Möte idag med Dionisio Ugalde, ansvarig padel för ett helt nytt märke av pala, Oxdog, direkt från Sverige.

“Vår första kollektion”

"Oxdog är ett svenskt företag som ursprungligen kommer från hockey. Det är en disciplin som praktiseras flitigt i landet. Detta företag skapades för tolv år sedan. Sedan starten har dess ambitioner varit att tillverka kvalitetsprodukter utrustade med den bästa teknologin.

”Jag blev kontaktad för två år sedan när jag arbetade i Spanien inom området e-handel inom sektorn för padel. Varumärket förklarade för mig sin önskan att komma in i palabranschen. Så jag åkte till Sverige för att träffa dem. De företagsledare jag var i kontakt med visade mig sitt kunnande och vi skapade en femårig strategi. Under tre år har vi utvecklat olika teknologier och idag har vi vår första kollektion”.

Den första kollektionen från Oxdog presenteras vid Master Final i Barcelona

Starkare gommar med mindre vibrationer

"De padel blomstrar på europeisk mark. Innan vi gav oss ut på detta nya äventyr hade vi redan en viktig bakgrund inom tillverkning baserad på kolfiber och glas.. Dessutom ville vi utvecklas inom en ny sport och den padel exploderar i Sverige och Europa.”

"Som ni ser bestämde vi oss för att inte väva vår kolfiber på vanligt sätt. Detta ger palan mer styrka och hållbarhet. Vi lade också till två vikter, en i huvudet och den andra i nacken. Denna är borttagbar vid behov. För tillfället har vi bara en enda vikt på 8g men vi funderar på att utveckla andra".

"Vi vill att spelaren ska ha en bra känsla när spelaren provar en av våra racketar och att han kan dra nytta av att det inte finns några vibrationer eller dovt ljud. Först tycker de att det är konstigt men efter det 5:e skottet tycker de att det är trevligt och palan reagerar mycket snabbare”.

Ramiro Choya lyxsamarbetspartner av märket Oxdog

"Skapa ett drömlag med toppspelare"

”Vi måste ta det steg för steg och vårt mål bygger på fem år. Vi skulle vilja vara bland de 5 bästa varumärkena. För närvarande samarbetar vi med Ramiro choya. Tanken vore att skapa ett drömlag med toppspelare från flera länder som Frankrike, Belgien, Danmark, Sverige mm. Vi vill göra saker rätt och inte gå för fort. Vår produkt är bra, det är bara en tidsfråga. Vi vill genomföra denna utveckling med god logik och inte satsa allt på en enskild spelare. Idag marknadsför vi vår kollektion internationellt. Vi var i Sverige, i Italien för att marknadsföra varumärket. I Spanien har vi olika centra där vi lånar ut våra racketar för testning. Om spelare gillar våra produkter bra, annars spelar det ingen roll. Men för tillfället har dessa palats en bra framgång”.

Hitta nu denna intervju på engelska.

Sebastien Carrasco

Framtida naturläkare och brinner för padel, Seb är hälso-/mat-herren för Padel Magazine. Han jonglerar mellan pala, quinoa och eteriska oljor. Sedan snart två år tillbaka har han tagit itu med nyheten om den lilla gula bollen med samma passion.

Tags