TECNIFIBRE ljuder i mitten av padeln. Javier Llebot Lozano, chef för padelprodukter på Tecnifibre är därför tillbaka på lanseringen av padelsortimentet av TECNIFIBRE och mer generellt på det franska varumärkets ambition på den nationella och internationella marknaden.

Franck Binisti - Vad är din analys av den nuvarande padelmarknaden? I Spanien / internationellt?

Javier Llebot Lozano - Padelmarknaden i Spanien är mycket mogen i sin praxis men befinner sig i en omstruktureringsfas på marknadsföringssidan. Många nya spelare har dykt upp med explosionen av praxis, men vissa har taldriven produkt som inte alltid är förståelig för användarna eller har en ganska vag uppföljning med sina distributörer.

Efter padelexplosionen i Spanien har många marknader blivit intresserade av denna disciplin och utvecklas starkt (Frankrike, Italien, Storbritannien, etc.)

Internationaliseringen av padeln och professionaliseringen av alla strukturer ger en ljus framtid för denna sport

FB - Vad skiljer Tecnifibres erbjudande sig från konkurrenterna?

JLL - Att göra bra produkter verkar inte tillräckligt för oss längre. Butiker, tränare och spelare måste kunna identifiera och förstå vilken produkt som passar dem.

Vår önskan har varit att förenkla diskursen och föreslå ett tekniskt och effektivt sortiment. Vi arbetade runt padelens nyckelelement: den taktiska hanteringen av väggen.

Vi förlitade oss på denna specificitet för att bygga en rad högpresterande produkter med ett mycket enkelt och effektivt tal.

FB - Vad betyder #RuleTheWall-påståendet?

JLL - Detta påstående uttrycker alla spelares vilja att utveckla och effektivt gripa väggen, nyckelelementet i padeln.

Detta styr också vår önskan att utveckla de mest effektiva produkterna för en väldefinierad padelanvändning.

FB - Varför har begränsat utbudet av racket till 2-modeller?

JLL - Vi har koncentrerat våra ansträngningar till högpresterande produkter som ger en lösning på de olika vägghanteringsmetoderna. Så här definierade vi spelarprofilerna "Wall Master" och "Wall Breaker" som födde 2-palas.

FB - Vad är prisstrategin för detta padelprogram?

JLL - Det verkar logiskt för oss att 2-spelarprofiler har tillgång till produkter som passar dem utan att ha prisskillnader. Vi har placerat våra 2-palas till ett enda pris (169,90 €)

FB - Hur kommer du att upptäcka TF-produkter? Planerar du att investera i spelarna?

JLL - Vi kommer att fortsätta utveckla våra synergier med partnerklubbar, särskilt genom tränare som kommer att investera i padel med Tecnifibre.

FB - Vilka är TFs ambitioner på padelmarknaden?

JLL - Tecnifibre vill stödja sina partners i padeläventyret med kraftfulla produkter och ett förståeligt och lätt överförbart tal

Interview intervjuad av Franck Binisti vid huvudkontoret för TECNIFIBRE i Feucherolles

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padellen på Pyramid Club i 2009 i Paris-regionen. Sedan dess är padel en del av hans liv. Du ser honom ofta på turné i Frankrike genom att täcka de stora franska paddelevenemangen.