De två männen i spetsen för Padel-Point, Matias och Florian, kom för att övervaka denna 7:e upplaga av Cupra Padel-Point Tour au pyramider klubben. Möjligheten i synnerhet att komma tillbaka med dem om utvecklingen av Padel-Point i Frankrike och internationellt.

"De padel borde inte ta lång tid att verkligen explodera i Frankrike"

Padel Magazine : Hur känner du för utvecklingen av Padel-Point i Frankrike ?

florian : "Den padel i Frankrike är superspännande. Vi har sett för tillfället att det finns samhällen padel överallt i Frankrike, ett tecken på att padel är en sport som snart verkligen borde explodera här. Vi är mycket glada över att kunna arrangera denna Cupra Padel-Point Tour överallt i Frankrike, och våra känslor är superpositiva!”

17 franska städer 2023 för Cupra Padel-Point Tour

Padel Magazine : Kan du prata om politiken för Padel-Point brett och speciellt med lanseringen av denna krets?

florian : ” Målet med Cupra Padel-Point Tour är att driva amatörsporten uppåt, men framför allt att göra padel mer synlig och mer populär. Syftet är också att locka fler människor till padel.

Vi har räknat med 11 datum i Frankrikes fyra hörn för lanseringen av kretsen 2022. Vi vill satsa på 17 städer 2023 och verkligen skapa en vurm kring marknaden med padel. "

Frankrike: "en riktig strategisk marknad" för Padel-Point

Padel Magazine : Det kunde vi se Padel-Point var mycket närvarande internationellt, med en stark närvaro i till exempel Italien. Matias, kan du berätta mer om utvecklingen av Padel-Point i dessa länder?

Matias : ”Jag tror att det är klart för alla att Spanien är den största marknaden. Men bland de största marknaderna bakom Spanien kan vi hitta Italien: vi kan se detta med antalet leads, antalet försäljningar online och i butiker. Italien är verkligen en blomstrande marknad.

Sen får vi inte glömma Skandinavien och framför allt Sverige som har nästan lika många banor och försäljningar som Italien.e.

Vi fokuserar också på Benelux, med fler och fler banor som byggs i Nederländerna och Belgien. Tyskland ligger lite efter, som vanligt (skratt). Men vi vill verkligen utveckla den tyska, schweiziska och österrikiska marknaden. Och dessutom, kanske att åka till Österrike är nästa "nivå" i Cupra Padel-Point Tour en 2023. ”

Padel Magazine : Är det möjligt att få en uppskattning av de huvudsakliga "handlingsområdena" för Padel-Point procent?

Matias : ” Det är klart att som Tennis-Point/Padel-Punkt, vår huvudmarknad gäller tysktalande länder. Men det är tydligt att i dessa länder padel är inte så utvecklat.

Våra viktigaste marknader är som vi nämnde tidigare: Italien, Spanien, Sverige... Men vi ser att den franska marknaden börjar växa och utvecklas. Detta är anledningen till att vi ser Frankrike som en strategisk marknad för att starta Cupra-äventyret. Padel-Point Tour, för att växa varumärket."

Padel Magazine : Den padel är verkligen väldigt utvecklat i Sydamerika. Är du också intresserad av dessa länder?

Matias: " Självklart är den sydamerikanska marknaden väldigt intressant, men ur vår strategiska synvinkel är det framför allt Europa och USA som vi riktar oss mot. Vi gick in i den amerikanska kretsen via Tennis-Point, vi skapade två stora företag, men i framtiden vet jag inte om det är nästa år eller senare, vi kommer säkert att vilja utvecklas Padel-Point och padel i allmänhet där."

"Vi har planerat stora aktiveringar i Paris, Lyon och Toulouse 2023"

Padel Magazine : Jämfört med den franska marknaden, vad är framtiden för Padel-Point ? Oavsett om det är i år eller nästa år? Har du några exklusiva för läsare av Padel Magazine ?

florian : "Det är säkert att nästa år planerar vi att arrangera Cupra igen Padel-Point Tour överallt i Frankrike, denna gång med 17 etapper. För nästa år har vi planerat stora aktiveringar i Paris-området, i Lyon-området också, i Toulouse också... Vi har några fantastiska partnerskap på gång, jag kan inte prata för mycket om dem (skrattar).

Jag tror att det redan idag inte är dåligt, men du kommer att veta mycket mer under de kommande veckorna!”

För att se videointervjun, gå här:

Nasser Hoverini

Passionerad om fotboll upptäckte jag padel år 2019. Sedan dess har det varit galen kärlek med den här sporten till den grad att överge min favoritsport.