Decathlon hade redan sagt till oss i flera veckor: Artengo kommer inte längre att vara riktmärket i padel för den franska gruppen. Kuikma kommer att vara det nya varumärket 100% dedikerat till padel för Decathlon. Ett strategiskt val, ett riskabelt val?

Ett strategiskt val kopplat till utvecklingen av padel

Le padel har levt sina bästa timmar under en tid. Hela världen pratar om padel. Medan sporten har funnits sedan slutet av 60-talet, har padel blir idag en viktig sport. I vilket fall som helst är det målet för International Federation att Padel, som uppenbarligen vill ha padel fortsätter sin utveckling.
För många spelare i padel, om det tyvärr var lite för tidigt för padel integrerar OS 2020 i Tokyo padel "kommer att vara en del av de olympiska spelen i Paris i 2024". Detta verkar uppenbart för alla, även om vi i dag är långt ifrån det.
Med tanke på den starka utvecklingen av padel över hela världen tyckte Decathlon att det var klokt att erbjuda padel ett nytt varumärke tillägnad padel. Ännu mer med Kuikma-märket som betyder ”team kul”I Aztec. Om vi ​​går längre inser vi att Kuikma också kan betyda ”lagkul”, en term som användes i aztekiska lagspel.

Det är ett varumärke vars betydelse är tydlig och som uppenbarligen närmar sig värdena för padel. Bra val (och idé) från Decathlon.

En tankeväckande strategi

Kan å andra sidan kan denna förändring av märke från Artengo till Kuikma påverka framtida försäljning?

Inte lätt. I vilket fall som helst är detta en beräknad och betraktad satsning från Decathlon. Ja Artengo är ett välkänt varumärke på Decathlon, ja Artengo är ett ledande varumärke inom padel i Spanien, men ja också Artengo är inte ett 100% varumärke padel. Och jämfört med konkurrenterna kan det vara ett drag någon gång.

Medan Artengo är en av ledarna i padel för nybörjare och mellanliggande spelare har Decathlon beslutat att skapa detta nya Kuikma-varumärke. Ett nytt varumärke som startar den 6 februari i Lille efter presskonferensen anordnad av Décathlon.

Kuikmas reflektion verkar inte vara från igår. Chans eller inte, vi märker att Artengo redan hade lanserat en modell av padel under namnet Kuikma. Bollar som fortfarande säljs någon annanstans på Decathlon i Spanien. Gjordes detta på ett tankeväckande sätt? I vilket fall som helst hjälper det också att förbereda konsumenterna. De kommer verkligen att vara mindre desorienterade. Och som turen skulle ha, erbjuder Kuikma-modellen bollar av padel Mellanliggande / avancerad Artengo till priset av 7 € ...

Ett annat element, padel går internationellt och Decathlon vill därför lägga tydliga och definierade grunder så snart som möjligt innan det kan vara för sent. För ja Artengo, det är verkligen ett populärt varumärke, men det är också ett varumärke som är kopplat till lågprisprodukter. Guld i padel, vi ser att vissa modeller överstiger 200 € ... Inte lätt att erbjuda en racket padel Artengo till 200 € ...

Med Kuikma är det att erbjuda Decathlon möjligheten att på lång sikt föreslå mer exklusiva modeller ... Men för närvarande vet vi inte mer. Det kommer att vara nödvändigt att vänta på 6 nästa februari för att veta den framtida strategiska linjen för Decathlon.

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.