Som en del av den trettonde etappen av Cupra Padel Tour à avignon, hade vi nöjet att byta med Nicolas Faure, VD för HEAD Frankrike & Spanien, som ser tillbaka på ett år 2024 präglat av en exponentiell tillväxt du paddel. Mellan utvecklingen av ny teknik, som t.ex Ett ultralätt racket, och utmaningarna kopplade till överproduktion efter Covid, HUVUD fortsätter att förnya och stödja både professionella spelare och nybörjare. Nicolas avslöjar också utsikterna för de kommande åren, med särskild tonvikt på länder som fortfarande växer fram i padelvärlden.
2024 års bedömning, redan mycket positiv
Balansräkningen är extremt positivt i många aspekter. Som ett ledande varumärke inom racketsport fokuserar HEAD stort på paddel för dess utveckling och tillväxt. Vi följer den planerade banan, särskilt i länder som upplever stark tillväxt eller latent utveckling. I synnerhet i Frankrike tror jag att det är en av de snabbast växande marknaderna, strax efter Italien, som börjar sakta ner lite.
Den senaste nyheten: One Ultralight
Detta racket återspeglar all know-how HUVUD i frågor ominnovationen. Vi letar ständigt efter att förnya oss, inte bara för spelare som Arturo Coello, som är mycket nöjd med våra racketar, men även för amatörer och nybörjare. En av våra nischer är att utveckla innovativa produkter för nya aktörer. Vi är i en klubb här Padel Provence, där vi ser många nybörjare. Det är därför viktigt att erbjuda teknologier anpassade till deras behov, till exempel teknik en, som hade stor framgång med Extreme One förra året.
Med En ultralätt, vi har designat det lättaste racket som någonsin setts i padel, endast 300 gram, exklusive juniormodeller. Det är ett perfekt racket för dig som är ny inom denna sport, eller som kommer från tennis och letar efter lättare racketar.


En delad marknad
Tyvärr har jag inga dåliga nyheter: allt fungerade bra. Marknaden är uppdelad mellan erfarna spelare, för vilka vår expertis är erkänd, och nykomlingar inom sporten. Vi har upplevt en stark utveckling av så kallade snöskor nybörjarnivå, eftersom det finns många nybörjare i padel.
Vi har turen att vara i en blomstrande sport, med nya spelare som kommer varje månad. Vi måste svara på dem. Alla kan inte börja med racketenArturo Coello à 350 gram, därav behovet av att tänka på dessa profiler.
Om två år är krisen glömd
före Covidien, padel upplevde redan global tillväxt. Sedan avbröt pandemin denna dynamik, vilket ledde till en överproduktion på global nivå. Denna situation har skapat en växande kris för padel.
Som tur är har vi egna fabriker, vilket gör att vi kan kontrollera produktion och innovation. För oss är den här perioden nästan bakom oss.
I ärlighetens namn, inom två år kommer denna kris att vara glömd. Idag är padelmarknaden 30-40% högre till vad det var innan Covid, och vi har fortfarande mycket utrymme för förbättringar. Det finns till exempel 2600 padelbanor i Frankrike contre 32 000 tennis.
Nej: marknaden är inte stabiliserad, den växer
Nej, det är marknaden progression. Överproduktionskrisen håller på att lösas, men konsumtionen av padel kvarstår exponentiell. Många länder, såsom tysktalande länder, har ännu inte fullt utvecklat padel, men detta kommer att komma i tio år att komma.
Padeln överstiger le pickle boll, den squash, den badminton
Idag står padel för den näst största andelen efter tennis, som överträffar andra sporter som pickle boll, den squashOr badminton. Tennis är en mogen sport, men vi är övertygade om att padel i vissa länder kan överträffa tennisen under de kommande åren, vilket hände i Spanien.
Cupra Padel Point : vad vi letar efter
Det är precis vad vi letar efter. Genom att associera oss med Cupra Padel Tour, kommer vi närmare konsumenterna. Under matcher kan spelare testa våra produkter och upptäcka våra innovationer. Detta är också vad vi gör denna vecka kl FIP Guld Lyon, en ny professionell turnering.

Franck Binisti upptäckte padel på Club des Pyramides 2009 i Paris-regionen. Sedan dess har padel varit en del av hans liv. Du ser honom ofta turnera Frankrike för att täcka stora franska padelevenemang.