Över hela världen och inom alla sporter som bidrar till en marknadsekonomi skapas öppna eller stängda ligor, i enlighet med amerikansk sport, i förhållande till eller tillsammans med federationer.

Det är genom att modernisera och anpassa sig till Padel dessa begrepp som European Association of Clubs Padel (AECP) byggde idiotsäkra modeller.

Målen för European Association of Clubs Padel (AEPC)

  1. Tjäna pengar för klubbar Padel Privat genom att garantera deras kapital.
  2. Gör investeringar från företag som är direkt eller indirekt relaterade till Padel
  3. Utveckla Padel i Europa genom långsiktiga, dagliga åtgärder i tio år och mer

Situationen i Frankrike, i Europa, i världen ...

Försvinnandet av den franska federationen av Padel 2013 som år 2000 anordnade XNUMX: e världen Padel, den ihållande svagheten hos International Federation of Padel, och Europeiska federationen för Padel, har tillåtit under de senaste 20 åren framväxten av mycket olika modeller av Padel i Argentina, Spanien, Sydamerika, Europa, Nordamerika och nyligen på andra kontinenter, alla med varierande framgång men inte alla har lagt sig över tiden.

Det är uppenbart att utvecklingen av Padel i Spanien drivs av försvagningen av Padel Argentinska på grund av ekonomisk kris.

  • 1994, missförstånd mellan spelare och deras federation
  • 1998, i Europa störningar från tennisförbund och investerare som saknar kultur Padel

Dessa händelser förhindrade vid ett tillfälle utbrottet av a Padel vuxen, skapare av en verklig hållbar ekonomi.

Till exempel kan vi varje dag se att investerare ställer frågor. Och svaren är ofta inte särskilt optimistiska!

League One, enkel att montera, att driva och försvara.

Det garanterar varje klubbägares investering. Klubben är därför ägare i tio år av sin Franchise, vilket säkerställer sitt deltagande varje år: ingen stigning eller minskning, inga andra poster utom enhälliga 20-franchiseavtal. Klubben kan projicera på medellång sikt.

Klubbägaren kan besluta att representeras av lag efter eget val, klubb eller annat. Klubben äger en goodwill under 10 år och kan tilldela den (efter 3 år) till en annan klubbägare. AECP kommer att etablera överföringskontrakt som kommer att vara desamma för alla. Försäljningspriset är fortfarande gratis.

20-serier till salu

Försäljning av 20-franchiser till priset av 30 000 euro med avdragsgilla betalas i 10 livränta 3 000 €.

Troligtvis är berättigade:

privata klubbar Padel i eget namn eller under ett annat företagsnamn.

  • Varje franchise behåller 3 för sin titel och kan överföra det under det fjärde året till en tredje part som uppfyller villkoren publicerade av AECP (villkor som anges vid tidpunkten för 1 titelakt). Säljaren ställer in det överföringspris som ska registreras av AECP. Den senare kan göra ett erbjudande som kommer att vara en prioriterad förutsatt att det är till säljarens pris.
  • Sportligt sett är varje franchisetagare garanterad att delta i European Cup of Clubs of Padel i tio år kommer det att vara detsamma för alla nya köpare av en såld franchise som kommer att vara ägare under de tio åren som kommer från inköpsdatumet.
  • Idrottsbestämmelser kommer att röstas av en majoritet av franchisetagarna. Alla 3 år kommer de att bestämma sig för de sportmodeller som presenteras av AECP.
  • Öppning till en 21-franchise eller mer, måste räkna med enhällighet av 20-franchisetagare. AECP kommer sedan att bestämma beloppet för de nya franchisen efter samråd med medlemsfranchiserna.
  • För att överskydda franchisetagaren kan klubbarna associera sitt namn med ett märke som kommer att registreras av AECP; till exempel Paris Padel Club eller Air France

Europacupen av Padel märken

AECP är medveten om volatiliteten hos turer som anordnas av varumärken eller av lärlingsarrangörer, turer som inte möter en stor publik och skadar varumärkets budgetar och rykte om Padel. En sport utan publik är dömd att vara konfidentiell: badminton, squash, fäktning, baskisk pelota, simning, klättring, paddling, kajakpaddling, brottning, sambo ...

League Two

AECP säljer 30-franchiser till priset av 30 000 € som ska betalas i 10 livräntor på 3 000 €.

Kommer sannolikt att vara berättigade: varje varumärke, media, som har eller är villiga att spela en roll i tio år för utvecklingen av dess verksamhet och Padel. Franchisen kommer att ha namnet på märket (Sports Sud Édition) och kan innehålla namnet på en klubb (Sport Sud Édition / Padel Champs Elysées Club).

Franchiseägaren kan byta klubbpartner varje år: Air France / Toulouse  Padel  Klubb som kan bli Air France / Paris Padel Klubb.

Varje franchise behåller sin titel i tre år och får överföra den från det fjärde året till en tredje part som uppfyller villkoren som publicerats av AECP (villkor som anges vid tidpunkten för publicering av titeln år 3). Säljaren ställer in överföringspriset som registreras av AECP. Den senare kommer att kunna göra ett erbjudande som kommer att ha prioritet förutsatt att det är till säljarens pris.

När det gäller sport är varje franchise garanterat att delta i European Cup of Padel Varumärken i tio år, detsamma gäller för alla nya köpare av en såld franchise.

 

Mer:
https://padelmagazine.fr/wp-content/uploads/2017/07/DOC-A.E.P.C.-1.pdf

 

 

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.