Ny vecka näring föreslagit av Stéphane Penso. Omega 3: er ger ett plus för idrottarens prestationer. De kan vara intressanta för spelare padel, lär dig hur du använder dem!

Omega 3 är viktiga för att kroppen ska fungera korrekt och bidrar särskilt till god hälsa i hjärtat, hjärnan och ögonen. Visste du dock att de också har många fördelar för idrottare?

Oavsett om du är en idrottare på hög nivå eller om du bara tränar en vanlig sportaktivitet för ditt nöje, har omega 3 många dygder, vilket gör att du särskilt kan förbättra din fysiska prestation.

Omega 3?

Omega 3 är fleromättade fettsyror som klassificeras som fettsyror viktigt eftersom de är väsentliga för organismen, som inte kan producera dem själv. Det är i vår dagliga kost att vi får dessa fettsyror som vi så mycket behöver.

Bland omega 3-fettsyror är alfa-linolensyra (ALA) den enda väsentliga fettsyran, eftersom det är från denna fettsyra som kroppen kan syntetisera de andra: eikosapentaensyra (EPA) och docosahexaensyra (DHA).

Omega 3 finns därför i vår kost i olika mängder beroende på typ av mat. På samma sätt är vissa livsmedel höga i ALA medan andra innehåller EPA och DHA. Det är därför viktigt att konsumera på ett balanserat sätt livsmedel som innehåller ALA och livsmedel rik på EPA och DHA.

Vilka är fördelarna med omega 3 för idrottare?

Om viktigheten av proteiner för idrottsmän och idrottare på hög nivå är känd för alla, spelar omega 3 också en viktig roll i fysisk prestanda, och om de konsumeras i tillräcklig mängd gör de till och med det möjligt att förbättra dem.

En tillgång för att bränna fett

Om du vill förlora massa och särskilt fett genom sportträning är konsumtionen av omega 3 särskilt lämplig för dig! De essentiella fettsyrorna i omega 3 förvandlas faktiskt inte till fett en gång i kroppen. Bäst av allt hjälper de att förbättra insulinkänsligheten, vilket gör det mycket lättare att förlora fett. Ännu bättre, omega 3 hjälper kroppen att förbättra sin förmåga att använda kroppsfett för energi. Kort sagt, omega 3 hjälper din kropp att få energi direkt från det fett du vill bränna.

Stärka muskelfunktioner

Forskare vid University of Toronto har visat effekterna av omega 3 i muskelfunktionen. Resultaten visade att gruppen av idrottare som fick omega 3-fettsyratillskott i 3 veckor upplevde en minskning av muskeltrötthet under och efter träning. Muskelfunktionerna hos dessa idrottare ökade med 20%. Detta beror på att omega 3 förändrar muskelcellmembranets sammansättning, liksom dess fluiditet, vilket skulle stimulera nervfunktionen. Omega 3 gör det därför möjligt att förbättra den fysiska prestationen under sportträning.

Förbättra återhämtningen efter träning

Efter träning förbättrar omega 3 återhämtningen. Tack vare deras antikataboliska verkan hjälper de till att minska intensiteten av smärta i samband med muskelstelhet. Bättre återhämtning är möjligheten att få bättre prestanda vid nästa träningspass.

Ta hand om ditt kardiovaskulära system med essentiella fettsyror

Fettsyrorna i omega 3-familjen är välkända för sina fördelar för det kardiovaskulära systemet. De hjälper till att förbättra hjärtats hälsa och sänka nivåerna av triglycerid i blodet. Omega 3 är också uppskattade för deras verkan att gallra blodet och sänka blodtrycket. Faktum är att lågt blodtryck främjar bättre atletisk prestanda. Eftersom hjärt är grunden för alla fysiska ansträngningar är det viktigt att ta hand om ditt kardiovaskulära system oavsett vilken typ av sport som utövas.

För att förhindra inflammatoriska sjukdomar

Omega 3 skyddar mot inflammatoriska sjukdomar och hjälper därmed till att bekämpa reumatism. De har en gynnsam verkan på lederna och hjälper till att stärka ledband genom att verka direkt på kollagenstrukturen. De har därför en betydande skyddande verkan mot olika inflammationer som kan uppstå efter långvarig eller intensiv fysisk ansträngning.

Betydande hälsofördelar

  • Främja kardiovaskulär hälsa
  • Stärka benen
  • Skydda nervceller från neuroinflammation
  • Hjälp till att bekämpa depressiva tillstånd (signifikanta omega-3-brister finns vanligtvis hos deprimerade människor)
  • Fungerar som byggmaterial för cellmembran i ögat

Fördelar för idrottare

Omega 3-tillskott erbjuder många fördelar för idrottare. Dessa fettsyror har fördelarna medöka lipolys, det vill säga förmågan att använda fett för energi. Användningen av "bra" fetter för att ge energi till kroppen hjälper till att minska intaget av "dåligt" fett samtidigt som det främjar magert massaökning. Omega 3 ger bättre återhämtning till kroppen genom sin antikataboliska verkan. En lämplig tillförsel av fettsyror hjälper faktiskt till att minska styvhet eller till och med påskynda deras försvinnande och därmed förbättra återhämtningen.

Slutligen förbättrar de kardiovaskulär hälsa och vissa säger att det finns en fördel med att förebygga vissa cancerformer, främst bröst, tjocktarm och prostata! Det är din tur !

Julien Bondia är lärare padel på Teneriffa. Han är grundaren av AvantagePadel.net, en mjukvara som är mycket populär bland klubbar och spelare från padel. Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina många handledning padel.