Vi ser att denna marknad är i kontinuerlig utveckling varje år och detta blir tydligt under 2018-året. Det är därför många företagare pratar om att vara "På höger vagn". En sak är säker, utvecklingen av den nya marknaden måste beaktas även om dess spelares lönsamhet ännu inte är tillräcklig. Detta kan vara om en stark och tydlig utvecklingsstrategi upprättas. Enligt proffs saknar det padel, det är "någon som bär aktiviteten". Denna strategi har redan utvecklats sedan 2018 av FFT, som kommer att öka aktiviteten och utveckla den.

I själva verket kommer Frankrike redan att vara värd för ett stadium av Paris i Paris World Padel Tour, som är den största tävlingen i världen. Detta kan stärka kommunikationen med denna sport på fransk territorium och locka nya amatörer att utöva denna sport. Dessutom, när en person är licensierad tennis, är han automatiskt licensierad padel. Detta visar att FFT öppnar sina dörrar tack vare en klok strategi, att locka flest människor till denna sport.

Således måste god kommunikation och ekonomisk lönsamhet på en marknad baseras på en strategi som är tillräckligt stark för att utveckla marknaden på alla fronter. Det var därför FFT tog lång tid att utveckla padel verkligen under hans vinge.

Även om lönsamheten förblir ganska lat för klubbarna blomstrar marknaden, vilket kommer att gynna klubbar och företag i framtiden.

Var dock försiktig så att denna sport inte blir rättvis " en fluga " där människor lockas av nya metoder så att de blir trötta på dem eftersom de inte förnyas och inte erbjuder innovativa aktiviteter runt övningen. Det är av denna anledning som den utvecklade strategin måste föra verksamheten till slutet och föreslå solida strukturer på nationell nivå. För att övervinna denna modefluga, händelserna padel måste multiplicera för att upprätthålla och öka den sportens rekreations- och idrottseffekter.

 Tema 3: Blyg ekonomisk modell
Lat lönsamheto Betydande investeringar för enkel hyra av mark

o Förfining av erbjudanden

o För många laster för en sport som fortfarande inte är tillräckligt känd

Utveckla en marknadsledande strategio Utvecklingsstrategi måste upprättas.

o Många åtgärder från FFT för att genomföra denna strategi

o Strategin måste vara solid och bära aktiviteten till slutet så att padel är bara en modefluga.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.