Sandy Farquharson, grundaren av The Padel School återvänder till de olika internationella teman kring padel. Från undervisning till tävling, en översikt över Sandy intervjuat av Alex Cortey av Twenty av Ten.

Del 2 av intervjun: Med: Alex Cortey (medstifter, tjugo av tio) & Sandy Farquharson (grundare, Padel-skolan)

Granska del 1: It's HÄR.

PUNTO DE ORO: FÖR ELLER MOT?

AC: Vad är din åsikt om introduktionen av "ingen annons" på World Padel Tour? (till skillnad från amatörkretsen där fördelen har återupprättats)

SF:Till att börja med var jag inte riktigt fan av ingen annons, jag trodde att det bröt spelets rytm. Jag var tveksam, men när jag såg den i turneringen uppskattade jag hur det gör att spelarens sinne fungerar. Detta får servern att hålla fokus på sitt tjänstspel. Innan en proffsspelare kunde hitta sig själv vid 40-15 på sitt engagemang och kunde koppla av lite, medan du nu inte vill hitta dig själv bunden eftersom du inte vet vad som kommer att hända och du kan mycket bra bryta dig.

I början riskerar vi att se några matcher där oturliga spelare kan förlora en hel del avgörande poäng, men jag tror att det tenderar att jämna ut på lång sikt.

BELASTEGUIN: OVER ANDRA

AC: Hur mycket mental förberedelse har en spelare som Fernando Belasteguin?

SF: Jag är säker på att det tar upp den mentala aspekten. Han verkar för mig vara en perfektionist, i sin inställning till träning, sin förberedelse för pre match etc. […] Vilket inte är fallet för alla proffsspelare. Fram till nu var padellen som en familj, proffsen spelade och hjälpte varandra på turnén. Det var ett bra barn, men inte särskilt allvarligt medan det fortfarande finns några spelare som har denna mentalitet av amatörer, men om du tittar på de senaste turneringarna ser du många begåvade ungdomar som hur man bryter igenom. De dagar då du inte uppmärksammar den mentala eller fysiska aspekten räknas. Det är detta som kommer att göra skillnaden.

DE STORA MERKEN SOM ERBAR PADEL

AC: Vad tycker du om internationaliseringen av padel?

SF: Padelen öppnas internationellt. Beviset är att Belasteguin just har tecknat ett stort sponsringskontrakt med Wilson. Det finns så många spanska märken, och det är fantastiskt att se de stora tillverkarna av tennisutrustning som Wilson, Babolat, Adidas etc. Länder börjar också intressera sig för det. Om du tar British Federation, sponsras de av Adidas. Dessa stora varumärken inser att denna sport blomstrar, och om de ägnar sig åt den kan det bara vara positivt för sporten.

EVOLUTION AV WORLD PADEL TOUR

AC: Hur ser du att World Padel Tour utvecklas under de kommande åren?

SF: Padelen blomstrar över hela världen. Vi vet att sporten utvecklas mycket snabbt överallt, särskilt i Japan, Egypten osv ... Jag tycker att World Padel Tour ligger lite bakom. Eftersom de flesta proffsspelarna är baserade i Spanien, kan jag förstå partiskheten för Spanien

Jag tror att de ganska lätt kan öppna sig för nya länder. [...] Om vi ​​schematiserar ett år på banan, av de cirka 18 tävlingarna, kommer det att finnas 14 i Spanien, 1 eller 2 i Argentina och kanske 1 eller 2 någon annanstans. […] Varje land där idrotten utvecklas vill organisera en runda. Det är bara en fråga om kostnader, men också om lust.

Vi måste också fortsätta utveckla padel i klubbar. I Spanien är det inte ovanligt att se professionella spelare träna tillsammans med nybörjare. Denna tillgängliga sida gör det möjligt för amatörer och ungdomar att interagera med spelarna i klubbhuset.

PADEL VS TENNIS

AC: Hur tror du att padel och tennis kommer att existera under de kommande åren?

SF: Jag hoppas att tennissamfundet kommer att inse att padeln är där för att komplettera den. När klubbarna förstår detta kommer de två disciplinerna att utvecklas i symbios. I Frankrike fungerar till exempel systemet bra. Eftersom det finns en riktig klubbkultur i fransk tennis har klubbarna beslutat att marknadsföra de två sporterna. Vi ser fler och fler tennisklubbar som har paddelbanor byggda inom sina områden. (Redaktörens anmärkning: Sammantaget ja, men i verkligheten utgör detta tvåhastighetssystem vissa problem inom klubbarna och i den federala politiken).

Det finns många klubbar i Europa som har ett överskott av tennisbanor som de inte utnyttjar bäst. Du kan enkelt konvertera två tennisbanor till fyra padelbanor för att få ett nytt flöde av medlemmar och ny dynamik till en klubb.

Hitta höjdpunkterna i podcast nr 2 med Sandy Farquharson och Alex Cortey, medgrundare av det miljöansvariga padelkläder- och accessoarmärket Twenty by Ten.

Hitta hela podcasten:

https://www.youtube.com/watch?v=5rvwtCPaItI

https://twentybyten.com/padel-talks/

Upptäck den nya kollektionen Twenyty by Ten: https://twentybyten.com/

Padelsskolan: https://thepadelschool.com/

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padellen på Pyramid Club i 2009 i Paris-regionen. Sedan dess är padel en del av hans liv. Du ser honom ofta på turné i Frankrike genom att täcka de stora franska paddelevenemangen.