Padel : 1 miljard investeringar och boom i antalet klubbar

Le padel rekord europeisk tillväxt med en ökning på 181 % av antalet klubbar på fem år.

Enligt en undersökning gjord av Övervaka Deloitte, världens ledande professionella tjänste- och konsultföretag, i samarbete med Playtomic, den ledande racketsportteknologiplattformen, den padel har upplevt historisk tillväxt under de senaste fem åren, med en ökning på 181 % av antalet klubbar i Europa.

Studien ger en investering i nya domstolar på mer än en miljard euro under fyra år. 

1 miljard euro i investeringar

Le padel har blivit en av dagens huvudidrotter. Detta är vad som framgår av den globala studien Padel Rapport utförd av konsultföretaget Monitor Deloitte i samarbete med det spanska företaget Playtomic. Skapandet av nya domstolar i Europa har tredubblats sedan 2016 – och nådde nästan 27 000 – en siffra som översätts till en årlig tillväxt på mer än 20 %. Prognoser, enligt rapporten, indikerar en ökning av investeringarna på upp till 1 miljard euro under de kommande fyra åren och når 67 000 domstolar.

Denna tillväxt återspeglas i öppnandet av 98 banor och 29 klubbar varje vecka under pandemin (2020-2021); 10 147 banor och 2 994 klubbar totalt. Medan det 2016 fanns 10 151 banor och 2 801 klubbar, ökar dessa siffror till 26 314 banor och 7 869 klubbar 2021. Tillväxtrankningen leds av Spanien, Italien, Sverige, Frankrike och Belgien. Faktum är att i länder som Spanien, Sverige, Portugal och Finland är antalet padel är redan lika med, eller till och med större än, antalet tennisbanor.

 I detta avseende bör det noteras att, medan Spanien leder i antalet klubbar och domstolar padel 2021 ligger det investeringsmässigt bakom (överlägset) Sverige och Italien, som båda har investerat runt 80 miljoner euro de senaste två åren. Detta förklarar varför, medan tillväxten under denna period var 13 % i Spanien, var den 374 % och 388 % i Italien respektive Sverige.

2021: tillväxten intensifieras

Enligt Elena Martín, chef på Monitor Deloitte, "den nuvarande och framtida utvecklingen av padel markeras med tre spakar: konstruktionen av banor/klubbar; främjande av tävlingar/förbund; och varumärken/sponsorer/offentliga personer. Man måste ta hänsyn till domstolarnas lönsamhet i fråga om kostnad och utrymme, vilket multiplicerar de potentiella intäkterna från ytan. Det är därför som de senaste åren har omkring 2021 domstolar per vecka öppnats i Europa, och tillväxten har intensifierats XNUMX.

Till dessa data, som förklarar det stora antalet investerare och byggföretag som har tagit sig in på och går in på denna marknad, måste vi lägga det sociala fenomen som denna utveckling bygger på. "Vi lever genom ett unikt socialt fenomen i historien. Konsolideringen av en mer social sport, lättare att lära sig, och framför allt en sport som föddes digital. Idag kan du spela padel när du vill, var du vill och hitta människor på samma nivå som du utan att ens känna dem”, säger Pedro Clavería, VD och medgrundare av Playtomic.

Klubbar spelar en nyckelroll i social interaktion genom evenemang, kurser, turneringar och till och med cateringtjänster, för enligt uppgifter från den spanska plattformen tar 57 % av spelarna en drink eller förfriskning efter "matchen Den här verkligheten blir alltmer relevant för Playtomic applikation, tack vare vilken det är möjligt att boka banor, registrera data och personlig sportstatistik eller komma åt evenemang och matcher för vilka spelare behövs.

En investeringsmöjlighet

Studien utförd av Monitor Deloitte belyser den potentiella väg som återstår att vandra för denna sektor och dess marknad. Detta indikeras inte bara av jämförelser av antalet tennisbanor eller padel, men också genom jämförelser av kostnaden för denna tillväxt eller för att följa och titta på de två sporterna. Till exempel tre domstolar av padel skulle passa inuti en tennisbana; en tennisspelare behöver 325 m² medan en tennisspelare padel behöver bara 50 m², vilket gör spelarens inkomst högre i padel. För att inte tala om jämförelser med fotboll eller basket, som också nämns i rapporten.

När det kommer till sociala medier och internet är det viktigt att notera att ordet "padel" har ökat, i Google-sökningar, med 300 % sedan 2016, även om "tennis" registreras fem gånger mer, vilket indikerar "enorm potentiell tillväxt i termens synlighet".

För att ge ett annat exempel, antalet visningar av World Padel Tour på YouTube var 22 miljoner 2016 och nådde 145 miljoner 2021. Visningar som måste läggas till antalet följare som registrerats av huvudaktörerna och spelarna i padel på Instagram 2021, med tillväxt från 100 % till nästan 500 %.

Publié par
Franck Binisti