Instagramintervju med Vincent Laureyssens, Ordförande för World Padel Tour Belgien, som granskar koronavirusets inverkan på evenemangets organisation.

  • När det gäller effekterna av Covid-19-krisen på den belgiska turneringen

Krisen har förändrat idrottsevenemang ganska mycket. Och alla internationella turneringar i padel planerad till 2020 avbryts. Och återupptagandet av WPT bakom stängda dörrar, det är i alla fall omöjligt för oss utan biljett, eftersom budgeten för en öppen turnering är 450 000 €, det kan inte vara lönsamt utan "biljett".

I Belgien är det omöjligt att gå i kamera, och det är att ge en bild till padel som vi inte vill ge. Jag förstår i Spanien att vi gör det för att tillåta allmänheten att följa matcher i streaming, men här är det inte möjligt.

Jag tror att vi måste börja från början 2021 med en utställning, ta med allmänheten igen, nästan gratis, VIP, sponsorer ... Gör om vad vi gjorde på Place de la Monnaie 2019. Här är vi tillbaka bakom stoppade krisen utvecklingen av padel. Det är uteslutet att göra en Open som får oss att förlora 200 €.

  • Beträffande vad som ursprungligen planerades

Vi har turen i Bryssel att ha området Tour & Taxis, ett magnifikt utrymme som just hade renoverats, det är den gamla färjeterminalen, 22 meter hög, den ser ut som ny luft, 6 m² på marken . Vi var de första som lanserade ett internationellt evenemang för renovering av denna byggnad. Det var allt där. Vi följde investeringen från Philippe Werts, som inleddes 000. Vi tog över det, vi hade sponsorerna, vi hade allt. Koronaviruskrisen har svept bort allt, idag har människor mindre inkomst, företag försvagas och deras budgetprioritet går inte till sponsring. Där börjar vi från noll på ett sätt.

Min dröm hade varit att skjuta upp evenemanget men jag kan inte se hur jag kan gå till företag som har drabbats av krisen för att be dem sponsra ett evenemang med padel, som är en sport som utvecklas.

  • Hur lyckas ett "litet land" som Belgien organisera sådana tävlingar? 

Philippe Werts fick hjälp av sin syster som var i ett ministerkabinett för allt relaterat till IT. Jag hade en bank som kunde sponsra oss. All framgång 2019 innebar att ministrarna var redo att subventionera oss. Summan av vad vi lovades var rimligt genom att sälja 5000 biljetter till 15-20 € för att vara balanserade i vår budget.

Möjligheten till ett öppet gör att du kan nå utöver Belgien, norra Frankrike, Luxemburg, öster om Tyskland, Nederländerna. Under de senaste två åren har vi utvecklat en ganska aggressiv marknadsföringskommunikationsstrategi i klubbar. Vi hade planerat bussar från klubbarna. Vi har en organisationskommitté med cirka 2 mycket aktiva och passionerade människor.

För att lyckas med en sådan händelse måste du förena klubbarna, du måste ha förbundet och klubbarna med endera. Vi gör detta passionerat, med passionerade människor. För att lyckas med ett WPT-evenemang måste du ha fullt stöd av federationen och ha minst 80% av klubbarna med dig.

  • När det gäller kommunikationsstrategin

När vi tänkte på 2019 och 2020 tänkte vi att det bästa sättet att hitta klubbarna och spelarna på padel, det var att hitta människor som ger energi padel, arrangörer, klubbchefer. Vi var tvungna att motivera dem att gå med i vårt team av ambassadörer genom att erbjuda dem textilier, gratisbiljetter, kommunikation, VIP-platser etc. Vi sa till oss själva att om han var motiverad att komma och se World Padel Tour, vi hade lyckats med vårt uppdrag för att han skulle motivera människorna omkring honom.

År 2019 hade vi 130 ambassadörer på 200 klubbar i Belgien, dvs. mer än 10 000 biljetter reserverade via ambassadörer. Vilket är enormt sedan året innan vi bara hade 400 biljetter.
I år hade vi ytterligare stärkt ambassadörsstrategin, att ha 250 eller 300 mellan Belgien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Eftersom ambassadörer har de bästa biljettpriserna motiverar de människor att komma, skapa grupper, att charterbussar etc.

Vi hade ett mål på mellan 20 000 och 25 000 personer för Open (över 5 dagar).

När det gäller sändning av evenemanget hade jag ett muntligt avtal med Sporza, den flamländska TV-kanalen, liksom med FTD, den första TV-kanalen, som skulle ha, utan en coronavirus-kris, sänt den sista live. Det skulle ha varit en värld först. Vi erbjöd rätten till vidarebefordran till de två största kanalerna i landet.

  • Vilka händelser World Padel Tour i Belgien de närmaste åren?

I dag bygger vi över tre år, 2021, 2022 och 2023. Vi kommer att reflektera lugnt med våra partners, våra ambassadörer, vår kommitté, för att se vad vi kommer att göra. För tillfället har vi ett blockerat datum: från 9 till 19 oktober 2021 i den tidigare färjeterminalen Gare & Taxis, men för tillfället är det en stor omvälvning så vi kommer att försöka se vad vi har kvar som subventioner, som sponsorer och vad som kan göras.

De fasta kostnaderna för organisationen med WPT, liksom kostnaden för streaming är mycket viktiga. Allt detta gör det till en mycket stor budget, plus blekare etc.

  • Vad är skillnaden mellan kostnaden för en utställning och en Open? World Padel Tour ?

Utställningen har en rimligare kostnad: 8 manliga och kvinnliga spelare för cirka 40 000 €, till vilka måste läggas spelarnas biljetter, deras boende, catering, samt kostnader för marknadsföring, säkerhet etc. ... budgeten för utställningen var cirka 2019 150 €, med vetskap om att inga biljetter debiterades för att verkligen marknadsföra padel.

Open är annorlunda: vi är cirka 150 000 € eller 200 000 €, obligatorisk streaming kostar 35 000 €. Du måste betala för spelarnas mat, deras transport, grunderna, blekarna, säkerhet igen, så i princip är vi cirka 400 000 € -budget. Så för att inte förlora pengar måste du hitta 400 000 € mellan bidrag, sponsorer och biljetter.

  • Varför inte organisera en utmanare?

För mig är det strategiskt att organisera en utmanare i början ett misstag. Vi kan inte ta in stjärnor, TV-apparater, få människor att drömma, om vi inte har de 15 bästa spelarna i världen. När jag pratar med journalister, ministrar, bankchefer bryr de sig inte om det inte finns topp 10. En utmanare är en mycket riskabel satsning padel är för ung för att lyckas utan de allra bästa spelarna. För mig måste du börja med 2 eller 3 utställningar, för du kan ha 8 av de 10 bästa spelarna i världen. Pressen kommer att vara glad, vi kan bjuda in stjärnor som kommer att spela med mästarna, detta gör att maskinen kan startas. Eftersom kostnaderna är lägre har vi råd att erbjuda biljetter, ha en stor närvaro och där flyttar pressen.

Tyvärr borde utmanaren, som är mycket dyr, enligt min mening endast utföras i länder där padel är redan utvecklat, inte i länder där det fortfarande utvecklas som Belgien.

  • Vikten av federationer

Vi kan inte lyckas med sådana händelser utan federationens hjälp. I Belgien har vi 2: AFP, Association Francophone de Padel, integrerad i Francophone Tennis Association, och Padel Vlaanderen, vilket beror på Tennis Vlaanderen. Nyligen har de arbetat tillsammans. Jag arbetar med dem båda, jag har täta telefonkontakter med de två presidenterna för dessa federationer.

Vi har en utmärkt relation med de två presidenterna, som hjälper oss på sitt eget sätt med deras nätverk, genom att ge råd, marknadsföring eller genom bidrag.

  • Hur man övertygar partners att engagera sig i detta äventyr av padel ?

I grund och botten är jag marknadsförare, jag drev marknadsföringsbyråer. För mig det enda sättet att göra padel, det är för att göra det glamoröst, för det måste du ta med stjärnor som tar med media. Till exempel gjorde jag ett evenemang med hockeymästare och mästare i padel. Om vi ​​vill prata om padel, pressen måste vara intresserad. Och pressen kommer att vara intresserad om många spelar eller pratar om det, och om vi har siffror för att mäta utvecklingen.

  • Samarbetet mellan padel och tennis

Le padel måste ses som den lilla bror till tennis. Dessa är två kompletterande metoder. De padel skadar inte tennis. Det är en annan sport som gör att alla kan spela och ha kul utan att stoppa tennis. De padel blomstrar, och det kommer att rädda tennisklubbar i svårigheter, eftersom det vitaliserar frekvensen av barer, restauranger och tennisklubbar. Att spela på 4 ger mer frekvens i klubbhusen. Revolutionen pågår.

 

Hitta + / Policyfrågor / Internetanvändares frågor / INSIDE i podcasten här: https://www.youtube.com/watch?v=wJAwob4FYtA

Xan är ett fan av padel. Men också rugby! Och hans inlägg är lika slående. Fysisk tränare av flera padel, han avslöjar atypiska inlägg eller behandlar aktuella ämnen. Det ger dig också några tips för att utveckla din kroppsbyggnad för padel. Det är uppenbart att han påtvingar sin stötande stil som på fältet padel !