Fokusera på tennismarknaden och dess spelare. Vi kommer att se att allmänheten är stor och att den utvecklas. Det är också nödvändigt för den socioekonomiska sektorn som har en direkt inverkan på antalet utövare och antalet licenstagare padel.

  • Utveckling av olika målgrupper

Modern tennis passar perfekt för familjer och deras behov eftersom alla i åldern från 5 till 80 kan hitta glädje och motivation i tennis. Det vill säga, det finns ett erbjudande som motsvarar alla och tillåter framsteg medan du har roligt. Barn kan spela i en minitennisklubb samtidigt som deras föräldrar tävlar varje vecka på tävlingar och lagmästerskap. Ungdomar under 14 kan delta i träningsprogram medan juniorer kan acklimatisera sig till tävlingen genom mästerskapen. Dessutom kan pojkar leka med flickor och vuxna kan leka med ungdomar. Detta gör det möjligt att kontrastera till den gemensamma bilden av en elitistisk idrott och att visa att den är en universalsport och öppen för alla. Särskilt när vi vet att tennis utövas av miljoner människor runt om i världen, särskilt 60 miljoner i 205-länder inklusive 3 miljoner för Frankrike i 2000.

Det finns flera trender på tennismarknaden, trender som skiljer sig åt barn och vuxna. Barn har en annan mentalitet än de som var på plats för ungefär tio år sedan. Barn har fler valmöjligheter i rekreation och letar efter aktiviteter där de kan ha kul och släppa ut ånga, men de letar också efter prestationer och framgång. Så om de inte har kul eller inte kan spela, tenderar de att ge upp snabbt och ändra sin aktivitet. Föräldrar, som i dag tenderar att arbeta båda har ofta ett upptaget schema. Därför beror den aktivitet som deras barn (ren) utövar på deras tillgänglighet. En aktivitet vars scheman är flexibla föredras därför för deras barn (ren).

Det bör noteras att under tonåren (14-20 år) ger fler tjejer upp att utöva idrott än pojkar (se bilaga 1). Detta oavsett sport. När tjejer lämnar skolan tenderar de att träna individuella fysiska aktiviteter som jogging, gymnastik eller simning. De utövar dessa sporter fritt och ensamma med flickvänner. De förklarar detta val med tidsbrist. Faktum är att utövandet av dessa aktiviteter gör att du kan hantera ditt schema utan begränsning av veckoträning och matcher varje helg. Denna anledning ges överväldigande av kvinnor. Dessutom skiljer sig deras motiv från mäns. Det som driver dem att träna är underhållet av deras kropp, deras fysiska utseende, viktkontroll och bibehållande av god hälsa. En nyligen genomförd studie visar att ”kvinnor är mer attraherade av uppfattningar om välbefinnande, hälsa och fri övning, om seger över sig själva före seger över andra” (2Brocard P., (2015), Kvinnor är inte tvungna att springa, Belin Publishing, Paris, p9-10). Till skillnad från kvinnor söker män mer konfrontation genom att mäta sig till andra, att överträffa sig själva, för att slåss.

  • Den socioekonomiska sektorn

Tennis är den första individuella sporten och den första blandade sporten i Frankrike. 3 miljoner människor utövar denna sport inklusive 1,1 miljoner licensinnehavare. 35% av licensinnehavarna spelar tennis i tävling. Dessa nummer är från 2007. Tennis är ett spel som kännetecknas av pedagogiska aspekter, fritid, hälsa, välbefinnande och sociala kopplingar som tillskrivs denna idrott. De anslutna klubbarna erbjuder olika erbjudanden till sina medlemmar: initiering, tenniskola (erbjudanden som sträcker sig från mini-tennis till juniorklubb, genom tävling och tennis vuxna). Förutom utbildning av många interna och externa turneringar för alla åldrar som erbjuds, finns de i antal 10700. Individuella och lagmästerskap erbjuds också till licenstagarna. Parallellt med allt detta organiseras olika och varierande aktiviteter, praktikplatser och individuella kurser erbjuds av de statliga certifierade lärarna (BE) och statliga kandidater (DE) idag. Enligt FFT är de flesta arbeten tekniska eftersom de rör 5000 patenterat tillstånd vars 71% är heltid, vilket motsvarar 3300 BE motsvarande heltid (FTE). Mellan 500 och 700 ETP avser mottagning, administration och underhåll av klubbar. Totalt skulle tennis därför ha 4000 FTE-jobb. Det finns fyra typer av klubbar som kan särskiljas: klubben

"urban", "peri-urban"-klubben, "rurban"-klubben och "corporate"-klubben. Enligt en undersökning från idrottssekretariatet har en genomsnittlig klubb en årlig budget på 33000 129 € och har 37000 medlemmar bland sina medlemmar. INSEE-statistiken skiljer sig lite eftersom den föreslår en årlig budget på 66 2007 €. Det genomsnittliga bidraget skulle uppgå till 2009 € per medlem. Mellan 36 och 85 hade de 50 ligorna och de 21 avdelningskommittéerna en budget på 765 miljoner euro, varav 8460 miljoner betalades av förbundet och räknades till dess 280 anställda, exklusive BEs. 2007 klubbar utgjorde FFT med en total omsättning på 152 miljoner euro. För FFT är ligorna en viktig relä för federal politik som har gynnats av professionalisering inom tre sektorer: utbildning, administration och utveckling. Denna professionalisering är exceptionell för en federation. Det bör noteras att 82, av XNUMX miljoner euro i omsättning, kom XNUMX % från Roland Garros (en av de fyra turneringarna i grand chelem i världen, den utspelar sig i Paris) vilket är fransk tenniss kännetecken. Men dessa tennisproffs är inte de enda som stödjer FFT, ligorna, avdelningskommittéerna och klubbarna. Volontärer är en viktig länk i utvecklingen. De är 26000 90 ledare för att animera dessa strukturer. Allt det frivilliga arbete som utförs representerar ett värde av cirka 6000 miljoner euro. Dessa chefer representerar 5600 4,6 heltidsanställda, varav 1000 14,5 arbetar i klubbarna. Vi får inte glömma att räkna med initiativtagarna som också jobbar ideellt och i snitt 2006 timmar per vecka enligt den nationella tekniska direktören. Deras arbete representerar cirka 1 1,2 FTE, vilket värderas till 1 miljoner euro (baserat på ersättning från SMIC). Det är viktigt att påpeka att volontärernas arbete representerar en volym som är något högre än de anställdas. Dessutom, jämfört med andra sporter, är antalet proffs mycket högre inom tennis. Enligt SES-statistik, Stats-info 3, finns det i tennis XNUMX anställd för XNUMX volontärer, medan det i andra sporter i genomsnitt bara är XNUMX anställd för XNUMX volontärer.

  • Utvecklingen av antalet licenstagare

Enligt Gillon (2008) har en stark demokratisering av tennis ägt rum, men det förblir relativt (jämfört med andra sporter) eftersom det fortfarande finns en stark korrelation mellan medelinkomst per hushåll och träningstakten.

Många människor ger upp tennis. För att förklara detta övergivande verkar två faktorer vara avgörande: bristen på tid och svårigheten att lära sig. Resultatet av en undersökning som gjordes under Open 13 2008 (turnering som äger rum i Marseille) visar faktiskt att 63% av spelarna stannar på grund av brist på tid och 46% av kvinnorna inte spelar i tävling eftersom de anser deras nivå för låg.

Med tiden har FFT-licensinnehavare upplevt en föryngring. I 1970 stod 18 mindre än 35 för 1990%, 44 2007% och 51,5 4%. Detta fenomen förklaras av skapandet av minitennis för 6-15 år som gör det möjligt för FFT att rikta in sig på nya målgrupper. Dessutom har tennis en viktig identifikationskraft bland ungdomar. Huvuddelen av arbetskraften består huvudsakligen av dem under 2006 som under säsongen 2007 / 62,8 hade en förnyelse av ungdomslicensen på 2006%. Problemet är att antalet vuxna licensinnehavare minskar. Emellertid ökar behållningen av licensinnehavarna med åldern. Från 2010 till 2 noteras en stabilisering eller till och med en liten ökning av antalet licensinnehavare (se bilaga 2010). Detta verkar förklaras av federationens många utbildnings- och marknadsföringsinitiativ kring progressiv tennis och minitennis. Tyvärr noteras mellan 2010 och idag en ytterligare minskning av antalet licensinnehavare. I 1134571 räknade FFT 1052061 licenserat mot 2015 i 2 (se bilaga 3 och bilaga 2014). Dessutom observeras en störande statistik: fler och fler ungdomar slutar spela tennis. Mellan 2015 och 29123 4196 ungdomar stoppade tennis, så för 5,18 vuxna. Antalet unga licenstagare har därför minskat med 0,80% hos unga och 3% hos vuxna (se bilaga XNUMX).

Enligt Claudine Reynes (fd ordförande för den franska federationen för sport- och fritidsindustrier), i 2007 "är den franska marknaden stabil och mogen, liksom resten av Europa" (3Crognier L. och Bayle E (2009), Tennis i morgondagens samhälle, AFRAPS Editions, Montpellier, p50-51). Däremot "den amerikanska marknaden växer viktigare". Här handlar det om tennismarknaden som helhet, som inkluderar branschspelare som tennismärken, vare sig det gäller skor, utrustning eller textilier. Allt detta beror naturligtvis på tennisspelarna. För henne beror nedgången på den franska marknaden av flera orsaker, inklusive "disaffection of tennis". Hon säger att "utövaren av en sportaktivitet är mindre och mindre intresserad av tävlingen, men letar efter en övning som mycket mer vänder sig till fritiden. Han gynnar avkoppling, kul, övar som en familj. Men för henne är det inte det enda skälet till tennisens inverkan. Hon förklarar också att detta beror på "svårigheten att hitta en partner, svårigheterna i samband med förbehåll för domstolarna på helgerna, skyldigheten att boka i förväg, vilket är skadligt för den spontana praktiken och sportzappning: utövare går från en sportaktivitet till en annan, vill prova olika praxis, olika sporter. När det gäller svårigheterna att hitta en spelpartner och svårigheterna med att boka domstolarna är det saker som klubbarna kan lösa på egen hand. Å andra sidan, vad gäller sportzappning, är det ett mycket mer komplicerat problem att lösa eftersom det beror på beteende och handlingar från dagens utövare.

Claudine Reynes förklarar att detta missnöje är desto mer överraskande

"Tennisevenemangen är väl publicerade, att tennis som skådespel är mycket följt och att denna medling fokuserar allmänhetens uppmärksamhet på spelarna och spelare på hög nivå som är ambassadörerna för märkena (...) som spelarna uppfattas av positivt av allmänheten. Spelarna förtjänar en glamorös sida med ankomsten från öst. Dessa unga kvinnor med skyltdocka är mycket publicerade och upptar också fantastiska platser i rankingen och är utmärkta ambassadörer för varumärkena. Spelarna som förknippas med hennes tal är till exempel Anna Kournikova, och nyligen Maria Sharapova eller Ana Ivanovic. Hon tror att "idrottarnas sympatikapital är enormt för allmänheten och borde påverka ökningen av idrott, särskilt bland juniorer." Detta innebär att mediatiseringen av de bästa spelarna som är ambassadörer för tennis, normalt bör locka nya utövare till ungdomar, och därför nya licenstagare. Men hon slutar med att dra slutsatsen att mediatiseringen av ikonerna för tennis "inte är tillräckligt för att väsentligt öka tennisutövningen." Det vill säga att antalet licensinnehavare inte ökar. Enligt henne skulle det behövas "att återuppliva tennis i Frankrike" att en fransk eller en fransk vinner Roland Garros, för även om utövaren inte längre är fascinerad av tävlingen för sig själv, är sportutställningen mycket följd och franska är entusiastiska över de stora tävlingarna och deras idrottare ". Men hon specificerar också att detta inte är det enda sättet att återuppliva tennis. Klubbarna kunde vidta åtgärder och diversifiera sitt erbjudande för att tillfredsställa nya utövare som önskar en fritidsövning. De kan också använda sport på hög nivå för att locka olika publik och locka nya licenstagare och därmed öka antalet utövare. Men detta motsvarar mer federationen än klubbarna. Det första man ska göra är att prata med ungdomar eftersom de är huvudmålet och en sport lär sig i en mycket ung ålder, särskilt i skolan. För att uppnå detta utvecklar hon idén att det är nödvändigt "inte bara att förföra dem utan också för att behålla dem: studier visar att inträde i arbetslivet ofta åtföljs av en nedgång i praxis eller till och med övergivande. (brist på tid, oftast). Klubbar bör också kunna inrätta utvecklings- och prospekteringsåtgärder (...) vi måste hitta framtida utövare hemma, på gatan och i skolor. "

Tennismarknaden förändras och FFT måste kunna utveckla och diversifiera sitt utbud. Den måste fortsätta att genomföra en politik som syftar till att öka praxis och mediebevakning eftersom detta är bra sätt att fortsätta utvecklingen. Tennis har faktiskt flera möjligheter att utvecklas ekonomiskt och sportsligt. TV-publiken är en, liksom mediabevakningen. Till exempel US Open 2007 (turnering av grand chelem i New York) samlade mer än 75 miljoner människor framför sin tv, i 180 länder. Tennis var den näst mest sedda sporten av tv-tittare under säsongen 2000/2001 i Spanien, och den individuella sporten nummer ett sett av tittarna. France 2 lockade å sin sida i snitt 4,2 miljoner åskådare vid varje Roland Garros-match, vilket motsvarar en publiksiffra på 36,8 %.

Nicolas Zebbar

Jag tog examen från en magisterexamen i sportledning och brinner för tennis och genomförde en studie om utvecklingen av kvinnotennis. Tränar denna sport i tjugo år och är idag chef för min klubb (TC Morlaàs i Pyrénées-Atlantiques), jag är alltid på jakt efter nya idéer som syftar till att förbättra träningsmiljön för medlemmarna. Jag är därför mycket glad över att kunna dela detta arbete.