Den spanske fotografen Nicolas Llorca fånga för Padel Magazine uppehållna ögonblick, bilder som får honom att vibrera. I Valladolid, i hjärtat av en av padelvärldens lungor, fokuserade hans lins på en figur i synnerhet: Agustín Tapia.

Under Plaza Mayors majestätiska valv fångar det argentinska varje andetag, varje blick... och drar oundvikligen till sig fotografens öga.

Mozart av padel, han spelar inte, han komponerar. På denna scen som är för snäv för hans talang, uppfinner han gester, banor, tystnader som går bortom spårets gränser.

Tre bilder räcker för att illustrera vad ord har svårt att uttrycka.

Den första visar honom lämna planen, som om han kliver ut ur en musikalisk ledning för att skapa det omöjliga utanför ramen. Den andra fångar honom med ryggen mot nätet, trotsande logiken likt en musiker som vänder ryggen åt sitt partitur. Den sista, mer klassiska, presenterar honom bredvid. hans partner Arturo Coello, två stämda instrument, redo att gunga buren.

Mozart är tillbaka imorgon. Och det råder ingen tvekan om att Nicolás Llorcas lins återigen kommer att försöka fånga inspirationen från ett geni begränsat inom en padelbanas dimensioner.

Franck Binisti

Franck Binisti upptäckte padel på Club des Pyramides 2009 i Paris-regionen. Sedan dess har padel varit en del av hans liv. Du ser honom ofta turnera Frankrike för att täcka stora franska padelevenemang.