DAZN, kommersialisering av rättigheterna för padel ?

DAZN, ofta kallad ”Sport netflix" anlände till Frankrike i början av december. Katalogen för denna plattform kan vara en möjlighet att marknadsföra rättigheterna för padel professionell.

DAZN, en ny sändningsmodell

Uttalat "Da zone", har det brittiska företaget revolutionerar TV-rättighetsmarknaden.

Tanken är att tillämpa modellen för Spotify eller Deezer med musik, eller Netflix med film och TV, och att tillämpa det på sport. Med andra ord vill DAZN förvärva sändningsrättigheterna för sportevenemang för att få en stor katalog för att erbjuda ett attraktivt erbjudande.

Redan närvarande i länder som Tyskland (Bundesliga och Champions League-rättigheter), Österrike, Schweiz och Japan, DAZN kommer till Frankrike med ett erbjudande på 2,99 € / månad. Det senare kommer att öka när katalogen expanderar.

Utvecklad av Utföra, ägare av sportstatistiken Optakommer denna plattform inte att kunna göra en sensationell ankomst till Frankrike på grund av de höga kostnaderna för rättigheter. En annan strategi införs.

Le padel, varför inte ?

För att lyckas med sin etablering, DAZN måste först gå igenom nischmarknader : marknader med hög potential där sändningsrättigheterna inte är för höga.

Le padel professionell är den perfekta representationen : en marknad som exponentiell tillväxt vars rättigheter nästan ingenting kostar.

Även om publiken på padel professionell är ännu inte tillräckligt stor i Frankrike, efterfrågan i Spanien är mycket högre. DAZNs spanska erbjudande är främst tillägnad Moto GP.

För det första, förvärv av rättigheterna för World Padel Tour skulle kunna utgöra en verklig möjlighet för DAZN att utöka sin katalog strategiskt.

Å andra sidan, denna operation skulle göra det möjligt för WPT att öka sina intäkter, med ett kontrakt som är mer lönsamt än kontraktet med GOL-TV, och sålunda skicka padel i en ny dimension. Efter mitt bästa.

Publié par
Lorenzo Lecci Lopez