Tennis genomgår för närvarande en komplicerad period både nationellt och internationellt. Här är målet att analysera tennisens sociologiska trender. Du kommer att se att denna analys måste tillåta universum av padel  att dra nytta av tennisupplevelsen för att inte hamna i samma fällor och låta honom förbereda sig för framtiden.

Utövandet av licenstagare

Du bör veta att 93% av licenstagarna tränar minst en gång i veckan. Denna statistik förenar också priser som kan observeras i andra idrottsförbund som Badminton. Av dessa spelar 41% två gånger i veckan.

65% av kandidaterna gynnades av kurser undervisade av en lärare. Av de licensinnehavare som tar kurser är 79% kvinnor och 78% är i en åldersgrupp på 18-34 år.

Franska Tennisförbundet bedömer 40% av spelarna som gör minst en match under idrottsåret.

Vi drar därför slutsatsen att det finns en träning av tennis som intensifieras antingen för tävlingen eller mer personligen med en mer regelbunden övning, vi kan se genom spelare som gör fler matcher i tävlingen än tidigare och en ökning av enskilda kurser

Tennisövervakning i media

För att följa nyheterna om tennis är webbplatser nu lika med tv. Denna digitalisering återspeglas också på platsen för sociala nätverk och mobilapplikationer som ligger före TV. Vi kan notera en verklig generationsskillnad i användningen av media.

Sociala nätverk påverkar främst 18 / 24 åren. Användningen av internet är mer 25 / 34 år, äntligen förblir TV: n det favoritmediet 45 / 54 år.

Tennisövervakning i media

För att följa nyheterna om tennis är webbplatser nu lika med tv. Denna digitalisering återspeglas också på platsen för sociala nätverk och mobilapplikationer som ligger före TV. Vi kan notera en verklig generationsskillnad i användningen av media.

Sociala nätverk påverkar främst 18 / 24 åren. Användningen av internet är mer 25 / 34 år, äntligen förblir TV: n det favoritmediet 45 / 54 år.

Om vi ​​tar tv-media för att följa tennis, är Frankrike-TV högst upp på de mest sågade kanalerna följt av kanal + -gruppen och sedan BeIN och teamet.

France Télévision är fortfarande den historiska sändaren av Roland Garros, Davis Cup och Fed Cup, det är den kedja som mest följs av licensinnehavarna.

De tre andra kanalerna får sitt bästa publikresultat i män och 18-24 år.

När det gäller tennisnyheterna, resultaten av turneringarna och uppföljningen av spelarna, är detta en av licensinnehavarnas främsta problem. De webbplatser som ofta besöks är team.fr, FFT.fr sedan Eurosport.

För sociala nätverk använder 33% av licensinnehavarna dem för att titta på spelarinnehåll först, se FFT-sidorna och sedan tennismärkena.

Slutligen letar licenstagaren efter information för att underlätta sin praxis. 18-24 åren är de mest krävande för denna typ av information.

Prioriteten när du konsulterar FFT: s webbplats är att kunna reservera en plats i sin klubb. Alla klubbar har utvecklats mot detta tillvägagångssätt och mindre och mindre fortsätter med en reservation i receptionen med sekreteraren.

Spåra ATP-spelarnas turneringar 

Du bör veta att 64% av licensinnehavarna åtminstone har deltagit i en tennisturnering under de senaste tolv månaderna. 33% är för amatörturneringar, 32% Roland-Garros.

84 € är den genomsnittliga budgeten när du kommer till ett evenemang på turneringar. Yngre generationer spenderar mindre än äldre på grund av lägre köpkraft.

Konsumentvanor

Den genomsnittliga förnyelsen av en tennisracket bland licenstagarna är 3 år och 3 månader. Unga 18-24 år tenderar att förnyas oftare än äldre.

Vid förnyelse av en racket är det genomsnittliga priset för denna racket 135 €. 38% av licensinnehavarna köper en racket mellan 100 och 150 €, 46% mellan 150 och 200 € och 13% köper en racket med mer än 200 €.

Denna budgetfaktor är viktig att ta hänsyn till eftersom den visar oss att majoriteten av licenstagarna köper en racket av ”goda kvaliteter” som är mer anpassade för tävlingen.

Från diagrammet inser vi att köpbeteende mycket beror på rackets komfort och tekniska egenskaper, produktens pris och hållbarhet är också faktorer att ta hänsyn till. Märket och rackets estetik är inte faktorer som har tillräckligt starkt inflytande för köp av en racket.

Vi kan se att de tre ledande varumärkena är Wilson, babolat et head när det gäller ökändhet. De mindre representativa varumärkena är Prince, Artengo, Technifibre, Dunlop, Yonex, Pro Kennex.

Vi kan se att tennisracket oftast köps i stormarknader som är specialiserade på multisport och att Decathlon fortfarande är ledande jämfört med andra märken. Försäljningen av snöskor är fortfarande majoriteten i specialbutiker. Detta visar att tennisspelaren är desamma och letar efter en racket där han kan "vara säker" på att få råd från säljaren och ett bredare val när det gäller de intervall som erbjuds honom.

Typologi för licenstagare

Vi kan observera 6 familjer av utövare på licenstagarna.

Först representerar den lyckliga konkurrentkategorin 23% av licensinnehavarna. Hans motiv är avkoppling, kul, passion och tävling. Han är under genomsnittet jämfört med den genomsnittliga budgeten för tennisracket men han är en passionerad konkurrent.

Den tuffa killen är mycket konkurrenskraftig, tennis är en riktig passion, och han letar alltid efter prestanda, han representerar 18% av licensinnehavarna. Denna kategori avser mer 18-24-generation och 45-54 år, den spelar minst tre gånger i veckan.

De gröna bollarna berör 17%, deras motiv är avslappning, hälsa, det är i huvudsak kvinnorna och de unga utövarna.

Tennisspelaren 2.0 representerar 17% av licensinnehavarna. Det är där för att träffa nya människor, förbättra självförtroendet, det är mest unga 18-24 år som försöker spela intensivt när de använder anslutna objekt.

Företaget är 17% av licensinnehavarna, han har ingen speciell motivation, det är ofta spelare som tränar på jobbet, han spelar mycket ibland men tränar fortfarande konkurrens över genomsnittet.

Slutligen riktar sig kategorin starkt på söndag till 11% av licensinnehavarna. De har inte heller några speciella motiv, de är inte konkurrenter och söker inte överträffa sig själv. De flesta av dem är i 55- och + -kategorin som utövar och har också en relativt hög prioritet av denna sport.

Alexandre Cifuentes

Alexandre Cifuentes studerar ekonomi. Han bestämde sig för att ingripa i affärer med padel och på sportmarknaden i allmänhet. Det gör att vi kan veta om padel i sin helhet.