän.

Förhindrande genom idrott: I flera år har Europa och Frankrike uppmuntrat idrottsutövningen främst för dess hälsofördelar. Kampanjer för folkhälsa har inrättats, såsom National Nutrition and Health Plan, som syftar till att förbättra befolkningens hälsa och bekämpa många sjukdomar som diabetes och fetma. Vi kan se det genom hälsomeddelanden, matannonser, mat- och fitnesswebbplatser.

Främjandet av idrottsyrkena: detta är särskilt utvecklat tack vare CNDS (National Center for Sport Development) jobbstöd som består i att ge ekonomiskt stöd till nya projekt på permanenta kontrakt i alla föreningar med statusen "sport". . Deras prioriterade mål är att upprätthålla sysselsättningen i slutet av CNDS-stödet.

ekonomisk:

Enligt FPS är den dominerande marknaden för sportartiklar Nordamerika med 40%. Europa innehar den andra positionen med 30% sedan Asien med 19% av marknadsandelen. Frankrike ligger i andra plats bakom Tyskland.

Den ekonomiska idrottssektorn är inte försumbar. Ökningen av sportutgifter mellan 2005 och 2012 är faktiskt cirka 19%. Det bör också beaktas att när det gäller marknader upptar segmentet artiklar och sportkläder 4th världsrankningen på marknaden för konsumentvaror.

Från diagrammet kan vi se att sport i utgifterna för friluftsliv är den viktigaste utvecklingen mellan 1960 och 2015.

Utgifterna för utomhussport ökar med 4,2% årligt genomsnitt. Inom denna konsumtion finner vi två tredjedelar av dessa utgifter som motsvarar inköp av cyklar och sportartiklar. Den sista tredjedelen avser utgifter för registreringar i klubbar, idrottsföreningar.

Vi kan alltså inse att sportens plats i Frankrike är mer och mer viktig och att fransmännen engagerar sig mer och mer i sportaktiviteterna. Denna ökning kan förklaras särskilt av sporter som utvecklar mer och mer som löpning eller fitness.

sociologisk:

Ur sociologisk synvinkel måste vi ta hänsyn till det faktum att hushållen har mer och mer fritid jämfört med 1960-åren. Tack vare de stora sociala åtgärderna på den populära fronten på 1936 har fransmännen två veckors betald ledighet och en minskning av arbetsveckan på 40 timmar istället för 48 timmar. För att veta att vi idag har fem veckors betalda helgdagar och en minskning av arbetstiden till 35h i 2000.

Enligt INSEE rapporterar något färre kvinnor (45%) än män (50%), i åldern 16 eller äldre och bor i Frankrike i Frankrike, att de har utövat minst en fysisk aktivitet och idrott under de senaste 12 åren. månader.

Andelen kvinnor som deltar i idrottsaktiviteter förblir stabil övergripande under deras liv, det minskar bara från 65 år gammal, vilket inte är fallet för män där deras frekvens att sportera gradvis minskar.

En annan faktor att ta hänsyn till när det gäller examensbevis, förklarar 21% av kvinnor och 32% av män utan examensbevis att utöva en fysisk aktivitet och idrott mot respektive 63 och 66% av kandidaterna på högre nivå Bac + 2.

i%

Fält: personer i åldern 16 eller äldre som bor i vanliga hushåll i storstads-Frankrike.

Vi kan alltså notera att skillnaden mellan man och kvinna på idrottsutövningen tenderar att minska. Kvinnor gör mer sport än tidigare, och fransmännen är mer medvetna om fördelarna som kan ge dem.

Slutligen ska modfenomenet också beaktas när man bär daglig träningsdräkt. Endast 39% av sporttextilier och 38% av sportskor är avsedda för sportbruk. Denna trend av mode är ömsesidig i den meningen att den själv kan påverka en idrottsutövning (exempel på fitness).

teknisk:

Frankrike är ett av de ledande länderna vad gäller innovation, dess förmåga att förvandla sina idéer till produkter eller tjänster kommer från deras forskningsinstitut, universitet och industrier.

Fransk teknologisk innovation kan också påtvinga sig andra sektorer, den försöker förvandla sättet att konsumera sport som virtuell verklighet eller Esport.

Men den här för vissa märken som tennis måste vara något som måste ha ett mål i sig själv. Enligt regissör Eric Babolat måste innovation användas för att ändra praxis, vare sig det är för nybörjaren eller för toppspelaren.

Decathlon själv har ett eget forskningslaboratorium som räknar 50-forskare och 530-ingenjörer som arbetar med nya koncept. Decathlon registrerar i genomsnitt fyrtio patent per år.

ekologiskt :

Vi kan notera från tabellen att de importerade råvarorna är i nettaccelerationer (+ 5,5% efter + 0,3%), det är inte mindre för priserna i euro på olja (+ 10,9% efter + 9.8% i april).

Dessutom kan förändrade vädermönster ha en stark inverkan på handeln i allmänhet. I själva verket ökar den globala uppvärmningen temperaturen mer och mer och skapar säsongsskiftningar. Detta kan representera hot på längre sikt eftersom vi inte skulle kunna förutse samma säsongsförändringar för väderprognoser. Produktion och hantering av lager enligt årstiderna kan göras slumpmässigt.

laglig:

När det gäller lagligheten påverkas idrotten mycket lite av denna faktor. Det är nödvändigt att ta hänsyn till bildandet av föreningar, klubbar och idrottsförbund i 1940 som har sina egna regler.

Staten och idrottsministeriet ingriper i flera lagar och förordningar.

Fallet med padeltennis ska beaktas, det genomgår faktiskt bestämmelserna i den franska tennisförbundet eftersom det är hon som har "spakarna" och den nödvändiga finansieringen för att hjälpa racketsporten som är i processen att utvecklas. För tillfället kan padeln inte helt frigöra sig från FFT och måste leva i symbios med det. Under de kommande åren kommer reglerna att utvecklas för att göra denna sport helt autonom.

Alexandre Cifuentes

Alexandre Cifuentes studerar ekonomi. Han bestämde sig för att ingripa på padelbranschen och på sportmarknaden i allmänhet. Det gör att vi kan veta om padel som helhet.