Kalender med etapper av World Padel Tour och dess förändringar

Det är i Madrid, i huvudstaden i landet med 4 miljoner spelare som ledningskommittén för World Padel Tour (WPT) presenterade kalendern för sin fjärde upplagan.

Under denna mycket efterlängtade händelse uttryckte tjänstemän önskan att starta en revolutionär 2016-kampanj, med huvudmålet att spela mer och nå en bredare publik så att padel kan regera på alla breddgrader.

Här är de viktigaste elementen som kommunicerades under presentationen av WPT 2016, en kampanj som ska utlösa intresse för padel på den internationella scenen ... Gör dig redo, säsongen börjar i Gijón den 28 mars ...

15-datumen är indelade i 10 Open, 4 Masters (Monte Carlo, Barcelona, ​​Valencia, Buenos Aires) och 1 final Masters (Madrid).

2016 kommer 6 nya spanska städer att ha sin WPT-turnering, och Malaga är i stort sett frånvarande trots sin status som ett fäste för padel Spanska. Det enda andalusiska stoppet är Sevilla.

Le padel Kvinnor hedras med tillkännagivandet av fler turneringar att spela, en ökning av prispengarna, ökad mediexponering och fler spel som ska spelas på den centrala arenan.

Närvaron utomlands är en viktig byggarbetsplats för vår favoritsport och ett verkligt ämne av aktualitet i Spanien. I 2016 kommer vi att ha en Challenger-turnering i Lissabon, en Master i Monte-Carlo, en annan i Buenos Aires officiella utställningar i Rom (under ATP-turneringen) och Miami, så det förblir ett test i Östeuropa eller i Persiska viken som ska tillskrivas.

På sportnivå, låt oss komma ihåg skapandet av Elias Estrella-trofé, belöna den unga spelarens uppenbarelse för varje turnering, en hyllning till den unga begåvade argentinern försvann i november 2015. I enlighet med spelarnas krav kommer några mindre förändringar att visas i reglerna (coaching, vilotid och kineinsatser).

På media och övergångssidan drivs den integrerade mediehanteringen av World Padel Tour bekräftas och flera spanska idrottsjournalister ingår nu i kretsens "kommunikationsteam" sedan skrivandet av Padel Magazine, hoppas vi också att information kommer att finnas på franska.

Tillväxt och internationalisering är därför de argument som används för att möta utmaningen att göra padel till "resten av världen" måste det sägas att med 150000 7.2 åskådare på det centrala spåret, 15 miljoner alla media tillsammans, 435 miljoner Youtube-reproduktioner och XNUMX timmar TV, fans av padel förvänta dig inte mindre!

 Jean-Marc Hérard - Padel Magazine

Publié par
Jean-Marc Herard