Det kommer att bli intressant att förstå hur de olika aktörerna och verktygen, dvs. spelare, klubbar, företag, produkter och bilder, har samkonstruerat praxis för padel och tillhörande marknad.

Vi har sett de element som är nödvändiga för uppkomsten av en social praxis ur en teoretisk synvinkel. Men detta är möjligt tack vare en gemensam faktor som är individen. Faktum är att individen tillåter att koppla samman de olika elementen som möjliggör konstruktion av en social praxis. Om vi ​​tar exemplet med stavgång kan vi identifiera olika aktörer för att utveckla denna praxis.

Först och främst visar nätverk av samhällen, faktiskt, Shove och Pantzar (2005) att ”de täta nätverken i finländska idrottssamhällen gav ett sammanhang där stavgång kunde uppfinnas och ingredienserna redan befintliga bilder, material och kunskap) kommer att hjälpa till med detta. "(P55). De samhällen som deltar i utvecklingen av padel i Frankrike, såsom klubbar, som erbjuder ett sätt att träffa andra människor och därmed skapa ett nätverk av idrottare, webbplatser som erbjuder spelare padel för att hitta andra spelare men också turneringar som gör det möjligt att förvärva ett namn i uppkomsten av denna nya övning i Frankrike.

Dessutom är många föreningar och organisationer ursprungligen väsentliga för att skapa och etablera en ny sport i ett territorium. Detta var faktiskt fallet för stavgång med sin etablering i Storbritannien tack vare organisationer som "Association des Randonneurs, grundad 1905" men också "en rad specialtidningar och en enorm spårinfrastruktur. offentliga, populära guider, kartor och resvägar ”. Således går framväxten av en ny praxis igenom dessa olika aktörer som verkligen är minimala från början men väsentliga. Vi finner detta med padel, där byggandet av små infrastrukturer som klubbar eller självbetjäningsplatser men också med byggandet av en verklig rörelse i nätverken och skapandet av den största tidningen för padel i Frankrike " Padel Magazine ", Tillåter människor som vill veta mer om denna sport att få tillgång till alla typer av information.

Produkten är för varje övning en flaggskeppsprodukt är nödvändig för att utveckla sporten och delta i den. För stavgång betonar Shove och Pantzar, ”De som är inblandade i att försöka främja praxis, främst distributörer av importerade stolpar, har ett antal teorier om varför detta är. ”(P55), faktiskt, leverantörer är de viktigaste aktörerna i uppkomsten av praxis, de tillåter att produkter importeras eller köps från lokala producenter för att göra det möjligt för individer att dra nytta av material.

I det här fallet är flaggskeppsprodukten för stavgång stavar, men för padel flera produkter kommer att vara nödvändiga, till exempel en racket, bollar eller sportkläder. Således främjar leverantörer genomförandet av en ny praxis men också, som nämns i del (1.3), investerare.

Som Shove och Pantzar (2005) påpekar, ”Att tänka på utvecklingen av stavgång är det viktigt att överväga cirkulationen av bilder, material och färdigheter inom och mellan olika länder och kulturer” (P56), för det är verkligen svårt att förstå varför denna praxis uppfanns på nytt och varför den var så framgångsrik år senare. Vi kan ställa oss samma fråga för padel, där en mängd racketsporter redan fanns och kämpade för att utvecklas med undantag av tennis. Rörande padel som är starkt jämförbar med framväxten av stavgång kan vi förvänta oss en stark utveckling när denna idrottsövning respekterar denna teori.

Att lägga till en ny racketsport på fransk territorium är faktiskt inte lätt. Endast som Suchman et al (1999) visar, "utvecklingen av system beror inte på skapandet av meningsfulla objekt, utan på den kulturella produktionen av nya former av övning" (P58), det vill säga att bilden av övningen är en mycket viktigare aktör än själva övningen. Detta visar att övningen endast kan förmedlas och bli en social praxis om dess image respekterar de tre elementen i teorin om social praktik som är material, betydelser och färdigheter.

Dessutom har alla avsiktliga beslut och åtgärder, såsom exempelvis produktion, publicering av artiklar, byggande av infrastrukturer, stöd från praxis från fasta institutioner (FFT) men också överföring av praxis av samhällen och spelare, förklarar till stor del framgången med framväxten av denna nya praxis som är padel.

Som framgår av Shove och Pantzar (2005) i deras artikel, "Det är ingen tillfällighet att medietäckningen har varit god eller att marknadsandelen för stavgångar i Centraleuropa är" särskilt stark "" (P59), faktiskt om alla element i skapandet av en praxis respekteras och att de olika aktörerna tillåter sammankoppling av dessa element (material, betydelser och färdigheter), mediatäckning och popularitet av praxis bör utvecklas snabbt.

Vi ser detta med padel där denna nya idrottsutövning redan har haft möjlighet att täckas i media, särskilt av de största dagliga kanalerna som BFM TV eller franska sportkanaler. Detta visar att framväxten av denna nya praxis har följt de teoretiska reglerna för skapandet av en ny social praxis och nu kan förvänta sig ingripande av nya aktörer som möjliggör dess utveckling.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.