Tennisklubbens liv bygger på en idrottsförening, volontärer, chefer, lärare och ett specifikt professionellt utrymme som möjliggör relationer mellan chefer och anställda. Du kommer att se att denna globala analys gör det möjligt att få en allmän uppfattning om en idealisk funktion i en klubb.

Vad är en förening?

« En förening är en konvention där två eller fler personer permanent samlar sin kunskap eller aktivitet för ett annat syfte än att dela vinster.

(...) Idrottsförbundet har samma kriterier som alla föreningar: ett kontrakt, ett annat syfte än fördelning av fördelar, ett bidrag av kunskap och / eller aktiviteter. Detta idrottsobjekt kan dock ha specifika egenskaper och juridiska konsekvenser för föreningen när det är nödvändigt att anställa tränare, när det är nödvändigt att övervaka ungdomar, att delta i evenemang och andra tävlingar ... Det kommer därför att vara nödvändigt att skapa en idrottsförening nödvändigtvis kräver anslutning till en idrottsförbund. »(Skapa och hantera min förening, Lucie Guchet, Editions du Puits Fleuri, 2014, 7 sida)

Tennisklubbar är föreningar. Dessa föreningar drivs av frivilliga. De är en del av den federala organisationen av fransk tennis som kännetecknas av en pyramidformad struktur. I basen för denna organisation är 7950-klubbar och 1052061-licenstagare, ovanför 86-avdelningskommittéerna, sedan 36-ligorna och slutligen den franska tennisförbundet.

Vad är volontärarbete?

”Den som frivilligt bedriver egenföretagare gentemot andra, utanför sin yrkes- och familjetid, är en volontär. »(Allmän presentation FFT (power point), Midi-Pyrenees League Development Advisor: Jean Renaud)

Frivilligarbete kan ha tre former: associerande volontärarbete, volontärarbete i andra organisationer (facklig, politisk, kommunal, etc.) och "direkt" volontärarbete, även kallad "närhet" eller "informell" (hjälpa grannar, kupp hand till vänner ...)

En undersökning av Frankrike Bénévolat från 2013 visar att total volontärarbete ökar väsentligt (+ 14% mellan 2010 och 2013), att direkt volontärarbete ökar snabbare än associerande volontärarbete (+ 31% vs. + 12%) och att personer som anser sig vara "vanliga frivilliga" minskar (se bilaga 6). Slutligen finns det fler och fler unga människor som engagerar sig i frivilligarbete, men det är "för föreningar att veta hur man öppnar dörrar och hittar de former för uppdrag anpassade till deras form av engagemang och deras begränsningar"

Dessutom är idrotten den tredje sektorn som involverar de flesta frivilliga med 23% av de frivilliga som står bakom fritid med 25% och social, välgörenhet med 31% (se bilaga 7).

Ledarna

Under de senaste tjugo åren har typologin för klubbledare och speciellt presidenter utvecklats avsevärt. Innan de var projektledare, med idéernas ursprung och klubbarna. Denna period motsvarar den starka tillväxten av tennis som ägde rum under 1970 och 1980 åren. Nu är ledarnas engagemang begränsat. Detta beror delvis på de många regleringsbegränsningarna och utvidgningen av ansvarsområden. Dessa ledares begränsade engagemang präglas av en genomsnittlig tid för att inneha presidentens ställning som minskar och av en hög förnyelse av denna funktion. I enlighet med FFT i 2006 och 2007 är faktiskt förnyelsefrekvensen 21%. Det vill säga 1835-klubbar har bytt president. Det är presidenterna i åldersgruppen 26-39 år som representerar mest denna instabilitet eftersom de är 66% för att vara mindre än 4 år.

Utvecklingen av klubbledarnas typologi från "grundande ledare" till "verkställande direktörer" har drivit ligorna och avdelningskommittéerna att inrätta stödförfaranden, särskilt för nya presidenter. Faktum är att de färdigheter som krävs för att hantera en klubb idag är flera. De rör de administrativa, ekonomiska, sport-, utbildnings- och projektledningsområdena. En klubbledare är nu i kontakt med många institutioner som FFT (idrottsregler, skiljedom, tävlingar etc.), DRDJS (godkännanden, projektbidrag etc.), förvaltningar (arbetsrätt, beskattning , ...), och CROS och CDOS (utbildning, projekt, specifika åtgärder, ...). I själva verket behöver han hjälp från avdelningskommittén och ligan för att hjälpa honom i sin funktion. För att göra detta organiseras informationsmöten för att hjälpa dem att uppfylla förväntningarna hos sina klubbmedlemmar, för att säkra dem inför en komplex regleringsmiljö (CCNS, förebyggande av risker, ansvar, säkerhet etc.), för att stödja dem på en resa lärande personal och förbättra deras färdigheter genom att ge dem tillgång till certifieringssystem (VAE till exempel). Andra möten organiseras också i syfte att informera dem om federal politik, nya erbjudanden som erbjuds medlemmar, nya arbetsverktyg (programvara för sporthantering, applikation för enskilda evenemang etc.), nya sätt att övervaka (IF, CQP AMT) etc. Uppenbarligen kräver allt detta att klubbledarna är tillgängliga. Vilket är ganska komplicerat med tanke på att de har status som frivilliga och att de förutom sin funktion som president måste hantera sitt yrkesliv och sitt privatliv.

lärare

Det finns flera typer av lärare: den federala initiativtagaren, assistenttennisinstruktören och statsexamen. Den federala initiativtagaren ger inledande tennislektioner på frivillig basis för ungdomar i åldern 5 till 18 år. Assistenttennisinstruktören är tjänsteman och ger tennislektioner till ungdomar under 18 år under övervakning av en referent (statsexamen). Statsexamen är en tennislärare och anställd. Han är huvudläraren. Han ansvarar för klubbens IF och AMT.

DE har en viktig roll i klubben. Det är han som animerar och övervakar träningspasserna för klubbens olika publik. Han följer spelarna mot tävlingen såväl som i deras önskan att bli tennislärare eller till och med domare. Men dess roll är inte bara sport. Idag spelar tennisläraren också en social och pedagogisk roll i klubben. Lärorikt eftersom föräldrar förväntar sig att honom ska infoga sina barn värden som respekt, grundlighet, solidaritet. Socialt eftersom det representerar länken mellan klubbens medlemmar. Det är han som låter spelarna träffas och det är också han som animerar klubbens liv. Dessutom är hans färdigheter inte längre begränsade till hans roll som sportpedagog. Idag arbetar tennislärare idag också med utvecklings- och insamlingsuppdrag.

Ett specifikt yrkesområde: relationer mellan chefer och anställda

Nicolas Zebbar

Jag tog examen från en magisterexamen i sportledning och brinner för tennis och genomförde en studie om utvecklingen av kvinnotennis. Tränar denna sport i tjugo år och är idag chef för min klubb (TC Morlaàs i Pyrénées-Atlantiques), jag är alltid på jakt efter nya idéer som syftar till att förbättra träningsmiljön för medlemmarna. Jag är därför mycket glad över att kunna dela detta arbete.