De privata marknadsstrukturerna har verklig självständighet i sitt beslutsfattande. Till skillnad från tennisklubbar vars Tennisförbund "håller ett öga" på dem har privata centra en viss frihet. Som nämnts tidigare kan de uppenbarligen inte dra nytta av subventioner.

De har i princip ett mycket specifikt syfte. Vi genomförde intervjuer i två privata centra i Lilleregionen. Den första är en centrum 100% padel medan den andra är en franchise av en stor grupp inomhussporter i Frankrike, som erbjuder fotboll och paddla i hans centrum.

Den första har ett erbjudande så turnerar uteslutande på padeln. Victor, medpartnern i denna struktur tror på starka koncept, och det är därför han ville föreslå endast padel. Han sa till och med under intervjun " Idag identifieras vi verkligen på en nisch »[1]. De beslutade, med sin partner, att basera allt sitt erbjudande och sin kommunikation på padeln och ha som en höjdpunkt att erbjuda kvalitetstjänster, till exempel ett mycket välkomnande klubbhus, en god landkvalitet , online-bokning, många evenemang, ... De har faktiskt beslutat att erbjuda många evenemang året runt « Det finns massor av turneringar, underhållning för fritidsutövaren, öva tävling. I själva verket är det verkligen en del av de tjänster vi vill ha, och det är också kundernas förväntningar. Så plötsligt organiserar vi tydligt många evenemang med olika teman. »[2]. De har kort märkt och kan därför organisera tävlingar som erkänns av FFT. Dessutom, från 24 till 26 augusti 2018, kommer de att välkomna en P500-män och en P100-kvinnor i sina infrastrukturer.

Det andra intervjuade centret har inte exakt samma erbjudande. De föreslog först fotboll, men de var integrerade padel några år senare. Deras främsta mål var att diversifiera erbjudandet, ett mål som också rekommenderas av centermärket som de är kopplade till: " vi hade en del av lagret som var outnyttjat. Och det var en önskan på uppdrag av detta varumärke av centrum att i vart och ett av sina komplex i Frankrike utveckla en aktivitet som fogades till fotboll så långt som möjligt i de centra där det var plats »[3].

Jean, chef för padelutveckling i detta centrum, berättade om sina avsikter att utveckla produkter. Produkten under utveckling är vuxenkurser. Men det tar tid att ställa in det, särskilt eftersom de står bakom sina konkurrenter inklusive det första centrum som citerades precis innan. De hade redan provat experimentet, men produkten var inte tillräckligt mogen för att fungera bra. De konfronterades också med de höga kostnaderna för lärare, en särdrag som vi kommer att se i 5.4.1.3-delen.

Så för att sammanfatta och jämföra dessa två centra är det ena 100% padel och har fokuserat sitt erbjudande på ett starkt liv runt evenemanget, särskilt runt de officiella tävlingarna, medan den andra erbjuder fotboll och paddel och är mer på ett padell-erbjudande för fritidsutövare.

[1] 89-sida: Victorintervju

[2] 83-sida: Victorintervju

[3] 96-sida: Intervju Brice och Jean

Pierre Lemonnier

Pierre studerade STAPS och validerade en magisterexamen i sporthantering, efter att ha studerat i Reims, Frankfurt och Lille. Jag upptäckte padel 2014 under mitt Erasmusår i Frankfurt tack vare en spansk vän. Fan, hur bra är padeln!