Privata marknadsstrukturer har verklig autonomi i sitt beslutsfattande. Till skillnad från tennisklubbar för vilka Tennisförbundet "håller ett öga" på dem har privata centra en viss frihet. Som nämnts tidigare kan de uppenbarligen inte dra nytta av subventioner.

De har i grunden ett mycket specifikt mål. Vi genomförde intervjuer i två privata centra i Lille metropol. Den första är ett 100% centrum padel medan den andra är en franchise av en stor inomhussportgrupp i Frankrike, som erbjuder fotboll och nu padel i centrum.

Den första har ett erbjudande som därför endast riktar sig till padel. Victor, medpartnern av denna struktur tror på starka begrepp, och det är därför han ville föreslå det padel. Han sa till och med under intervjun " Idag identifieras vi verkligen på en nisch »[1]. De bestämde sig tillsammans med sin partner för att basera allt deras erbjudande och kommunikation på padel och med den höga poängen att erbjuda tjänster av hög kvalitet, såsom ett mycket välkomnande klubbhus, bra kvalitet på planen, onlinebokningar, många evenemang etc. De har faktiskt beslutat att erbjuda många evenemang året runt " Det finns massor av turneringar, underhållning för fritidsutövaren, öva tävling. I själva verket är det verkligen en del av de tjänster vi vill ha, och det är också kundernas förväntningar. Så plötsligt organiserar vi tydligt många evenemang med olika teman. »[2]. De har kort märkt och kan därför organisera tävlingar som erkänns av FFT. Dessutom, från 24 till 26 augusti 2018, kommer de att välkomna en P500-män och en P100-kvinnor i sina infrastrukturer.

Det andra intervjuade centrumet har inte exakt samma erbjudande. Först föreslog de bara fotboll, men de integrerades i padel flera år senare. Deras främsta mål var att diversifiera erbjudandet, ett mål som också rekommenderas av det centrala varumärke som de är knutna till: ” vi hade en del av lagret som var outnyttjat. Och det var en önskan på uppdrag av detta varumärke av centrum att i vart och ett av sina komplex i Frankrike utveckla en aktivitet som fogades till fotboll så långt som möjligt i de centra där det var plats »[3].

Jean, utvecklingschef padel i detta centrum informerade oss om sina avsikter att utveckla produkter. Produkten under utveckling är vuxenkurser. Det tar dock tid att ställa in det, särskilt eftersom de släpar efter sina konkurrenter, särskilt det första centret som nämnts precis tidigare. De hade redan provat experimentet, men produkten var inte tillräckligt framgångsrik för att den skulle fungera bra. De konfronterades också med de höga kostnaderna för lärare, en funktion som vi kommer att se i avsnitt 5.4.1.3.

Så för att sammanfatta och jämföra dessa två centra är ett 100% padel och har fokuserat sitt erbjudande på ett starkt liv kring evenemang, särskilt kring officiella tävlingar, medan det andra erbjuder fotboll och padel och är mer på ett erbjudande padel för fritidsutövare.

[1] Sida 89: Victorintervju

[2] Sida 83: Victorintervju

[3] Sida 96: intervju med Brice och Jean

Pierre Lemonnier

Pierre studerade STAPS och validerade en magisterexamen i sportledning efter att ha studerat i Reims, Frankfurt och Lille. Jag upptäckte padel 2014 under mitt Erasmus-år i Frankfurt tack vare en spansk vän. Fan det är bra padel !