Året 2022 har precis börjat och du frågar dig själv, hur ska jag påskynda utvecklingen av min klubb? Doinsport ger dig nycklarna för att göra det!
När det gäller att generera nya inkomster till din klubb padel, det är omöjligt att inte nämna nätbutiken, även kallad pro shop. Med ökningen av e-handel och onlineförsäljning (3,4 % av detaljhandeln i Frankrike enligt Fevad) har klubbarna nu många medel till sitt förfogande för att diversifiera sitt utbud och generera ytterligare inkomster. Men skapa en onlinebutik för ditt sportkomplex kräver verkligt tänkande och strategi för att vara effektiv.
Du bör inte försumma den bild som kunderna har av dig. Mycket ofta uppfattar dina medlemmar dig som en referenspunkt för padel, dina medlemmar representerar dina bästa ambassadörer. Dessa är de mest lämpade för att rekommendera ditt center till vänner och kollegor. Det är därför relevant att marknadsföra personlig utrustning eller tillbehör som kan visas även utanför din klubb. Tänk på att det är mer lönsamt att behålla en kund än att skaffa en ny!
Guiden för att behålla spelare
Webbutiken är en del av en process av branding et kundupplevelse. För att bli en oumbärlig plats att bo i din sektor är det viktigt att erbjuda en annan upplevelse och detta innebär de ytterligare tjänster som du kommer att erbjuda.
Webbutiken låter dig också marknadsföra dina prenumerationer eller sessionspaket. Denna modell, som har blivit populär av gym, är ett bra sätt att behålla dina spelare. Detta är en upprepning, vanligtvis månadsvis, för dina kunder som ger tillgång till specifika tjänster. Det kan överföras till vilken aktivitet som helst. Till exempel en klubb av padel kan skapa ett abonnemang begränsat till lågtrafik.
fördel: un återkommande inkomst varje månad och maximal lojalitet
nackdel: aUppmärksamhet på konstruktionen av dina erbjudanden. För många abonnemang kan vara skadligt för din lönsamhet och utgöra ett hinder för köp för dina kunder.
Den kompletta guiden för att bygga din klubbs försäljning.
Den strategiska reflektionen är över, vi når det ödesdigra och efterlängtade stadiet att lägga sin butik online. Flera lösningar finns tillgängliga för dig, alla med sina fördelar och nackdelar.
Nu välkänd och tillgänglig, att utveckla din webbplats (via Shopify, Wix, etc.) är den mest direkta lösningen för att utveckla en onlinebutik. Eftersom detta kräver vissa tekniska färdigheter, rekommenderas det att använda en tjänsteleverantör för att ha en pålitlig och lättanvänd butik.
Nackdelarna:
Denna lösning, även om den är pålitlig och traditionell, riskerar att försummas av dina kunder som kommer att gå vilse mitt på alla dina plattformar (bokningssystem, butik, Facebook-sida, etc.)
När vi vet att mer än 50 % av onlineköpen görs på mobilen i Frankrike, vikten för klubbar att vara närvarande på mobilkanalen genom att ha en egen applikation är obestridlig.
Doinsport utvecklar din klubbapplikation
För valet av produkter att lägga online finns flera lösningar tillgängliga för dig:
Sponsring med en utrustningstillverkare | |
fördelar | nackdelar |
Prestige för sponsormärket Produktkvalité | Prospekteringstid Svår förhandling |
Textil skrivare | |
fördelar | nackdelar |
Möjlighet att arbeta med en lokal aktör Närhet till tjänsteleverantören Förhandlingsmarginal | Inventory Management Produktionskostnad |
Var dock försiktig med kvaliteten på de produkter du ska erbjuda. Enligt en studie gjord av Ipsos vill 72 % av fransmännen ha mer insyn i produkternas kvalitet och ursprung. 89 % av fransmännen säger att de är redo att bojkotta ett varumärke på grund av bristande information om produkters ursprung eller kvalitet (Källa: Fevad). Det är därför viktigt att känna sin publik och att anpassa de produkter som du kommer att erbjuda efter deras förväntningar.