Att värma upp är en väsentlig del av din padel-match. En dålig uppvärmning eller en icke uppvärmning och det kan vara den snabba förlusten av den första uppsättningen. Här är en rutinidé.

Vi tar ofta professionella spelare som ett exempel eftersom de vet hur de ska ta hand om kroppen, vet hur de får värme för att göra det effektivt och effektivt vid tiden T.

Observera att en fullständig uppvärmning görs på och utanför banan. Vi erbjuder dig en fullständig uppvärmning som gör att du kan närma dig ditt spel eller turnering på ett lugnt sätt.

Utanför banan

Först utanför banan tar det 10 minuter att värma upp kroppen. För detta kan vi ta bort tre faser. Aktivering, gemensam rörlighet och rörelse.

  • aktiveringen

Det är bäst att gå, cykla eller elliptisk i 3 minuter för att få kroppen i värme.

  • Gemensam rörlighet

Få rören rörliga, stoppade och viktlösa. Du kan börja längst ner på kroppen och arbeta dig upp till halsen. Vristerna, knäna, bäckenet, axlarna, armbågarna, handleden och nacken är lederna som ska beaktas som en prioritet. Låt cirka 3 minuter.

  • rörelser

I fyra minuter, rör dig i olika riktningar, med långsam eller medelhastighet, små pulser som simulerar de rörelser du sedan gör på banan.

På banan

Alla har sin egen rutin på banan. Det är upp till dig att hitta din. Vad du måste ta hänsyn till är att om du kommer in i fältet och värmer upp för att starta matchen kommer du att ha en faktor som kan irritera dig ... din motståndare. För att värma upp på bästa sätt, och särskilt om du har möjlighet, värma upp med din partner innan matchen.

Mitt råd

  • Börja med att studsa bollen in i serveringsområdet. Du kommer att spela forehand och backhand. Detta gör att du kan arbeta med armarna och lilla benen. Efter cirka tio strejker börjar du försiktigt aktivera benen.
  • Förläng dina bollar lite mer och försök att studsa dem upp till botten. På så sätt låter du bollen passera och spela med glaset. Börjar uppvärmningen i kroppens rotation.
  • Gå upp på nätet och spela igen i servicetorgarna, så att din partner kan få dig att volleya utan att oroa dig för mycket. Förläng gradvis dina bollar och lek med glaset. Avsluta med gäng och krossar, leta först efter tekniken och sedan kraften.
  • Gå tillbaka till botten och gör din partner volley. Detta är ögonblicket då du kommer att kunna spela under matchförhållanden. Så aktivera dina ben till fullo.

Under en uppvärmning före matchen kanske dina motståndare inte hjälper dig så mycket att uppnå en bra uppvärmning. Försök att gå igenom alla dessa steg så bra du kan.

Bra uppvärmning

Julien Bondia

Julien Bondia är padellärare på Teneriffa. Han är grundaren av AvantagePadel.net, en mjukvara som är mycket populär bland klubbar och padellspelare. Spelare och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina många padelstudier.