TECNIFIBRE gör buller mitt i padel. Javier Llebot Lozano, produktchef padel på Tecnifibre ser därför tillbaka på lanseringen av sortimentet padel av TECNIFIBRE och mer allmänt om ambitionen med det franska varumärket på den nationella och internationella marknaden.

Franck Binisti - Vad är din analys av padel nuvarande? I Spanien / internationellt?

Javier Llebot Lozano - Marknaden padel i Spanien är mycket mogen i sin praxis men befinner sig i en omstruktureringsfas på marknadsföringssidan. Många nya spelare har dykt upp med explosionen av praxis, men vissa har produktorienterade diskurser som inte alltid är förståliga för användarna eller följer upp ganska vaga med sina distributörer.

Efter explosionen av padel i Spanien har många marknader intresserat sig för denna disciplin och utvecklas starkt (Frankrike, Italien, Storbritannien, etc.)

Internationaliseringen av padel och professionaliseringen av alla strukturer skapar en ljus framtid för denna sport

FB -Hur skiljer sig Tecnifibres erbjudande från dessa konkurrenters?

JLL - Att göra bra produkter verkar inte längre för oss. Butiker, tränare och spelare måste kunna identifiera och förstå vilken produkt som passar dem.

Vår önskan har varit att förenkla diskursen och erbjuda ett tekniskt och effektivt sortiment. Vi arbetade kring nyckelelementet i padel : taktisk hantering av väggen.

Vi förlitade oss på denna specificitet för att bygga en rad högpresterande produkter med ett mycket enkelt och effektivt tal.

FB - Vad betyder #RuleTheWall-anspråket?

JLL - Detta påstående uttrycker alla spelares önskan att utvecklas och effektivt ta tag i väggen, ett nyckelelement i padel.

Det styr också vår strävan att utveckla de mest effektiva produkterna för användning. padel väldefinierad.

FB - Varför begränsade du utbudet av racketar till två modeller?

JLL - Vi har fokuserat våra ansträngningar på att utföra produkter som ger en lösning på de olika vägghanteringsmetoderna. Så här definierade vi spelarprofilerna "Wall Master" och "Wall Breaker" som födde de 2 palorna.

FB - Vad är prissättningsstrategin för detta intervall padel ?

JLL - Det verkar logiskt för oss att de två spelarprofilerna har tillgång till de produkter som passar dem utan att ha prisskillnader. Vi har placerat våra två palas till ett enda pris (€ 2)

FB - Hur kommer du att marknadsföra TF-produkter? Planerar du att investera i spelare?

JLL - Vi kommer att fortsätta utveckla våra synergier med partnerklubbar, särskilt genom tränare som kommer att investera i padel med Tecnifibre.

FB - Vilka är TF: s ambitioner på padel ?

JLL - Tecnifibre vill stödja sina partners i äventyret av padel med högpresterande produkter och ett förståeligt och lätt överförbart tal

Interview intervjuad av Franck Binisti vid huvudkontoret för TECNIFIBRE i Feucherolles

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.