Den goda utvecklingen av padel är baserad på principen "mun till mun". Det finns faktiskt inte tillräckligt med massiva medier för att sprida praxis över hela landet. Problemet med denna marknad vilar sedan på utvecklingen av extern kommunikation, det vill säga en kommunikation som inte huvudsakligen förlitar sig på dessa direkta aktörer utan på en organisation eller institution som kan ha inflytande på allmänheten. .

Till exempel producerade BFM TV och Frankrike TV en rapport om ankomsten av padel i Frankrike genom att förklara arten av denna sport. Detta är verkligen ett sätt att nå fler människor och göra denna sport känd för alla fransmän. Detta är redan en bra start för denna marknad men måste åtföljas av företag som måste hålla denna praxis vid liv för att locka så många aktörer som möjligt.

Sedan 2014 har FFT varit långsam att ta detta projekt på allvar eftersom det fanns en rädsla för att padel kom och rota tennis, en ganska konservativ och traditionell idrottsutövning i Frankrike. Men det har varit en medvetenhet om FFT sedan 2018, med tanken att padel kan vara en viktig tillväxtspak med tanke på den nedåtgående trenden i tennislicenser.

Det ligger framför allt en politisk aspekt bakom detta där padel skulle kunna vara en komplementaritet mellan tennis och inte en avvikande praxis tvärtom, vilket gynnar tillväxtkurvan för tennislicensinnehavare och padel, vilket är fördelaktigt för en president.

Synen på denna marknad måste främst komma från företag. Även om spelarna brinner för denna sport och uppnår god kommunikation i sina olika miljöer räcker det inte för att expandera marknaden. Detta kräver företags komplementaritet. Vi har sett att många företag svarar på anbudsinfordringar från klubbar för att sponsra sina golfbanor. padel.

Andra deltar i marknadsföringen av padel genom att organisera evenemang på platser som kan locka flest människor att komma och intressera sig för denna nya praxis (utveckling av ett fält under Roland Garros 2018).

Således gör denna komplementaritet det möjligt att ge mer trovärdighet till denna sport. I själva verket, när en sportperson eller inte ser sig själv demonstrera en produkt, kommer den att drivas ytterligare för att lära sig om den. Det är av denna anledning som företagen måste fortsätta att följa denna praxis genom att presentera den på stora sportevenemang som kommer att vara gynnsamt över tiden för att denna marknad i Frankrike kommer väl.

Sammanfattningsvis måste såväl FFT som närstående företag fullgöra sina roller för att utveckla padel på nationell nivå, för om aktiviteten inte upprätthålls tillräckligt kommer denna idrottsutövning att bli en "modefluga" för alla och dess början på popularitet kommer att minska, vilket kan vara avgörande för klubbarna. padel och deras lönsamhet.

Vi har sett att konsumenternas roll också är väsentlig. Faktum är att flera element har skapats för att stärka konkurrensandan på denna marknad (FFT padel tour, P100, P250, P500, P1000-turneringar), har detta lockat många sportutrustningstillverkare. Dessa företag sponsrar vissa spelare för att förmedla sina varumärken, vilket förstärker inflytandet från denna sport. Spelare är därför mycket viktiga element och låter företag satsa på en blomstrande sport.

Sponsring är ett mycket viktigt element för en sportmarknad, det hjälper till att stödja kostnaderna för evenemangsutveckling, att kommunicera om praxis genom dessa företag och stärka marknadens vikt jämfört med andra. mer förankrade sporter.

Således ser vi att marknaden för padel har alla element för att bli en mycket inflytelserik marknad i Frankrike och mycket populär, men det tar tid för denna övning att bli en del av fransmännens sportvanor.

Det är av detta skäl som FFT är centrum för den goda utvecklingen av denna marknad och förhindrar avmattningen av dess tillväxt.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.