Luigi SperaGrundare Padel Trend, intervjuades av Lorenzo Cazzaniga och delade historien om den nya upplagan av Expo Padel Trend, och lyfter fram många nya funktioner. Han är medveten om att spela en avgörande roll i en blomstrande sektor och betonar att det fortfarande saknas en miljon utövare, och evenemang som t.ex. Padel Trender är viktiga för att uppmuntra dem att delta.

Under de senaste åren har Italien vuxit fram som ett land av helgon, poeter, sjömän och spelare. padel, med 8 700 domstolar fördelade på mer än 3 000 infrastrukturer, som samlar 1,2 miljoner utövare! Denna snabba tillväxt, på bara fem år, har väckt intresse hos många arrangörer av utställningar, nu omdöpt till de gamla goda mässorna, där aktörer inom en sektor samlas för att göra affärer, sluta avtal och upptäcka nya idéer, nya möjligheter.

Bland alla dessa initiativ var det bara ett som var överraskande framgångsrikt under sin första upplaga i januari förra året. Född från idén om Luigi Spera och med stöd av Next Group-strukturen, kommer Allianz MiCo i Milano att vara värd andra upplagan av Padel Trend från 19 till 21 januari 2024 , med nya utmaningar att möta. Att bekräfta är aldrig en lätt uppgift, men alla förutsättningar finns för att detta ska hända, tack vare den samlade erfarenheten, den obestridliga kunskapen om branschen och aktiveringen av många möjligheter, både B2B och B2C, vilket gör Padel Trend en omissad händelse för dem som vill vara huvudaktörerna i världen av padel (och vidare). Vi diskuterade dessa perspektiv med dess skapare, Luigi Spera.

Hur fungerar organisationen? Padel Trend 2024 efter succén med den första upplagan?

Detta stadium är stimulerande eftersom det finns en önskan om tillväxt. Den nya utmaningen är att omvandla det till ett internationellt evenemang, med ansträngningar att marknadsföra det på många marknader som Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, upp till USA, Förenade Arabemiraten, Fjärran Östern och till och med Australien. Målet är det Padel Trend blir en global referens i padel, även sträcker sig till andra racketsporter, med början med pickleball, som är redo att explodera även i Italien.

Är det möjligt att skapa en racketsportmässa inom en snar framtid?

Vårt mål, från och med i år, är att bli en samlingsplats för att erbjuda ytterligare en anledning för ägare och chefer för idrottsklubbar att vara närvarande på Padel Trend. En hög andel mark padel integreras i ett idrottssammanhang där andra discipliner finns, vilket väcker intresset hos människor som vill kontakta företag kopplade till idrottens värld i allmänhet. DE padel förblir vår huvudaktör, men Padel Trend öppnar även upp för andra idrottsanläggningar eftersom en bra klubbchef vill veta hur man kommer åt pickleball, hur man renoverar ett klubbhus, hur man hittar nya lösningar för att effektivisera dess struktur.

Vilka nya funktioner kommer att väcka mest intresse bland entusiaster?

Formatet förblir 2023, så du är inbjuden att komma med din racket för under den förra upplagan gav vi möjlighet till cirka två tusen personer att spela. Du kommer att få testa nya racketmodeller, delta i en träningskurs, gå på uppvisningsmatcher och träningar med de bästa spelarna i världen. Dessa mönster var mycket framgångsrika och kommer att replikeras med ännu större personligheter. Vi förhandlar med flera varumärken så att deras bästa ambassadörer är närvarande, eftersom Padel Trend är en utställning på hög nivå.

PADEL TREND EXPO MILAN

Vad är sambandet mellan klubbspelare, företag och Padel Trendig?

Jag tror att varumärken måste ändra sitt synsätt gentemot slutkonsumenten, och Padel Trend vill framstå som en viktig möjlighet. En mer intensiv och strukturerad koppling behövs: klubbspelare måste bilda fokusgrupper och aktivt delta i utvecklingen av denna sport, såväl som vad som motiverar den, med början i utrustnings- och systemsektorn. I slutändan förblir marknadsaktörerna passionerade och det är därför viktigt att lyssna på deras behov. I denna mening padel måste göra framsteg, och Padel Trenden kan också representera ett ögonblick av reflektion eftersom jag tror att en affärsrevolution i denna sektor är nära förestående.

Vilka händelser bör du förvänta dig?

Det kommer att bli några trevliga överraskningar med viktiga namn, eftersom datumet är extremt fördelaktigt med tanke på att januari månad i slutändan är den enda utan en professionell turnering. Utställningsformaten kommer att vara annorlunda, och jag är särskilt attraherad av mixed: vem, i tennis, minns inte Hopman Cup med Roger Federer mot Serena Williams i dubbel?

Kommer det att bli några förändringar strukturellt?

Vi har förra årets paviljong igen och det kommer att finnas plats för sex banor, kanske sju. Om vi ​​hade behövt svara på alla byggmästares önskemål hade vi behövt installera ett femtontal! Inför denna starka efterfrågan valde vi att lägga till ytterligare 8 000 kvadratmeter, utöka montrarna och skapa ett ännu mer attraktivt exklusivt utrymme. Dessutom kommer vi att uppgradera de två pickleball-planerna som kommer att ha sina egna dedikerade läktare och massor av stödaktiviteter. Vi har dock beslutat att avstå från detaljhandelskunder, som kommer att behöva vara auktoriserade av de olika märkena för att vara närvarande. Denna uppgradering är viktig och kvalificerar ytterligare vårt event som absolut inte är tänkt att vara en möjlighet att tömma lager och sälja av lager. Vi vill inte vara en enkel marknad, snarare tvärtom.

En prioriterad aspekt är fortfarande konferensprogrammet: vad planerar du?

Bland de många ämnena kommer en särskilt fascinerande konferens att involvera några av världens viktigaste tränare. De kommer att dela många anekdoter kopplade till sina erfarenheter med de starkaste spelarna i historien, men kommer också att kasta sitt ljus på nya trender inom träning, inställning till matchen och professionell karriär i Padel ständigt utvecklas. Vi skulle vilja att de förklarar denna utveckling för oss. Dessutom kommer idrottsträningen att ha sitt eget specifika utrymme.

En gång verkade det som många mässor kopplade till världen av padel var på väg att födas. Just nu verkar det som att ni är de enda kvar...

Å ena sidan är jag nöjd med det vi har skapat, men å andra sidan är jag väldigt besviken eftersom det verkade saknas vilja att skapa ett system, och det här är ett tillvägagångssätt som hade gynnats Allt. I alla fall har vi visat att passion, utan professionalism, kompetens och tillräcklig budget, inte räcker för att skapa ett lyckat evenemang. En dåligt organiserad mässa är skadlig för idrotten, eftersom det måste vara ett ögonblick av sammanslagning och övergripande tillväxt av rörelsen. Padel Trend hjälper till att inspirera passion för padel, vilket är grundläggande, eftersom vår sport inte får sluta växa.

Ser du fortfarande stort utrymme för tillväxt?

Naturligtvis saknas det fortfarande en miljon utövare. Italien måste sikta på minst två miljoner. När allt kommer omkring, om det finns fler än fyra i Spanien...

PADEL TRENDEXPO MILANO

Vilket segment av Padel Trend tillfredsställer dig mest eller minst?

Låt oss säga att anläggningsteknik är problematiskt eftersom många företag ännu inte har förstått det Padel Trend representerade en affärsmöjlighet som gick längre än bara padel. Klubbchefer bör knyta kontakter med företag som vill visa upp hela sin portfölj. I detta avseende står vi fortfarande inför utmaningar. Det som tillfredsställer mig mer är samhällets överväldigande entusiasm för detta evenemang. Vi är ingen konsert men vi har redan fler än två tusen personer föranmälda i biljettkassan.

Padel Trend positionerar sig som en affärs- och konsumentmässa. Hur hittar du rätt balans?

För 2024 års upplaga, Padel Trend kommer att sträcka sig över tre dagar, och kanske till och med fyra under 2025, för att organisera närmare ögonblick dedikerade till B2B. Jag tror att vi har hittat den rätta balansen när det gäller att vända oss till slutkonsumenten. Den första upplagan genererade i alla fall en omsättning som översteg tio miljoner euro.

Hur många operatörer planeras för 2024 års upplaga, och vilken är närvaron av målgruppen?

Vi hoppas kunna locka mellan 27 000 och 30 000 besökare. Vi är glada över att se ett stort intresse internationellt, med förfrågningar även från Chile. Som utställare planerar vi att välkomna mellan 150 och 160 deltagare, särskilt på grund av de specifika utrymmena. Vår kommunikationskampanj kommer att vara massiv, närvarande på alla nationella flygplatser, biografer, tunnelbanor, informationssajter, sociala nätverk och vertikala tidningar. År 2023 nådde vi 110 miljoner OTS (Opportunity To See, det vill säga antalet möjligheter som erbjuds en publik att se och förstå en annons), vilket representerar ett betydande ekonomiskt värde.

Hur närmade du dig utländska marknader?

Vi har fört direkta diskussioner med föreningar och förbund. Roadshower anordnades för att visa attraktionskraften Padel Trend, och dessa initiativ har även implementerats i klubbar. Vi har etablerat en god cirkel som nu når 6 000 klubbar, främst utländska, intresserade av kommersiella möjligheter och underhållning.

Kommer nya sektorer att utforskas?

Diskussionerna kommer att få en ännu viktigare roll och kommer att ta upp nya ämnen som trauma och företagsfinansiering som tillämpas på idrotten. Ett utrymme kommer att ägnas åt sportturism, eftersom aktiva semestrar upplever en växande trend, och spelare av padel vill absolut inte lämna racketen bakom sig när de reser. Padel Trend kan koppla samman boendeetableringar med både slutkund och installationsföretag för att möta alla deras behov. Vi kommer också att anordna workshops, ett område som vi kommer att utveckla allt mer.

Vad är förhållandet till institutioner?

Det italienska förbundet var entusiastiska 2023, och vi kommer därför att förnya partnerskapet för 2024. Vi hoppas kunna göra detsamma med FIP, eftersom Padel Trend kan vara möjligheten att lansera den nya säsongen av Premier Padel. När det gäller regionen Lombardiet har den uttryckt sin önskan att delta mer aktivt i främjandet av territoriet, och diskussioner pågår med Milanos kommun på grund av det intresse som väckts av vår utställning. Padel Trend vill vara nära förknippad med institutioner, men konkreta åtgärder är nödvändiga.

Le padel kommer inte att vara en exklusiv sport på mässan, eftersom det också kommer att finnas plats för pickleball...

Vi vill åka på trenden i USA, där pickleball-boomen är sensationell och därmed ge ökad synlighet till en snabbväxande sport. Vi kommer att ha ett mer strukturerat utrymme och evenemang, och vår senaste erfarenhet av en mässa i Rom visade allmänhetens intresse för denna nya disciplin, med pickleball-planer som ständigt är fulla. Det var särskilt trevligt att se hela familjer njuta av denna aktivitet, med morföräldrar som lekte med sina barnbarn. Pickleball kommer också att ha socialt värde. På tal om sociala aspekter kommer vi att beröra ett mycket viktigt ämne.

Som ?

De negativa effekterna som prisökningarna kan ha på idrottsutövning, en fråga som måste uppmuntra institutioner att reflektera, med tanke på att pandemin har påmint oss om vikten av idrottsutövning. Vissa kategorier, som studenter, lider dock av de ökade spelkostnaderna, även om de skulle kunna fylla slots vid tider som fortfarande är halvöde och har de sportsliga egenskaper som krävs för att bli vanliga besökare. Men hur mycket kostar det att spela padel tre gånger i veckan?

Mellan 150 och 180 euro, bara för att hyra platsen. Så, vilket alternativ föreslår du?

Det kan bli nödvändigt att studera nya formler, som redan har hänt inom tennis, som kan förvandla centra för padel från enkla banuthyrningar till riktiga klubbar. Medlemskap gör att du kan spela mer till en fast kostnad och bygger kundlojalitet. Hur som helst är det viktigt att hitta en balans mellan kostnader och fördelar för att behålla spelarna.

Vilket meddelande Padel Vill Trend sända?

Vi vill involvera alla nyckelaktörer i denna sektor. Seriös marknadsföring är nödvändig för att fortsätta växa, för att nå denna saknade miljon utövare. Padel Trend är ett lyft för marknaden.

Gwenaelle Souyri

Det var hans bror som en dag sa åt honom att följa med på en bana. padel, sedan dess har Gwenaëlle aldrig lämnat domstolen. Förutom när det gäller att gå och se sändningen av Padel Magazine, Du World Padel Tour… eller Premier Padel…eller de franska mästerskapen. Kort sagt, hon är ett fan av denna sport.