Babolat är ett varumärke som är Frankrikes stolthet i padel. Det vill fortsätta sin utvecklingspolitik genom att positionera sig som en referens på padel världen.

Detta är det långsiktiga målet för det franska varumärket, som resolut vänder sig till innovation i sina produkter och som kommer att lansera nästa år den första skon 100% anpassad till fotbollsspelarnas behov. padel.

Viljan till Babolat

Babolat satsa på padel i nästan fyra år nu:

Vår strategi baseras på en exceptionell produkt som skor, i partnerskap med Michelin, samt konkurrens från World Padel Tour. Idag har vi god kunskap om marknaden för att även kunna identifiera oss med denna sport.

Det här är orden från chefen för försäljning och marknadsföring av Babolat, Alex Pardo.

I år var 2018 det första året med en samling av avancerade kolracketar, och nästa år förbereder varumärket lanseringen " av den första skon designade 100% för padel Enligt Pardo har en ny sula utvecklats och skon har anpassats för att underlätta korta och snabba rörelser.

Detta engagemang för innovation syftar till att göra Babolat ett riktmärke också i padel.

Fred Bertucat, regissör Babolat Padel, förklara det

Vi vill inte vara ledande inom försäljningsvolym utan kvalitet och innovation. Mitt främsta bekymmer är att underlätta spelarnas övning, att tillgodose deras behov och att förutse framtiden.

En liten innovativ marknad

Frédéric Bertucat anser att ett stort antal racketstillverkare inte innoverar eller för lite.

 Idag tillåter ingenting oss att förstå varför en racket är värd € 100 och ytterligare € 250 förutom att den ena är gjord av glasfiber och den andra av kol. Det räcker inte.

När du börjar titta närmare på innovationerna kommer det att bli en sanering av marknaden, och vi kommer fortfarande att ha några varumärken härifrån kanske 5 till 10.

Stress efter köpet

Alex Pardo betonar för sin del att ”  vissa metoder måste elimineras i padel  ", Med hänvisning till parallellförsäljning via obehöriga kanaler.

Han anser att huvudproblemet är den dåliga shoppingupplevelsen som kunderna kan ha.

Alex Pardo hänvisar till effekten av stress efter köpet "  en spelare som är mycket motiverad att spela padel, går till en butik, han köper en racket, och när han kommer hem får han ett meddelande från en konkurrent som erbjuder honom samma med 30% rabatt  ". Alex Pardo anser att det är viktigt att marknaden genererar en trevlig kundupplevelse.

Alexis Dutour

Alexis Dutour brinner för padel. Med sin utbildning i kommunikation och marknadsföring ställer han sina färdigheter till tjänst för padel att erbjuda artiklar som alltid är väldigt intressanta.