Un vinnande poäng i padel betecknar ett slag som tillåter en spelare eller ett par att direkt vinna poängen, utan att motståndaren kan returnera bollen. Det är en avgörande och ofta spektakulär handling som återspeglar spelarens tekniska eller strategiska kvalitet. Till skillnad från ett påtvingat misstag kommer vinstpoängen inte från ett motståndsfel utan från ett perfekt skott.
Exempel på vinnande poäng på padel:
Vinna poäng på nätet
- Avgörande volley: En snabb och exakt volley, ofta diagonal eller kryss, som gör att motståndaren inte kan reagera. 2. Perfekt dämpning: En boll spelade mjukt och mycket nära nätet, omöjlig för motståndaren att fånga. 3. Dubbelt studsskott på fönstret: Ett skott som träffar marken, sedan glaset, innan motståndaren når bollen.
Vinna poäng i smash
- Direkt utgång från fältet: En kraftfull smash som tar fram bollen efter en studs i motståndarplanen, vilket gör varje retur omöjlig. 5. Studsa av väggen för högt: En smash som studsar i motståndarlägret träffar sedan glaset eller gallret på en onåbar höjd. 6. Dive Smash: En dunderträff med snurr som studsar så lågt att det blir omöjligt att återvända. 7. Senast 3: En smash som studsar i motståndarlägret och går ut över fältets sidofönster. 8. Senast 4: En smash som går över bakglaset efter en studs i fältet.
Vinstpoäng för backplan
- Passeringsskott över eller lång linje: Ett skott som går mellan motståndarspelare eller utom räckhåll. 10. Perfekt lob: En boll som flyger över motståndaren, studsar nära det bakre glaset och blir oattackbar. 11. Överraskande återhämtning: Ett spektakulärt försvar från djupet som överraskar motståndaren och avslutar med en direkt poäng, ofta i sidofönstret.
Vinnande poäng per effekt eller placering
- Retroeffekt: En boll som träffas med backspin, som studsar nära nätet och återvänder till sin egen bana. 13. Bieffekt: Ett skott med snurr som avböjer efter returen, vilket hindrar motståndaren från att förutse. 14. Bollen placerad i mitten: Ett slag placerat exakt mellan två motståndare, skapar förvirring som förhindrar en retur. 15. Bolla på gallret: Ett skott där bollen studsar nära sidoporten, vilket gör någon respons nästan omöjlig.
Vinna poäng i spektakulär återhämtning
- Boll utanför spelfältet: En motståndare slår en utgående smash, men du fångar bollen utanför spelfältet för att returnera den för vinnande poäng. 17. Oförutsägbar återhämtning: En boll som kom tillbaka från en svår försvarsposition, som oväntat träffar glaset eller gallret och skapar en direkt poäng.
Vinna poäng på grund av motståndarens påtvingade fel
- Konstant tryck: En serie exakta eller kraftfulla slag som tvingar motståndaren att begå ett regelbrott när han försöker återvända. 19. Förväntan: Ett snabbt slag i ett utrymme som lämnats tomt av en klumpig rörelse av motståndaren. 20. Vinnande skott efter en serve: En direkt och aggressiv respons på en serve, ofta volleyad eller krossad, vilket förhindrar varje retur.
Varför är detta viktigt?
Vinnande poäng är en nyckelindikator på en spelares eller ett pars dominans i en match. De visar förmågan att effektivt avsluta rallyn och sätta press på motståndaren. På en hög nivå letar spelare hela tiden efter att omvandla sina möjligheter till vinnande poäng för att få en fördel.
laget Padel Magazine har försökt erbjuda dig sedan 2013 det bästa av padel, men även undersökningar och analyser för att försöka förstå padelvärlden. Från spelet till politiken i vår sport, Padel Magazine står till din tjänst.