År 2020 är inte längre en paradox och padel är inget undantag. Även om det bara har varit 11 turneringar World Padel Tour ifrågasatt på grund av den globala COVID-19-pandemin har publiken aldrig varit starkare och mer lojala.

+ 34% på ett år!

Redan närvarande på olika tv-kanaler i hela Europa, padel tryck på a allt större publik och alltid mer passionerad på YouTube. Siffrorna ljuger inte och de är särskilt bra. Faktum är att den enda kedjan av World Padel Tour har ackumulerats 85.768.000 XNUMX XNUMX visningar under hela året. Detta motsvarar matcher som sänds direkt, omprogrammeringar och även videor som erbjuds under hela året. Från den spanska webbplatsen tennisworldes.comdet är en 34% ökning jämfört med 2019 även om budgetåret 2020 planerades av 7 turneringar, eller nästan 40% av säsongen!

Arturo Coello vänsterhänt handfluga WPT

 

Utveckling av den engelsktalande publiken

Spanska är språk nummer 1 i padel, med mycket stark publik i Spanien, Argentina och Mexiko. Men 2020 präglades av tillväxt av en engelsktalande publik. Det var också ett anmärkningsvärt steg framåt för WPT att attrahera en ny publik utanför mer traditionella gränser. Av de 11 spelade turneringarna fanns det 2 miljoner visningar med kommentarer på Shakespeares språk. I finalen iEstrella Damm Menorca Master Final, som avslutade säsongen, registrerades 94 samtidiga anslutningar, varav 464 med engelska kommentarer. Om proportionellt förhållandet verkar lågt är det fortfarande en mycket uppmuntrande start med betydande marknadsandelar i Skandinavien. Som ett exempel har publiken totalt fördubblats i Sverige 3.

Fokusera på 500.000 XNUMX prenumeranter

La Youtube-kanal av World Padel Tour översteg milstolpen 400.000 2021 abonnenter i början av XNUMX. En tillfredsställelse som gör en hederspoäng i ett särskilt välmående 2020 med 134.000 2019 ytterligare följare jämfört med XNUMX, dvs. 54% ökning. Glasyren på kakan, inte bara nådde antalet "tummen upp" på alla upplagda videor siffran 674.000 94,6 utan dessutom är förhållandet mellan "gillar" och "ogillar" från 96,1% till XNUMX%!

Mot bakgrund av dessa resultat verkar det som inneslutning har bidragit till den ökade framgången för padel både i praktiken men också vid spridning. 2021 måste därför tjäna till att förvandla denna tillväxt till varaktig framgång. Men sedan padel är beroendeframkallande, vi oroar oss inte för mycket om framtiden!

François Miguel Boudet Journalist padel idrott

Jag är en sportsjournalist som bor i Barcelona och uppenbarligen ett fan av padel.

RMC Sports, L'Equipe Magazine, Sport24, Infosport +, BeIN sports och nu pricken över i: Padel Magazine ! ;)