WPT Master Final som ägde rum förra helgen på Menorca var ett stort evenemang för varumärkena padel när det gäller bild.

Få uppmärksamhet

WPT Master Final som ägde rum förra helgen gav oss en fantastisk show. Denna turnering, som verkligen var årets viktigaste för fansen, var också för varumärkena! Faktiskt, när det gäller bild, är det för dem årets otillåtna händelse !

Den mest efterlängtade turneringen, turneringen där de bästa spelarna är närvarande, turneringen under vilken varumärkena presenterar de senaste nyheterna för nästa säsong ! För att göra detta sätter de upp imponerande reklamkampanjer, med ett huvudmål: få uppmärksamhet !

Alla märkte uppenbarligen tvåtonsspår som hade ställts in för tillfället. A nyhet som fick folk att prata bland supportrarna: “Kommer det att påverka spelet? Kommer matcherna också att vara roliga att se ”etc. I slutändan, en mycket bra strategi från World Padel Tour eftersom de lyckades kasta mer ljus på evenemanget!

De andra strategierna som införts av WPT

Färgbytet på banan var inte det enda som genomfördes. I samband med turneringen och under bara en vecka ändrade WPT sin Instagram-logotyp, det vill säga dess företagsimage. På medienivå är en sådan turnering av största vikt!

När det gäller sportreklam, användningen av bakglaset för att göra det till en verklig kortvarig jättskärm, på vilken reklamplatser från ön Menorca sändes, en detalj som markerar en skillnad mellan Master Final och de andra. turneringar.

pub mernorca mästare final

Den andra stora förändringen är makt hör vad som sa mellan tränare och spelare när du byter sida.

Sammanfattningsvis en mycket tydlig marknadsföringsstrategi, bestående av differentiera denna Final Master andra årsturneringar, genom att positionera sig som en unik händelse, nå ut till alla publik, och inte bara med spelarnas föreställningar!

Bullpadel, officiell racket i turneringen

Professionell krets är inte den enda som har gjort förändringar under denna turnering, varumärkena utnyttjade också evenemanget för att släppa nya linjer av palas och kläder. I synnerhet två märken: Head Padel et Bullpadel.

Det spanska varumärket har lanserat en begränsad upplaga av en av sina flaggskeppsmodeller, Bullpadel Paquito Navarro hacka. Denna Hack Air Limited Edition, som användes av Paquito Navarro under turneringen, var den officiella racketen för denna Menorca-mästarfinal. Nox, WPT: s officiella racket under året, har lämnat Bullpadel rampljuset under tävlingen!

bullpadel slutlig mästare

 

Head : en anmärkningsvärd kampanj

Head tog tillfället i akt att släppa sina nya modeller från Alpha-linjen, med väldigt olika reklamplatser av vad vi vanligtvis ser, förlitar sig på dess två flaggskeppsspelare Sanyo Gutierrez och Ariana Sanchez, som, låt oss komma ihåg, släppte sina palas under tävlingen. Vi kan tala om en kampanj som aldrig sett i padel, din tur att döma!

I motsats till vad vi brukar se, dvs ett spår av padel, spelare som gör omöjliga skott, fraser för att berömma rackets fördelar, Head Padel sätter oss in situationen för ett möte, som spelas ut i vardagen, på en stormarknad, i frisören. Den sista slogan kompletterar allt: "kontrollera spelet, vinn matchen".

Undringen med dessa meddelanden är att "POP" -ljud de ger efter varje "hit", eller snarare efter varje svar i konversationen tills man vinner "matchen", eller i detta fall debatten. . Kontrollera spelet, vinn spelet.

Förutom dessa atypiska fläckar, Head erbjöd också mer klassiska videor, presenterade produkterna väl, med en mycket snygg estetik.

 

Le World Padel Tour, Bullpadel ou Head följt olika marknadsförings- och kommunikationsstrategier för den här säsongens händelse, men den gemensamma poängen mellan de tre är att de alla är framgångsrika, mycket meningsfulla och att de utan tvekan kommer att ha fungerat bra med allmänheten!

 

Ianiv Vodovosoff

Ianiv är andalusisk. Han brinner för padel i över 10 år men också inom marknadsföring. Jämför, studera, länka sport till marknadsföring, sådan är dess nisch.